סגור
עובד של סיליקון ואלי בנק מסביר ללקוחות שהבנק נסגר
עובד של סיליקון ואלי בנק מסביר ללקוחות שהבנק נסגר (צילום: Justin Sullivan/Getty Images/AFP)

קריסת ענק בארה"ב: סיליקון ואלי בנק, אחד המממנים הבולטים של ההייטק בישראל - נסגר

הרגולטור בארה"ב סגר את SVB, והשתלט על פיקדונות בשווי של 175 מיליארד דולר; מדובר בבנק הגדול ביותר שנסגר בהתערבות הרגולטור מאז 2008; מנייתו קרסה ב-87% ביומיים והמסחר בה נעצר; ב-CNBC דווח כי הבנק במגעים למכירתו לאחר שכשלו הניסיונות לגייס כספים

התאגיד הפדרלי בארה"ב לביטוח פיקדונות (Federal Deposit Insurance Corporation) סגר את סיליקון ואלי בנק (SVB). הרגולטור גם העביר לידיו את המשמורת על כספי הלקוחות, קרי השתלט על הפיקדונות. מדובר בבנק הגדול ביותר שנסגר בהתערבות הרגולטור מאז המשבר הפיננסי ב-2008.
נכון לסוף דצמבר, הבנק מנהל נכסים בשווי של 209 מיליארד דולר ופיקדונות בשווי של 175 מיליארד דולר. הרגולטור ציין כי טרם התברר כמה מתוך הסכומים הללו (של הנכסים והפיקדונות) מבוטח.
התאגיד הפדרלי הודיע כי ללקוחות מבוטחים תהיה גישה לפיקדונות שלהם לא יאוחר מיום שני בבוקר. ביום שני בבוקר צפוי להיפתח מחדש הבנק SVB תחת השגחתו של הרגולטור.
ביטוח סטנדרטי על הפיקדונות מצד הרגולטור מכסה סכום של עד רבע מיליון דולר לכל פיקדון. טרם ברור עד כמה יושפעו מהמהלך של הרגולטור פיקדונות שגבוהים בהרבה מהסכום המדובר, פיקדונות של חברות למשל.
סיליקון ואלי בנק, שנחשב לאחד המממנים הבולטים של סטארט-אפים מישראל, נאלץ למכור את תיק ניירות הערך שלו בהפסד ולצאת לגיוס הון של 1.75 מיליארד דולר, שלא צלח. ברקע לצרות בבנק, ההיחלשות בהייטק והעלאת הריבית האגרסיבית בארה"ב.
שרת האוצר האמריקאית ג'נט ילן אמרה מוקדם יותר כי היא מפקחת מקרוב מאד על מספר בנקים, בתגובה לבהלה בסקטור הבנקים שחלקם רושמים ביומיים האחרונים הפסדים כבדים. המשקיעים פונים לרכישה מאסיבית של אג"ח ממשלתיות שנחשב לנכס בטוח, ועל כן הנפילה בתשואות.
העצירה במסחר במניית סיליקון ואלי בנק SVB, הדביקה מניה של בנק אחר - First Republic Bank שנפל ב-31% בפתיחה, והמסחר במניה נעצר. שווי הבנק עומד על 12.3 מיליארד דולר.
קודם דווח ב-CNBC כי SVB Financial, החברה האם של סיליקון ואלי בנק SVB הקורס, במגעים למכירתה (של החברה האם). זאת לאחר שכשלו הניסיונות לגייס כספים עבור הבנק, כך מסרו גורמים המעורים בנושא ל-CNBC.
שר האוצר האמריקאי לשעבר לארי סאמרס אמר ל"בלומברג" כי להערכתו קריסת בנק סיליקון ואלי לא מסכנת את המערכת הפיננסית, ככל שבעלי הפקדונות בבנק יקבל את כספם.
"חיוני שהפקדונות ישולמו באופן מלא", אמר סאמרס לבלומברג. "ככל שזה המקרה, בעוד שקיים סיכון לשווי של נכסי הבנק, "אני לא רואה - אם העניין יטופל בצורה סבירה - שהדבר ייצור סיכון למערכת הפיננסית".