סגור

הקורונה מכה באירופה
50 אלף נדבקים ביום בגרמניה, אוסטריה והולנד כבר מדברות על "סגר חלקי"

הקורונה מכה באירופה: גרמניה דיווחה על עוד שיא, באוסטריה מספר הנדבקים לנפש גבוה אף יותר. הקנצלר האוסטרי: "שיעור המתחסנים מביש, סגר על לא מחוסנים נראה בלתי נמנע". המומחים בהולנד: "להטיל סגר חלקי של שבועיים". הווירולוג הגרמני הבכיר: "עוד 100 אלף עלולים למות אצלנו בחודשים הקרובים"

מדינות ראשונות במערב אירופה מתחילות לדבר היום (ה') בקול על האפשרות של הטלת סגר חלקי בעקבות הגידול החד במספר הנדבקים בקורונה. הקנצלר החדש של אוסטריה אלכסנדר שלנברג אמר היום כי הממשלה בווינה עשויה להטיל סגר על מי שאינם מחוסנים, ובהולנד צוות מומחים המייעץ לממשלה כבר המליץ להטיל סגר חלקי בניסיון לעצור את התפשטות הנגיף.

7 צפייה בגלריה
בדיקת קורונה בגרמניה
בדיקת קורונה בגרמניה
איש צוות רפואי בבדיקת קורונה בגרמניה. שיאי נדבקים יומיים
(צילום: איי פי)
אירופה הפכה בשבועות האחרונים למוקד ההתפרצות מספר אחת של קורונה בעולם. תחילה חלה עלייה חדה בנדבקים בחלקה המזרחי של היבשת, בראש ובראשונה במדינות קומוניסטיות לשעבר שבהן שיעור המתחסנים נמוך, כמו רוסיה, אוקראינה, רומניה ובולגריה, אבל כעת ניכרת התפשטות גדולה של הנגיף גם במדינות מרכז היבשת, בהן צ'כיה, הונגריה וסלובקיה, ובמערבה – מאוסטריה, דרך גרמניה ועד בלגיה והולנד.

7 צפייה בגלריה
מרכז בדיקות קורונה ב ברלין גרמניה
מרכז בדיקות קורונה ב ברלין גרמניה
מרכז בדיקות בברלין. מרקל: "שיעור מתחסנים כזה לא מספיק כדי למנוע התפשטות"
(צילום: אי פי איי)
לפי נתונים שפורסמו אתמול, באוסטריה שיעור הנדבקים עומד כעת על 710.8 לכל 100 אלף איש, וזהו שיעור גבוה אף יותר מזה של גרמניה השכנה, שבה נרשמו אתמול והיום שיאי הדבקה יומיים חדשים. היום, בסיור במערב אוסטריה, אמר הקנצלר שלנברג כי הטלת הגבלות חדשות על הלא-מחוסנים נראית בלתי-נמנעת וכי ללא-מחוסנים צפויים חורף וחג מולד "לא נוחים".
"אני לא רואה סיבה ששני שלישים מהמדינה יאבדו את חירותם רק כי שליש עדיין מתלבטים אם להתחסן", אמר שלנברג. "לי ברור שלא צריך להטיל סגר על מחוסנים מתוך סולידריות עם הלא-מחוסנים". הוא הודיע כי הרשויות באוסטריה ישקלו לחייב בעלי מקצועות מסוימים להתחסן, ואת שיעור המחוסנים לגמרי באוסטריה – 65% מהאוכלוסייה – כינה "נמוך באופן מביש".

גרמניה תחיש את זריקות הבוסטר

בהולנד מועצת המומחים המייעצת לממשלה כיצד לטפל בקורונה המליצה לה להטיל סגר חלקי. אם הצעד הזה יינקט, יהיה זה הסגר החלקי הראשון במדינה מערב-אירופית כלשהי מאז הקיץ. ממשלתו של מארק רוטה צפויה להכריע בעניין ביום שישי הקרוב. בעבר הרבתה הממשלה לציית להמלצות המומחים, אבל הטלת סגר, ולו חלקי, היא מעשה מאוד לא פופולרי בקרב האזרחים ההולנדים, וקשה לחזות כיצד תפעל הפעם. מועצת המומחים ההולנדית ממליצה שבמסגרת הסגר החלקי, שיימשך כשבועיים, תותר הכניסה למקומות ציבוריים רק למי שהתחסנו לחלוטין או החלימו לאחרונה מקורונה.
הערב דיווחה הולנד על יותר מ-13 אלף נדבקים חדשים בתוך יממה – המספר הגבוה ביותר שנרשם בתחומיה מאז תחילת המגפה.

7 צפייה בגלריה
גרמנים עוטים מסכות במינסטר
גרמנים עוטים מסכות במינסטר
גרמנים עוטים מסכות במינסטר
(צילום: איי פי)
גרמניה דיווחה היום על 50,196 נדבקים ביממה, המספר היומי הגבוה ביותר שלה מאז תחילת המגפה. רק לפני שבוע, לשם השוואה, עמד מספר הנדבקים היומי על 33,949, ופירוש הדבר שהתפשטות הנגיף נמשכת. עוד 237 בני אדם מתו מקורונה ביממה האחרונה, ומספר המתים בגרמניה מתחילת המגפה מתקרב כבר ל-100 אלף – כעת הוא עומדת על 97,198.
7 צפייה בגלריה
מרכז בדיקות קורונה ב ברלין
מרכז בדיקות קורונה ב ברלין
מתקרבים ל-100 אלף מתים בגרמניה. מרכז בדיקות בברלין
(צילום: איי פי)
הווירולוג הבכיר במדינה, כריסטיאן דורסטן, הזהיר כי עוד 100 אלף גרמנים עלולים למות בחודשים הקרובים אם שיעור המתחסנים לא יעלה מהר. לפי שעה, שיעור הגרמנים שקיבלו את כל מנות החיסון הדרושות נגד הנגיף עומד על 67%, אבל הקנצלרית היוצאת אנגלה מרקל הזהירה אתמול כי מדובר בשיעור שאינו גבוה מספיק כדי לעצור את התפשטות הנגיף.
סגן הקנצלרית אולף שולץ, שצפוי להתמנות בקרוב לקנצלר במקומה אחרי ניצחונו בבחירות בספטמבר, קרא היום לחברי הפרלמנט הגרמני לעשות כל שביכולתם כדי לשכנע אנשים רבים יותר להתחסן: "הווירוס הזה עדיין נמצא בינינו והוא מאיים על בריאותנו", אמר. "אנו חייבים לוודא שהחיסונים יינתנו, ושהם יינתנו במהירות גבוהה". שולץ הודיע כי שלוש המפלגות שאמורות להיות חברות בקואליציה שעל הקמתה הוא שוקד כעת – מפלגתו הסוציאל-דמוקרטית, הירוקים ומפלגת "הדמוקרטים החופשיים" – מתכוונות לפתוח מחדש מרכזי חיסון ברחבי גרמניה כדי להחיש את מתן זריקות הבוסטר. תוכניתן כוללת גם מתן בדיקות קורונה חופשיות, עריכת בדיקות תכופות בבתי אבות ובבתי ספר ואכיפה נוקשה יותר של תקנות הקורונה.

7 צפייה בגלריה
מחסנים ב האג גרמניה קורונה
מחסנים ב האג גרמניה קורונה
מחסנים בהאג. הממשלה תצטרך להחליט אם לקבל החלטה לא-פופולרית
(צילום: איי פי)

רוסיה בדרך לתו ירוק בתחבורה הציבורית

במזרח, ברוסיה, לא ניכרת דעיכה בהתפרצות הקשה שנמשכת כבר שבועות ארוכים: ביממה האחרונה מתו מקורונה ברוסיה עוד 1,237 בני אדם, קרוב מאוד לשיא שנרשם יום קודם לכן. עוד 40,759 נדבקים התגלו בפרק הזמן הזה. רוסיה הטילה בתחילת החודש סגר והגבלות נוקשות בכמה אזורים, אבל אלה טרם הובילו לירידה משמעותית במספר המתים והנדבקים.
7 צפייה בגלריה
בדיקת קורונה מוסקבה רוסיה
בדיקת קורונה מוסקבה רוסיה
בדיקת קורונה במוסקבה. ההגבלות לא עשו מספיק, מספרי המתים עדיין גבוהים מאוד
(צילום: רויטרס)
היום הודיעו השלטונות ברוסיה כי הם נערכים להטיל הגבלות חדשות, בהן הרחבה של דרישות התו הירוק כך שיחולו גם על התחבורה הציבורית וכן על בתי עסק שעליהם לא חלו קודם לכן. מבין 146 מיליון תושבי רוסיה, רק פחות מ-40% קיבלו עד כה את כל מנות החיסון הנדרשות, והשלטונות מתקשים לשכנע את התושבים לצאת לקבל את הזריקה.

7 צפייה בגלריה
חיטוי תחנת רכב מוסקבה רוסיה קורונה
חיטוי תחנת רכב מוסקבה רוסיה קורונה
מחטאים תחנת רכבת בבירה הרוסית
(צילום: אי פי איי)

באוקראינה הציע היום משרד הבריאות להרחיב את רשימת המקצועות שהעוסקים בהם מחויבים להתחסן, כך שתכלול גם אנשי צוות רפואי ועובדי רשויות מקומיות. ממשלת אוקראינה מחייבת כבר כיום מורים ועובדי ממשל שונים לקבל את החיסון, ואם הם לא עושים זאת – הם עלולים להיות מושעים מהעבודה. כמו ברוסיה, גם באוקראינה שיעור המתחסנים נמוך. רק כ-8.3 מיליון מ-41 מיליון תושביה קיבלו עד כה את כל מנות החיסון הנדרשות.