המרוץ אחר המהירות: מהפכת הטכנולוגיה בעולם הריצה
נעל ריצה חדשה של חברת פומה, דור חדש לנעליים משפרות ביצועים, מבטיחה להיות המהירה בהיסטוריה. טכנולוגיה מתקדמת לא נעצרת בנעליים, וחברה באנגליה מפתחת מסלול ריצה חדשני שיספק נתונים בזמן אמת ויהפוך את הרצים למהירים יותר
עיניים רבות היו נשואות בשבת שעברה אל עבר רגליו הדקיקות למדי של פטריק דבר. למרות היותו רץ יחסית אלמוני בקנה מידה בינלאומי, הסקרנות לראות מה תהיה איכות תוצאתו של אלוף הריצה הבריטי (למרחק 10,000 מטר) בריצת 5 ק"מ שנערכה במסגרת אירועי מרתון בוסטון, צפה מעל פני השטח. כושרו הגופני פחות היה מוקד העניין, אלא יותר הפידבק שייתן לאחר המרוץ על תרומתן של הנעליים שהיו על רגליו – Puma Fast–R Nitro Elite 3 – נעל ריצה חדשה, חלק מטרנד "נעלי הטרמפולינה", שעל פי יצרנית הנעליים המפורסמת פומה, אמורה להיות הנעל המהירה ביותר שהמין האנושי ראה עד כה.
פומה לא לבד. החלוצה בתחום, נייקי, כבר הציגה לפני כמה שנים נעליים שמשפרות את יעילות הריצה ומרבית החברות הלכו בעקבותיה. וכעת, הנעל של פומה, שלדברי החברה היעילות שלה אמורה להיות גבוהה ב־3.5% לפחות מזו של כל מתחרה. למרות עובי הסוליה, משקלן של הנעליים הוא 167 גרם בלבד וכל חזותן משדרת קפיציות משככת וקרביות.
"בהחלט הרגשתי שהנעליים מסייעות לי מאוד בחלק האחרון של הריצה", עדכן דבר בהתרגשות בריאיון שהעניק לאתר הריצה Let's Run בסוף המרוץ. הוא ציין כי הקצף המיוחד שמרכיב את הסוליה מרגיש רך ותגובתי יותר מזו של כל נעל שאי פעם השתמש בה. "אף על פי שהרגשתי שהרגליים שלי עומדות להיכנע מרוב מאמץ, הקפיציות של הנעל שמרה על מומנטום ההתקדמות שלי". אמון קמבוי, רץ נוסף מנבחרת הרצים של פומה שהשתמש בנעליים בבוסטון, דיווח על תחושה דומה. "למרות העייפות, אתה מרגיש את הדחיפה הנוספת שהנעל נותנת לך", סיפר.
לדברי הרץ האולימפי האוסטרלי, פטריק טירנן, גם הוא חבר בקבוצה המקצוענית של פומה, עיקר התרומה של הנעליים אינה נמדדת רק ביום המרוץ ובשיפור הזמנים שייתכן שיעניקו לרץ כזה או אחר, אלא "באפשרות להתאמן איתן באופן שוטף חזק יותר ולהתאושש בזכותן מהר יותר לאימון הבא", לדבריו, "וגם בו יתאפשר לרוץ חזק יותר לבסוף".
אומנם תוצאתם של דבר וקמבוי לא הפילה אף אחד מהקרשים – דבר סיים במקום השני עם 13:35 דקות וקמבוי בשלישי ב־13:37 דקות – אך לא מעט אנשים תוהים מה יקרה אם הרצים המהירים בעולם יחליטו פתאום לנעול את המפלצת החדשה שפומה הציגה: האם שוב עולם הריצה ייכנס לסחרחרת של שיאים חדשים שמקורם בטכנולוגיית הנעליים שמתפתחת בקצב בלתי נתפס בעשור האחרון? דבר אחד ניתן להניח: עשרות אלפי רצים חובבנים יעוטו על החנויות ברגע שהנעל של פומה תנחת בהן, על מנת להשיג כל יתרון תחרותי חוקי שיאפשר להם לשפר את תוצאותיהם. "אם יוכח שהן באמת מוצלחות יותר מהמתחרות, בטח שאקנה לי זוג", אמר לכלכליסט איתי כהן, רץ ישראלי שמתחרה באופן קבוע ותמיד שמח לשפר את תוצאותיו.
המרדף אחר ריצה מהירה יותר וניפוץ שיאים אינו עוצר בנעליים. בשנים האחרונות, ב־Feldspar, חברה קטנה ושאפתנית הממוקמת ליד העיר הבריטית קיימברידג', עוסקת קבוצת מדענים בפיתוח הדור הבא של מסלולי הריצה התחרותיים באצטדיונים. חברי אותה קבוצה, המובלת על ידי אלבינה צ'ן, אצנית לשעבר מהונג קונג שהפכה ליזמית, סבורים כי שיאו האיכותי מאוד של יוסיין בולט למרחק 100 מטר (9.58 שניות) צפוי להפוך לנחלת העבר בשל מסלול חדיש ורווי טכנולוגיות שאותו הם מפתחים – "המסלול הדיגיטלי החכם הראשון", לטענתם. המסלול של פלדספאר כולל חיישנים שאמורים לשדר בזמן אמת נתונים פיזיולוגיים וכמותיים לספורטאים, למאמנים, לאוהדים ולתקשורת. בנוסף, הם טוענים כי ביכולתם להפוך את מסלול הריצה – אלמנט שכמעט לא התפתח מבחינה טכנולוגית ב־60 השנים האחרונות – למהיר יותר באופן משמעותי, כזה שהחזרת האנרגיה ממנו תהיה יעילה בכ־20%.
אף שמודלים מתקדמים ניבאו כי יעברו עוד עשרות שנים עד שהמין האנושי יראה שיפור משמעותי בזמני הריצה למרחקים הקצרים, "קיים פוטנציאל לראות זמן של 9 שניות (בריצת 100 מטר – א"ג) מוקדם מהצפוי", הכריזה צ'ן בריאיון ל"טלגרף" לפני כחודש, "אולי אפילו פחות מ־9 שניות". בפלדספאר מאמינים שהתקדמות טכנולוגית היא חלק בלתי נפרד מהספורט. הם שואפים להפוך את המוצר שלהם, שאותו הם מגדירים כ"מסלול הריצה המהיר בעולם", לסטנדרט שיימצא ביום מן הימים בכל אצטדיון ברחבי העולם.
"כמו שתחום נעלי הריצה התפתח רבות בשנים האחרונות ולצידו גם שיטות האימון והתזונה, גם אנחנו שואפים לשנות משהו שקפא על שמריו", אומרים בפלדספאר, "אתה יכול לנסות לברוח מהטכנולוגיה ולהישאר בימי הביניים, או שאתה יכול לאמץ את השינוי בחיבה. אנחנו נכנסים לעידן שבו הטכנולוגיה תהיה בחזיתו של כל ענף ספורט".