סגור
עפרה שטראוס על רקע בניין שטראוס בפתח תקווה
עפרה שטראוס על רקע בניין שטראוס בפתח תקווה (צילומים: עמית שעל, יובל חן)

פרשנות
תוך 14 ימים - 14 העלאות מחירים חדות בסופר

שטראוס הודיעה אתמול על העלאת מחירים שנייה בתוך שבועיים ושלישית בחצי שנה, ובכך חתמה שבועיים של גל התייקרויות משתולל. הספקים הגדולים, שבזה אחר זה ייקרו מוצרים החל מ־1 במאי, מאותתים שקרפור לא פקטור, גם לא הממשלה

השבועיים השחורים של הצרכנים בישראל: מאז ה־1 במאי, חברות המזון ומוצרי הצריכה משתוללות באין מפריע ומעלות מחירים. לא פחות מ־14 ספקים הודיעו על העלאות מחירים בתוך שבועיים בלבד, ולכך מתווספות גם עליות המחירים של מוצרי החלב שבפיקוח באישור המדינה.
אתמול היתה זו שטראוס, חברת המזון השנייה בגודלה בישראל, שהודיעה על העלאת מחירים בפעם השלישית בחצי השנה האחרונה. מדובר באותה שטראוס שהצהירה אחרי המחאה החברתית בקיץ 2011 כי תימנע ככל יכולתה מהעלאות מחירים, וגם עמדה בהבטחתה עד לאחרונה. בשנה האחרונה החליטה יושבת הראש של הקבוצה, עופרה שטראוס, לשנות כיוון, ולהיפרד מראשי הארגון ובראשם גיורא בר דעה שצמח בקבוצה והכיר כל עובד וכל קושי שמתמודד איתו ציבור לקוחותיו. בראש הפירמידה של שטראוס ניצב כעת שי באב"ד, שהיה בעבר מנכ"ל משרד האוצר, שבמהותו ממוקד במספרים ולא באנשים.
באב"ד, הגיע לתפקיד ללא נסיון בתעשיית המזון, שיווק ומותגים, והערך המוסף שלו נגע להערכות כי הוא זה שיוכל לשפר את ביצועי החברה שחטפה פגיעה קשה בשנה האחרונה. זאת בעקבות כשלי אבטחת מזון, שהביאו לריקול וסגירת מפעל הממתקים בנוף הגליל ומפעל הממרחים בוורג'יניה. ככזה, ממוקד באב״ד בתוצאות ובשיפורן, ונראה שפחות עסוק במחוייבות לציבור בישראל, שאפיינה את המייסד, מיכאל שטראוס, שהלך לעולמו לפני שנתיים.
בהתאם, דאג דירקטוריון החברה לתמרץ את המנכ"ל הנכנס, במסעו לשיפור הרווחיות של שטראוס. הדירקטוריון קבע כי במסגרת עלות שכרו בגובה של 6.8 מיליון שקל בשנה, יהיה זכאי באב"ד למענק בגובה 1.35 מיליון שקל על עמידה ביעדים, ובהם יעדי התוכנית האסטרטגית, נתח שוק, תשואת מחיר מניה, התייעלות בסעיפי הוצאות תקציביים וכן לתמריץ בשיקול דעת ולמענק מיוחד.
בדרכו לעמוד ביעדים שיקנו לו את הזכות למענק, נראה שבאב"ד לא מפספס אף הזדמנות. זה החל בדצמבר האחרון, בעיצומו של מאבק איתנים בין תנובה שביקשה להעלות ב־4.7% את מחירי מוצרי החלב בלבד של הקונצרן, לבין שופרסל שסירבה לאשר לה את עליות המחיר. תנובה תלתה את הבקשה בעקבות זינוק במחיר החלב הגולמי, אך מנכ"ל שופרסל, אורי וטרמן, חדל להזמין ממנה סחורה, גם במחיר של אובדן מכירות לרשת.
באותם ימים באב"ד ניהל מהלך מאחורי הקלעים להעלאת מחירים, באופן שהוביל לדממה מוחלטת מצד אותה שופרסל, כששיגר לשוק מחירונים חדשים. אלה שיקפו העלאת מחיר חריגה של מגוון רחב של מוצרי החברה ובהם מוצרי חלב של דנונה ויטבתה, תחליפי חלב של אלפרו, סלטי אחלה, חטיפים מלוחים וממתקים, בשיעור של עד 9.5%.
ההעלאה החדה בדצמבר לא מנעה מבאב״ד לקפוץ על ההזדמנות הבאה להתייקרויות רק חצי שנה אחרי. ההזדמנות נקרתה בדרכו בתחילת החודש, כששר האוצר בצלאל סמוטריץ' חתם על צו עדכון מחירי מוצרי החלב שתחת צו הפיקוח על המחירים, בשיעור של 8.3%. ההחלטה של סמוטריץ', לאלץ את המחלבות להסתפק בעליית מחירים של 8.3% במקום 16% שהגיעו להן על פי התחשיב, הובילה את תנובה, שמחצית מפעילות החלב שלה נתונה תחת צו הפיקוח ואת טרה, שחלק ניכר מפעילותה בחלב מפוקחת, להעלות את מחירי המוצרים שאינם תחת פיקוח בשיעור של עד 9.3%.
שטראוס כמעט ואינה פעילה בשוק מוצרי החלב המפוקחים, ורק חודשים ספורים קודם לכן העלתה מחירים, אך כל זה לא מנע מבאב"ד לרכב על הגל - וכך הוא העלה ב־1 במאי שוב את מחירי מוצרי החלב שאינם תחת פיקוח בשיעור של עד 9.3%. הפעם לא נשמע אף קול של קמעונאי או רגולטור. השקט הזה אולי אפילו נתן לו רוח גבית לשגר אתמול מחירון חדש, עם העלאת מחירים מקיפה של עד 6%, הפעם למוצרי קפה, שוקולד, שמן זית וחטיפים מלוחים.
אז מה באב"ד גילה בשבועיים האחרונים, שגרם לו להודיע אתמול על העלאת מחירים, שלא מצא לנכון להודיע עלייה בתחילת החודש לצד עדכון מחירי החלב? ייתכן שבדיוק בשבועיים אלו, גילה באב"ד זינוק חדש וחריג בתשומות, שלא ידוע לנו עליו. אבל מה שבוודאות קרה הוא שספקים רבים, גדולים וקטנים כאחד, רכבו גם הם על גל ההתייקרויות - דיפלומט הודיעה על העלאת מחירי שוקולד מילקה, אוראו, פרינגלס וקפה ג'ייקובס, בשיעור של עד 25% ולאחריה גם אסם הודיעה על העלאת מחירי חלק ממוצריה ובהם הקפה. מדובר בקטגוריות ששטראוס הינה שחקנית משמעותית בהן, עם קפה עלית, שוקולד ספלנדיד וחטיפי תפוצ'יפס.
ייתכן שדווקא ההתנהלות האיטית של חקירת רשות התחרות מאז נובמבר 2021 בענף המזון, בחשד להסדר כובל ותיאום בין ספקים שאותתו במקביל על כוונתם להעלות מחירים, היא שנתנה לספקים את האומץ לבצע כל ההתייקרויות הנוכחי.
ראשית היו אלה ארבע המחלבות הגדולות: תנובה, שטראוס, טרה וגד, שהתניעו את הגל, ואליהן הצטרפו גם שלוש חברות המשקאות: קוקה־קולה, יפאורה וטמפו, שהודיעו על התייקרויות אחת אחרי השנייה. אחריהן גם היבואניות הגדולות: דיפלומט ושסטוביץ, לצד מרס ופררו, הודיעו על העלאות מחירים במוצרי שוקולד וחטיפים שונים. אז שוב הגיחו אסם, עם התייקרות בפסטה וברטבים, ושטראוס, עם יתר מוצריה. בין לבין קפצו על העגלה גם חברות בגודל בינוני כמו ויליפוד, סוגת, רקיט, יקבי כרמל ועוד.
וכל זאת, כאמור, באין מפריע ובאין שומר בשער. הקמעונאיות כבר הודיעו שלא יילחמו עוד בעליות מחירים, והן אף רואות בהן הזדמנות לגזור קופון ולשפר את התוצאות הגרועות של 2022. כך הן גם יוכלו להעלות את מחירי מוצרי המותג הפרטי שלהן. והממשלה? היא בכלל שקועה במהפכה המשפטית ובקרבות קרן הארנונה.
אותה הממשלה שזנחה לחלוטין את הבטחת הבחירות המרכזית שלה שעסקה בטיפול ביוקר המחייה, תלתה את יהבה בכניסת מותג קרפור לישראל. מדובר במהלך מיתוג שיזמה חברת אלקטרה צריכה, בנסיון לשקם את רשת יינות ביתן הכושלת שקנתה לפני כשנתיים. קרפור הצרפתית לא נכנסה לישראל ולא השקיעה בה שקל אחד. ההיפך הוא הנכון. החברה הצרפתית תגזור אחוזים מהמכירות של הרשת בישראל, על חשבון הצרכן הישראלי.
אלא שכל זה לא מנע מראש הממשלה בנימין נתניהו ומשר הכלכלה ניר ברקת, להשחית את זמנם על ביקור בחנות ערב פתיחתה, ומברקת להגיע שוב ביום הפתיחה, להצטלם ולקחת קרדיט על מהלך עסקי שלא תרמו לו ואין בו לשנות את יוקר מחירי המזון ומוצרי הצריכה בישראל.
שניהם יודעים שהשקה של מאות בודדים של מוצרי נקיון ומזון של המותג הפרטי קרפור, ב־50 סניפים שמגלגלים מחזור מכירות של כ־1 מיליארד שקל מתוך שוק שמגלגל 50 מיליארד שקל, לא תשפיע על סל הקניות ולא על השחקנים המקומיים. ואם היה צריך לכך הוכחה, הגיעו החברות המקומיות כמו שטראוס ואסם, והראו כי אפילו בשבוע ההשקה של המותג הצרפתי שהבטיח הורדת מחירים, אין חזקות כמותן ואין דבר שירתיע אותן מלהמשיך ולגרוף רווחים על חשבון הצרכנים הישראליים.