סגור
סיליקון ואלי בנק מטה הבנק בסנטה קלרה קליפורניה סגור אחרי הקריסה SVB
מטה הבנק בסנטה קלרה, קליפורניה, לאחר שנסגר (AFP)

"כמו לצעוק 'שריפה' באולם תאטרון מלא": כך קרס סיליקון ואלי בנק בתוך 48 שעות

הבנק האמריקאי ששירת את ענף ההייטק, גם בישראל, נסגר אמש על ידי הרגולטור; החשש: חברות סטארט-אפ לא יוכלו לשלם לעובדיהן; משקיע: "זו הייתה קריסת בנק שנבעה מהיסטריה שיצרו קרנות ההון סיכון. הנבואה הגשימה את עצמה"

ביום רביעי האחרון סיליקון ואלי בנק (SVB) היה מוסד ממומן היטב שניסה לגייס הון. אולם בתוך 48 שעות פאניקה שיצרה קהילת ההון סיכון, שהבנק שירת עד כה נאמנה, הובילה לקריסתו אחרי 40 שנות פעילות. ב-CNBC פירטו את השתלשלות האירועים האחרונה.
אתמול סגרו הרגולטורים בארה"ב את הבנק והחרימו את הפיקדונות בשווי 175 מיליארד דולר - הקריסה הגדולה ביותר של בנק מאז המשבר הפיננסי של 2008, והשנייה הגדולה ביותר אי פעם. סיליקון ואלי בנק הוא אחד המממנים הבולטים של תעשיית ההייטק בישראל, והעניק אשראי ליותר מ-100 חברות סטארט-אפ.
ההידרדרות המהירה של הבנק החלה לקראת סוף יום רביעי, אז הפתיע את המשקיעים עם ההודעה כי הוא צריך לגייס 2.25 מיליארד דולר לחיזוק המאזן שלו. בעקבות זאת החלה הקריסה החדה של הבנק המוערך, שצמח לצד הלקוחות שלו מהמגזר הטכנולוגי.
"זו הייתה קריסת בנק שנבעה מהיסטריה שיצרו קרנות ההון סיכון", אמר לאתר ריאן פאלבי, משקיע בקרן רסטיב ונצ'רס. "זה יתגלה כמקרה שבו תעשייה הורידה לעצמה את האף רק כדי להכעיס את הפרצוף".
קריסת הבנק היא במידה מסוימת תוצאה של העלאות הריבית האגרסיביות שנקט הפדרל ריזרב בארה"ב במטרה לבלום את האינפלציה. ההשלכות עלולות להיות מרחיקות לכת, כולל חששות שחברות סטארט-אפ לא יוכלו לשלם לעובדים שלהן בימים הקרובים, וקרנות הון סיכון יתקשו לגייס הון.
ב-SVB מצאו את עצמם במחסור של הון על רקע משיכות כספים מצד הסטארט-אפים, שעל רקע הריביות הגבוהות והתנאים הכלכליים שהקשו על הנפקות וגיוס הון היו זקוקים לכסף כדי לשמור על הפעילות. ביום רביעי הודיעו בבנק שלנוכח המצב נאלצו למכור אג"ח בהפסד של 1.8 מיליארד דולר. הצורך הפתאומי בהון חדש, שהגיע לאחר קריסת בנק הקריפטו סילברגייט, הצית גל נוסף של משיכות כספים ביום חמישי. לקוחות של SVB טוענים כי המנכ"ל גרג בקר לא עשה עבודה טובה בהרגעת הרוחות. מניית החברה המשיכה בירידות ביום חמישי, ועד סוף יום המסחר איבדה 60% מהשווי שלה. בקר ערך שיחה עם המשקיעים ביום חמישי, אך לא הצליח לשכנע אותם שסבב גיוס ההון יהיה האחרון הנדרש.
לפי הודעת הרגולטורים, הלקוחות משכו סכום כולל של 42 מיליארד דולר מהפיקדונות עד סוף יום חמישי, ומאזן המזומנים של הבנק עבר לטריטוריה שלילית של מינוס 958 מיליון דולר. בבנק לא הצליחו להשיג מספיק ערבות ממקורות אחרים, ציינו עוד הרגולטורים.
לפי הדיווחים, קרנות בולטות כמו יוניון סקוור ונצ'רס ו-Coatue Management הפציצו במיילים את חברות הסטארט-אפ בהן השקיעו, והורו להן למשוך את הכספים שלהן מהבנק. פאלבי ציין כי הפעילות במדיה החברתית רק הגבירה את הלחץ. "כשמודיעים שצריך למשוך כספים כי הבנק הזה עומד לקרוס, זה כמו לצעוק שיש שריפה באולם תאטרון מלא", אמר. "זו הופכת להיות נבואה שמגשימה את עצמה".
ביום שישי המשיכה צניחת המניות, והבנק נטש תוכניות למכור מניות, והחל לחפש קונה. גם הניסיון הזה כשל.
כעת, לאחר סגירת הבנק על ידי הרגולטורים, הלקוחות שעוד לא משכו את כספם אינם יודעים מתי יקבלו אותו.
"משיכות ההון החדות גרמו לכך שהבנק לא היה יכול לשלם את ההתחייבויות הקרובות שלו", מסרו הרגולטורים הפיננסיים של קליפורניה. "הבנק הוא חדל פירעון".
בתוך כך מגזין "ברונ'ס" פרסם כי מנכ"ל SVB בקר מכר כבר לפני שבועיים מניות של הבנק בשווי מיליוני דולרים. לפי הדיווח, בקר מכר ב-27 בפברואר 12,451 מניות תמורת 3.6 מיליון דולר, כלומר במחיר ממוצע של 287.42 דולר למניה. באותו היום הוא גם רכש מספר זהה של מניות באמצעות אופציות שתומחרו במחיר של 105.18 דולר למניה, כך לפי מסמכים שהוגשו לרשות ני"ע האמריקאית (SEC).