סגור

בלעדי
אלקטרה צריכה מתחמשת בביט בקרב מול שופרסל ופייבוקס

בנק הפועלים עומד לחתום על הסכם עם אלקטרה צריכה לצורך שיתוף פעולה במועדון צרכנות שתתפעל חברת כרטיסי האשראי כאל. הקבוצה צפויה להביא למועדון בשנה הקרובה את רשת הסופרמרקטים קרפור ורשת חנויות הנוחות סבן אילבן

התחרות על המועדון רותחת: בנק הפועלים מנהל משא ומתן מתקדם עם אלקטרה צריכה לצורך שיתוף פעולה במועדון הצרכנות שהיא מקימה. ל"כלכליסט" נודע כי הסכם צפוי להיחתם בקרוב.


בתחילה ניהלה אלקטרה צריכה משא ומתן עם סופרפארם, במטרה להיכנס לשותפות במועדון לייף סטייל של ענקית הפארם. אף שהמגעים בין הצדדים הגיעו לשלבים מתקדמים מאוד, הם עלו על שרטון והתפוצצו. במקום זאת פנתה אלקטרה צריכה להקמה של מועדון עצמאי, שתתפעל חברת כרטיסי האשראי כאל.

1 צפייה בגלריה
מייקי זלקינד צביקה שווימר ברקע סופרמרקט קרפור קארפור
מייקי זלקינד צביקה שווימר ברקע סופרמרקט קרפור קארפור
מייקי זלקינד וצביקה שווימר ברקע סופרמרקט קארפור
(צילום: רויטרס אוראל כהן, ישראל הררי)

טרם הובהר באיזה פורמט ייכנס בנק הפועלים, שבניהול דב קוטלר, למועדון החדש, אך ההערכה היא שמדובר יהיה בשיתוף פעולה באמצעות אפליקציית התשלומים הפופולרית של הבנק, ביט.
המועדון שתקים אלקטרה צריכה ישרת את רשתות הקמעונאות של הקבוצה ויפעל על בסיס כרטיסי אשראי. האטרקטיביות של המועדון צפויה להגיע מהמותגים הבינלאומיים שצפויה אלקטרה צריכה להביא לישראל בשנה הקרובה: רשת הסופרמרקטים קרפור ורשת חנויות הנוחות סבן אילבן.
הקמת המועדון מגיעה אחרי שורה של מהלכים אסטרטגיים שביצעה החברה בראשות המנכ"ל צביקה שווימר. הקבוצה, שבבעלות אלקו של האחים דני ומייקי זלקינד, מחזיקה כיום ברשתות מחסני חשמל, שקם אלקטריק, יינות ביתן, מגה, קולומביה, אאוטסיידרס ושבילים. המועדון יעניק לחבריו הצעות ערך ברכישה בכל רשתות הקבוצה, וכן ברשתות שיתווספו אליה בהמשך.
כמו כן המועדון יעמיד לרשות חבריו וללקוחות נוספים של הקבוצה אשראי חוץ־בנקאי. עם ההכרזה על המועדון אמר המנכ"ל שווימר כי הוא "יאפשר לנו ליצור סינרגיה בין הפעילויות השונות של הקבוצה ולמנף את הפעילות. כניסתן של קרפור ושל סבן אילבן לישראל הן מכפיל כוח למועדון, שיהיה היחיד בישראל עם רשתות בינלאומיות בתחום המזון".

העסקה טעונה אישור של רשות התחרות

התחרות בעולם הקמעונאות הופכת רותחת וזו הסיבה לחיבורים שהתרחשו בענף לאחרונה ושעוד יגיעו בהמשך. באלקטרה צריכה רוצים להכניס את בנק הפועלים למועדון כדי לתת לו תנופה וליצור תחרות למועדון של רשת שופרסל. רשת הקמעונאות השיקה באחרונה מיזם דומה עם אפליקציית התשלומים פייבוקס - ששופרסל, לצד בנק דיסקונט, נמנית עם בעליה.
שופרסל השיקה לפני שנה ארנק דיגיטלי הכולל צבירת מטבעות והטבות. מועדון הלקוחות החדש שלה, שנקרא סופרים (SUPREME), נעשה בשיתוף עם אפליקציית פייבוקס, כך שהוא מחובר לארנק דיגיטלי שמאפשר לשלם עם הטלפון בקופה במקום בכרטיס אשראי. כבר היום, 85% מלקוחות שופרסל הם חברי מועדון. לפי שופרסל, לקוחות שיקנו מדי חודש ב־500 שקל ומעלה בסניפים ובאתר יצברו דרך פייבוקס מטבעות מועדון ביותר מ־150 רשתות, חנויות ומסעדות, הכוללות את כל הרשתות שחברות בתו הזהב, כמו H&M ורנואר. עד כה אפשר היה ניתן לממש נקודות רק ברשתות שופרסל ו־Be.
אם העסקה בין אלקטרה צריכה לבנק הפועלים תיחתם, צפויה תחרות עזה בין הגופים - אלקטרה וביט מול שופרסל ופייבוקס. העסקה טעונה אישור של רשות התחרות. כאל, שבה בחרה אלקטרה לתפעל את המועדון, מתפעלת בשנים האחרונות גם את המועדון של שופרסל. בכאל השיקו לאחרונה פלטפורמה טכנולוגית שעליה צפוי להתבסס המועדון של אלקטרה. בפלטפורמה של כאל משתמשת כבר כיום ביט, על מנת להנפיק כרטיסי אשראי תחת המותג ביט קארד.

פייבוקס מחזקת את הפן הדיגיטלי

בתוך כך הכריזה פייבוקס אתמול על מינוים של תומר בראל ושחר מרקוביץ לדירקטורים בחברה. בראל מכהן כיום כסמנכ"ל התפעול הראשי של חברת הפינטק מליו (Melio). קודם לכן כיהן בראל כסגן נשיא במטא (פייסבוק), שבה הוביל את פיתוח הארנק הדיגיטלי של החברה והיה אחד הישראלים הבכירים ביותר. לפני כן שימש בראל כמנהל הסיכונים הראשי ומנהל השירותים התאגידים בפייפאל (Paypal) העולמית.
מנכ"ל אלקטרה צריכה צביקה שווימר: "כניסתן של קרפור ושל סבן אילבן לישראל הן מכפיל כוח למועדון, שיהיה היחיד בישראל עם רשתות בינלאומיות בתחום המזון"
מרקוביץ' מכהן כיום כמוביל מוצרים חדשים ואסטרטגיה בחברת ג'וי־טונס (Joytunes). קודם לכן הוא כיהן כמנהל כללי של תחום הפינטק והאינשורטק בחברת נטורל אינטליג'נס (Natural Intelligence); כסמנכ"ל דיגיטל ומחשוב באלעל; כראש מערך הדיגיטל של בנק הפועלים; וכשותף במקינזי, שם התמקד בחדשנות דיגיטלית לענף הבנקאות.