סגור
בנק סיליקון ואלי קליפורניה
סיליקון ואלי בנק, קליפורניה (צילום: בלומברג)

המצוקה של סיליקון ואלי בנק היא ההזדמנות של הבנקים הישראליים

ביממה האחרונה נרשמו פניות רבות לבנק הפועלים, לאומי ודיסקונט מסטארט-אפים ישראליים שחרדים לכספם הנמצא בסיליקון ואלי בנק שנקלע לבעיות נזילות. לאורך השנים סיליקון ואלי בנק היה הבנק המועדף של חברות הייטק ישראליות רבות בשל הגמישות והמחירים האטרקטיביים בהלוואות

בעיית הנזילות שאליה נקלע סיליקון ואלי בנק האמריקאי מחריפה ונראה כי בבנק מתחיל תהליך של run on the bank, קרי משיכה מאסיבית של כספי לקוחות מחשש לביטחון הכספים, מה שרק גורם להחרפת בעיית הנזילות בבנק.
לבנק פעילות משמעותית מול מגזר ההייטק הישראלי. במערכת הבנקאות בישראל מספרים כי מאתמול הם מוצפים בפניות של סטארט-אפים ישראליים שמבקשים להעביר אליהם כספים. בבנק הפועלים, לו זרוע הנקראת פועלים הייטק וגם סניף בניו יורק, פתחו חמ"ל מיוחד בכדי לטפל בפניות ולסייע בזירוז תהליך פתיחת חשבון בנק למי שמעוניין, מה שבעיתות שגרה נחשב לתהליך שלוקח זמן.
גם בבנק לאומי התקבלו פניות רבות מאתמול לזרוע ההייטק של הבנק לאומיטק, הוקמו צוותים ייעודיים הן בישראל והן בוואלי בנק, הבנק לתוכו מוזג אשתקד לאומי ארה"ב, וכבר בוצעו לא מעט העברות כספים ללאומי ולואלי בנק. גם דיסקונט מקבל פניות הן לבנק בישראל דרך דיסקונטק והן לדיסקונט ניו יורק, שהוא למעשה הבנק העצמאי הישראלי היחיד שנותר בארה"ב, ויש לו מחלקת הייטק. על אף הפניות הרבות שמקבלים בנקים ישראליים, ההערכות הן כי עיקר הכספים שיועברו מסיליקון ואלי בנק יהיו לבנקים אמריקאיים.
לחברות סטארט-אפ רבות יש מספר חשבונות בנק. במקרה שכזה תהליך העברת הכספים לבנק אחר הוא פשוט ומהיר יחסית. לעומת זאת, בעבור מי שניהל חשבון רק בסיליקון ואלי בנק, ורוצה כעת לפתוח חשבון חדש נמצא במצב מורכב יותר, היות ותהליך פתיחת חשבון בנק לוקח זמן. כעת מנסים הבנקים הישראליים להקל בהליך, בכדי לנצל את ההזדמנות ולגייס כך לקוחות חדשים במרוכז.
מבחינת הבנקים הישראליים המצוקה שאליה נכנס סיליקון ואלי בנק היא הזדמנות נדירה להגדיל פעילות במגזר ההייטק. על אף שההייטק הוא חלק משמעותי בכלכלה הישראלית, חלקו בתיק האשראי של הבנקים המקומיים אינו משמעותי.
לעומת זאת, סיליקון ואלי בנק נחשב לבנק בעל פעילות ענפה מול הסטארט-אפים הישראליים, ולפי הערכות היקף הפעילות שלו מול חברות ישראליות גדול יותר מהבנקים הישראליים. אחד היתרונות המרכזיים של סיליקון ואלי בנק הוא בגמישות שלו בפתרונות המימון, ובריביות האטרקטיביות יחסית שהציע, שאתגרו את הבנקים הישראליים בתחרות מולו.
ההחרפה במצבו של סיליקון ואלי בנק הייתה מהירה מאוד. ראשית הבנק נקלע למצוקת נזילות, שנסיבותיה טרם ברורות. ההערכות הן שהדבר קשור במשבר שחווה ענף ההייטק בשנה האחרונה, ושהתבטא בירידה בגיוסים ובמזומנים של סטארט-אפים רבים, ולכן בירידה בצד הפקדונות בבנק, ובמקביל גם ייתכן והביא ליותר הלוואות שנכנסו לקשיים.
בכל אופן, בכדי לשפר את נזילותו הודיע ביום רביעי סיליקון ואלי בנק שהוא נאלץ לבצע שני צעדים בכדי לשפר את הנזילות. הצעד הראשון הוא מכירת תיק ניירות ערך בהפסד של 1.8 מיליארד דולר, זהו הפסד משמעותי, שמעיד על הלחץ של הבנק למכור בכל מחיר בכדי לשפר נזילות. הצעד השני הוא גיוס מיידי של 1.75 מיליארד דולר, כאשר גם כאן הבהילות ביציאה לגיוס מיידי נתפסה כעדות על חומרת הבעיה בבנק.
מכאן החלה תגובת שרשרת: בשלב הראשון צנחה מניית הבנק אתמול במסחר ביותר מ-60%, ובשלב הבא גבר הלחץ של הלקוחות מהתפתחות האירועים ונפילת המניה, ונרשמה עלייה במשיכת הכספים מהבנק, במה שעלול להידרדר למצב של "ריצה אל הבנק" - סיטואציה שלא אירעה בבנק גדול מאז משבר 2008. כעת ההערכות במערכת הפיננסית הן שלאור האסקלציה הזו הפד עשוי להתערב, לייצב את הבנק ולמנוע את קריסתו.