סגור
סניף קרפור אשדוד
סניף קרפור באשדוד. עדיין לא מהפכה (צילום: מאיר תורגמן)

פרשנות
רשת קרפור כבר כאן - וגם המחירים הגבוהים

50 סניפי יינות ביתן ומגה שעברו שיפוץ נפתחו היום תחת המותג קרפור. אלקטרה צריכה רשמה הישג בהצלת רשת שכבר הוספדה, אך יש לה עוד דרך ארוכה עד להורדת מחירים

השקת המותג קרפור ב־50 חנויות יינות ביתן ומגה בעיר שעברו שיפוץ עוררה היום עניין רב, אלא שלמרות ההצהרה של מנכ"ל הרשת אורי קילשטיין כי מדובר ב"רעידת אדמה", אין בה עדיין לבשר על הורדת יוקר המחיה בישראל ואף לא על הורדת יוקר מחירי המזון.
בחנויות שהוסבו אמנם הושק מגוון מוצרי המותג הפרטי של קרפור במחירים נמוכים, אולם חלק ניכר מהמדפים נותר בידי הספקים המקומיים במחירים גבוהים. כך, למעשה, 50 החנויות שהיו מהיקרות בישראל, הציגו ירידת מחיר קלה, שהותירה אותן יקרות משמעותית מחנויות הדיסקאונט.
שר הכלכלה ניר ברקת, שהגיע לגזירת הסרט ולפתיחת החנות ברעננה, הודה אמש לקרפור על "שהחליטה להמר על ישראל". זאת, אף על פי שהחברה הצרפתית לא השקיעה בישראל ולא לקחה כל הימור, אלא להפך, היא צפויה ליהנות מתשלום תמלוגים על השימוש במותג שלה, שאותו ישלמו הצרכנים הישראלים, דרך תמחור המוצרים.
בדברים שנשא בפתיחת החנות הבהיר ברקת את דעתו על שוק המזון ומוצרי הצריכה בישראל, ואמר: "אחד האתגרים זה המלחמה ביוקר המחיה, ובתוך המלחמה, להוריד את מחיר מוצרי המזון זה יעד אסטרטגי. לצערנו הרב, המשק הישראלי מתנהל באופן מונופוליסטי, ולצערנו קרטליסטי, ואני מתכוון להילחם את המלחמה של תושבי ישראל בכך ללא פשרות". מדובר בהצהרה תמוהה, שכן אם ידוע לשר שמתקיימים קרטלים בענף המזון, אפשר היה לצפות שיפעל נגדם, במקום לבלות את זמנו בהשקות של חברות מסחריות.
קילשטיין וצביקה שווימר, מנכ"ל אלקטרה צריכה, רשמו הישג בכך שאף שיינות ביתן כבר הוספדה והיה קיים ספק אמיתי ביכולתם לעמוד בהתחייבות להסב 50 חנויות בפרק זמן מוגבל, הם עשו זאת. שווימר היה זה שהביא את בשורת קרפור וחתם לפני שנה עם החברה הצרפתית על הסכם הזיכיון. בכך, הוביל שווימר לכך שלראשונה נכנסה לישראל רשת קמעונאות מזון זרה. קילשטיין, שמונה למנכ"ל הרשת לפני פחות משנה, האיץ ויישם את תוכנית ההשקה.
עם זאת, בפני השניים אתגר גדול, הכרוך בהשקעות עתק. הסבת 50 חנויות עלתה לחברה 250 מיליון שקל. לחברה עוד 102 חנויות, שבנטרול אלו הפונות למגזר החרדי ולא אמורות לעבור הסבה, מותירות 87 חנויות שיש לשפץ. גם אם לוקחים בחשבון את ההתייעלות שרשמה החברה ביכולות הבינוי, מדובר בעלות של כ־400 מיליון שקל. אפשר להעריך שכיוון שחלק מהחנויות כבר עברו בשנים האחרונות שיפוץ קוסמטי, ניתן יהיה להפחית את הסכום לכ־300 מיליון שקל.
סכום זה תצטרך החברה להשקיע במקביל להפסדי עתק שהיא רשמה ב־2022. את השנה החולפת חתמה יינות ביתן עם ירידה של 4% במכירות והפסד נקי שהעמיק ל־207 מיליון שקל. השקת קרפור צפויה להביא לעלייה במכירות, בשל העניין שמעורר המותג הצרפתי, אך אין בכך די לכסות על ההפסד הנקי שרשמה הרשת, עוד בטרם הורידה מחירים וצמצמה את הרווחיות הגולמית שלה.
בטקס ההשקה השתתפו בכירי קרפור העולמית ובראשם הנשיא אלכס בומפרד, לצד נחום ביתן, מייסד יינות ביתן ומי שמחזיק ב־47.5% (כולל אופציות שהעניק לבנקים ולעובדים בהיקף של כ־9%), ושותפיו, האחים דני ומייקי זלקינד, בעלי השליטה באלקטרה צריכה, שרכשו לפני שנתיים 35.5% יחד עם הפניקס שרכשה עוד15%.
קילשטיין הודה לבעלי החברה, לנציגי קרפור ולעובדים, אך באופן חריג לא הזכיר בדבריו את ביתן, שהגיע עם בנו יוסי, לשעבר המשנה למנכ"ל יינות ביתן, זאת אף שמדובר בדמות מפתח שמעורבת ותומכת בהשקה מאחורי הקלעים.
בחודשים הקרובים יידרשו האחים זלקינד להחליט האם לממש את האופציה שניתנה להם ולרכוש את יתרת המניות שבידי ביתן. לא מדובר בהחלטה פשוטה - תג המחיר שהוצמד להן בהסכם בין הצדדים עומד על לא פחות מ־450 מיליון שקל. יחד עם ההשקעות בשיפוץ הסניפים, מדובר בכ־750 מיליון שקל, שיתווספו לחלקם ב־250 מיליון השקלים שכבר הושקעו בשיפוץ ולהפסדים הכבדים שהרשת הסבה להם.