סגור
צביקה שווימר מנכ"ל אלקטרה צריכה בעלת יינות ביתן, ואורי קילשטיין מנכ"ל יינות ביתן.
צביקה שווימר, מנכ"ל אלקטרה צריכה, ואורי קילשטיין, מנכ"ל יינות ביתן (צילומים: אוראל כהן, דנה קופל מיכה לובטון)

בלעדי
בדרך לקרפור, יינות ביתן עושה שריר לספקים

הרשת דרשה מהספקים לדחות את התשלום ב־7-5 ימים כדי לפתור קשיים בתזרים השוטף נוכח הירידה במכירות שוק המזון, זאת לצד זינוק בהוצאות בעקבות שיפוץ סניפים לקראת השקתם מחדש תחת מותג קרפור, וחוסר הרצון של הבעלים להכניס יד לכיס. דחיית התשלומים נועדה גם לסייע לרשת לעמוד בתשלומים לספקים בחו"ל

שנה אחרי שנרכשה על ידי אלקטרה צריכה, יינות ביתן עדיין מתמודדת עם מצוקה תזרימית. ל"כלכליסט" נודע כי הרשת פנתה לספקים בבקשה לדחיית תשלום ב־7-5 ימים. מדובר בצעד שנועד לפתור קשיים בתזרים השוטף, הנרשמים נוכח הירידה במכירות שוק המזון במחצית, לצד זינוק בהוצאות החברה בעקבות שיפוץ סניפים לקראת השקתם מחדש תחת מותג קרפור (Carrefour). דחיית התשלומים נועדה גם לסייע לרשת שהחלה לייבא מוצרים, לעמוד בתשלומים לספקים בחו"ל, המעניקים מספר מצומצם של ימי אשראי ביחס לזה של הספקים המקומיים.
בנוסף לירידה במכירות השוק מתחילת השנה, אשר באה לידי ביטוי בירידה בשיעור כפול (8.7%) במכירות החנויות הזהות של יינות ביתן ברבעון הראשון, החברה מצויה במהלך של שיפוץ 12 חנויות לפורמט החדש שישמש את הרשת כשתוסב למותג קרפור.
לאחר השיפוץ בהשקעה של כ־2 מיליון שקל לסניף, יוסבו החנויות המשופצות למותג זמני בשם SUPER. במקביל, החברה פועלת לבצע התאמות כשרות ורגולציה למוצרי המותג הפרטי של קרפור. בכוונת החברה לשווק בישראל בטווח הארוך מגוון של כ־10,000 מוצרים של המותג הפרטי, אך כבר כשיהיה בידיה סל מוצרים מספיק גדול שעבר את ההתאמות, תסב את מקבץ חנויות ה"סופר", למותג קרפור ותשווק בהן את מוצריו.
על פי הערכות, הדבר יקרה רק לקראת נובמבר, אז גם תשיק את הסניפים הראשונים של רשת חנויות הנוחות סבן אילבן. יינות ביתן אמורה להמשיך לשפץ חנויות בקצב של 15 סניפים בחודשיים, בהשקעה של 80 מיליון שקל בשנה, עד לתקרה של 400 מיליון שקל בסיום התהליך. מי שיתבקשו לשאת ביתרת העלות לשיפוץ החנויות הם בעלי הנכסים שבהם פועלות חנויות הרשת שישופצו והספקים שיידרשו להגדלת הנחות.
השימוש בדחיית תשלומים ככלי להתמודדות עם מצוקה תזרימית נעשה תחת הבעלות הקודמת של יינות ביתן פעמים רבות ועורר באותם ימים חשש ביחס ליכולת שרידותה של הרשת, שעמדה על סף קריסה. כעת, תחת השליטה של אלקטרה צריכה הנהנית מאיתנות פיננסית, נראה כי הצעד נועד לאפשר לבעלת השליטה שלא להכניס יד לכיס לתמיכה ברשת המתמודדת עם זינוק בהוצאות.
זאת, במקביל לשיפור עמדות מול הספקים וביצוע התאמות ביחס לדרישות שופרסל להגדלת העמלות שהספקים משלמים לה. בסביבת החברה רואים במהלך שימוש בכוחה של בעלת השליטה שחתמה על הסכם עם קרפור, לתקן את הכשלים שמהם סבלה החברה תחת הבעלות הקודמת ולשפר את התזרים - הפעם מעמדת כוח.
כזכור, בתחילת החודש הודיעה שופרסל לספקים על העלאה מיידית של עמלת ההפצה ועמלת הסדרנות בשיעור של כ־25%. זאת בניסיון לבלום את ההרעה שנרשמה בתוצאותיה ברבעון הראשון וככל הנראה במחצית הראשונה כולה. הצעד של שופרסל סולל את הדרך ליינות ביתן להעלות בפני הספקים דרישות להגדלת ההנחות המסחריות ושיפור תנאי הסחר הנוגעים גם לימי האשראי.
הצעד של יינות ביתן יוצא לדרך כחודש אחרי מינויו של אורי קילשטיין לתפקיד מנכ"ל החברה. קילשטיין שכיהן עד לפני כשנתיים כסמנכ"ל הסחר והמשנה למנכ"ל שופרסל, מחזיק בידע עצום בניהול הסחר מול הספקים ולכן יש ביכולתו לקדם בקלות יחסית מהלכים לשיפור תנאי הרשת. כמי שניהל לאורך שנים את הסחר של שופרסל, קילשטיין יודע עד כמה תנאי הסחר והאשראי הנוכחיים של יינות ביתן מהספקים נחותים ביחס לאלו של שופרסל, מה שנותן לו יתרון במו"מ עמם ולגיטימציה לדרוש שיפור תנאים.
אלקטרה צריכה רכשה יחד עם הפניקס את השליטה (50.05%) ביינות ביתן כבר לפני שנה, לפי שווי של 400 מיליון שקל. בשלב הראשון התמקדה החברה בחיפוש גורם בינלאומי שיאפשר לה למתג מחדש את הרשת וליהנות מהמותג הפרטי שלו ומכוח הקנייה שצבר ברחבי העולם. באפריל האחרון נחתם ההסכם עם קרפור וכחודש לאחר מכן סיים את כהונתו כמנכ"ל עמית זאב שגויס עם רכישת השליטה על ידי אלקטרה ובמקומו מונה קילשטיין.
החיבור לקרפור, כמו גם מהלכים נוספים שעשתה אלקטרה צריכה בשנה החולפת ובראשם גיוסו של קילשטיין ומנהלים נוספים משופרסל לניהול יינות ביתן וחתימה על הסכם עם כאל להקמת מועדון לקוחות אשראי לרשתות הקבוצה, נועדו לאפשר לחברה לעמוד ביעד שהציבה לה אלקטרה צריכה, לפיו בתוך 4 שנים, עם השקעות של כ־400 מיליון שקל בשיפוץ, מיתוג מחדש ופתיחת 50 סניפים, מכירות קבוצת יינות ביתן יצמחו ל־4.6 מיליארד שקל בשנה. לפי התחזית, הרווחיות הגולמית תעלה ל־32.7% מהמכירות והרווחיות התפעולית תעלה ל־4% מהמכירות ב־2026.
אלא שבינתיים מתמודדת החברה עם הפסד של 72 מיליון שקל ב־2021, ועל פי הערכות תחתום גם את השנה הנוכחית עם הפסד של כ־100 מיליון שקל. לא מן הנמנע שעל רקע זה, לא ממהרים האחים דני ומייקי זלקינד, בעלי השליטה באלקטרה, לממש את האופציה המוקנית להם בעסקה. ההסכם לרכישת השליטה כולל אופציה לרכישת יתרת האחזקות מידי משפחת ביתן עד לסוף השנה הבאה, אשר עד כה לא מומשה.
יש מי שרואה בכך הבעת אי־אמון מצד משפחת זלקינד, שרק לפני 4 חודשים העבירה בדירקטוריון החברה מהלך לפיצול זרוע הקמעונאות הכוללת את רשתות המזון והחשמל משאר הפעילות של אלקטרה צריכה. זאת מתוך רצון להכניס בשנה הקרובה משקיעים פרטיים או מוסדיים, שירכשו 20% מזרוע הקמעונאות, תמורת סכום המוערך בסביבת החברה במאות מיליוני שקלים.
גל עליות המחירים שביצעו חלק ניכר מהספקים בחודשים האחרונים, צפוי לסייע ליינות ביתן לאלץ את הספקים לשאת בנטל הסבות הסניפים והמיתוג מחדש, בין היתר בהגדלת הנחות לחודשים הראשונים להסבת כל סניף.
אפשר להעריך גם שהסיבה לכך שהעלאות המחירים של הספקים נרשמו בשיעור חד מאוד, היא היערכותם מראש לדרישה הצפויה של יינות ביתן, שתגרור אחריה את שאר הקמעונאים שיבקשו לשפר את תנאי הסחר.