סגור
מימין: יו”ר החברה עופרה שטראוס והמנכ”ל גיורא בר דעה
מימין: יו”ר החברה עופרה שטראוס והמנכ”ל גיורא בר דעה ( צילומים: עמית שעל, תומי הרפז )

בלעדי
טלטלה בשטראוס: מחפשת מנכ"ל במקום גיורא בר דעה

ל"כלכליסט" נודע כי על רקע משבר הסלמונלה, חברת הד-הנטינג מובילה מקיימת פגישות כדי לאתר מועמדים לתפקיד - לראשונה מחוץ לחברה; שטראוס אישרה בדיווח לבורסה את עזיבת המנכ"ל אך ציינה כי הוא החליט לעזוב; בר דעה, שמונה לתפקיד ב-2018, יקבל עם עזיבתו 2 מיליון שקל, בהתאם לתנאי החוזה

עופרה שטראוס, בעלת השליטה בקבוצת שטראוס, מחפשת מנכ"ל לחברה במקומו של גיורא בר דעה. ל"כלכליסט" נודע כי חברת הד-הנטינג מובילה מקיימת בימים אלה פגישות עם מנהלים בכירים כדי לאתר מועמדים לחברה.
שטראוס אישרה הערב (ב') בהודעה לבורסה את חשיפת כלכליסט, אולם ציינה כי בר דעה הוא זה שפנה לעופרה שטראוס והודיע על כוונתו לעזוב וזאת אחרי שיושלם תהליך איתור ומינוי מנכ"ל חדש.
בר דעה צוטט בהודעה במכתב שכתב לשטראוס: "לאחר 26 שנים יוצאות דופן, מתוכן כ-5 שנים כמנכ"ל החברה, החלטתי שהגיע העת לפרוש ולהעביר את התפקיד למנכ"ל חדש שייבחר. התחייבתי בעת כניסתי לתפקיד להכין את החברה לאתגרי העתיד, וכך עשינו, יחד.
"השלמנו בקיץ האחרון עיצוב חזון חדש לחברה, גיבשנו תכנית אסטרטגית שאושרה ותוקשרה בתחילת שנת 2022, ובימים האלה אנחנו משיקים את תכניות העבודה והמודל התפעולי שנגזר מהאסטרטגיה לשנים הקרובות. החברה עם שדרת מנהלים ועובדים מדהימים שייקחו את המושכות בשנים הבאות.
"כמו בעבר, אני כאן עד שימצא ויגיע מנכ"ל חדש ואעשה כמיטב יכולתי לסייע בכניסתו. שטראוס היתה ותישאר עבורי בית".
עופרה שטראוס אמרה כי: "המסע של גיורא אתנו בשטראוס הוא מסע יוצא דופן בן 26 שנה, מסע עשיר בהישגים, של מנהיגות ערכית יוצאת דופן, אהבה אדירה לחברה ולאנשיה, מסע של אומץ ניהולי ותעוזה לקחת כל זירה שניהל במהלך השנים לקפיצת מדרגה. לגיורא חלק ייחודי בהצלחה ובכל אבן דרך של קבוצה בוודאי בתקופה שבה אני מכהנת כיושבת הראש.
גיורא הרגיש שזו העת לבצע שינוי, שינוי אישי ושינוי בקבוצה. גיורא ימשיך להוביל את שטראוס בחודשים הקרובים וכך יאפשר לנו לקיים תהליך מסודר ומקצועי לאיתור מחליף לתפקיד".
לפי סעיף מצנח הזהב בחוזהו, בר דעה זכאי עם עזיבתו להודעה מוקדמת של שישה חודשים ותשלום עבורם, וכן למענק חד-פעמי בהיקף של שכר של תשעה חודשי עבודה, לא כולל בונוסים ותגמולים הוניים. בסך הכל מדובר בכ-2 מיליון שקל שיקבל בר דעה עם עזיבתו.
בר דעה (69) מונה לתפקיד ב-2018, והוא נחשב לבשר מבשרה של שטראוס-עלית ושותף לתחנות משמעותיות ביותר בהליך התפתחותה. הוא הוביל את תהליך המיזוג בין שטראוס לעלית, וניהל את כלל הפעילות של שטראוס בישראל במשך חמש שנים. לאחר מכן יצא לארצות הברית כדי לנהל את פעילות החברה בצפון אמריקה, ובמהלך תקופה זו כיהן כמנכ"ל ויו"ר מקס ברנר ופיתח את השותפות עם פפסיקו, שהתרחבה לשותפות גלובלית. בר דעה הקים את אובלה, פעילות הסלטים והמטבלים בשותפות עם פפסיקו מחוץ לצפון אמריקה, הפעילה כיום באוסטרליה, ניו זילנד, מקסיקו, הולנד וגרמניה.
שטראוס מצויה בחודשים האחרונים במשבר שהוא אולי הגדול בתולדותיה. באפריל האחרון הכריזה שטראוס על ריקול למוצרי שוקולד עלית, לאחר שבבדיקות שגרתיות שנערכו במפעל השוקולד שלה התגלו מספר דגימות עם סלמונלה. זמן קצר לאחר מכן קיבלה שטראוס אינדיקציות חיוביות לסלמונלה בשוקולד עלית שיצא לחנויות. בעקבות כך החליטה החברה להרחיב את הריקול לכל מוצרי מפעל הממתקים: שוקולד עלית, עוגות עלית, ופלות עלית, חטיפי דגנים אנרג'י, פריכיות מצופות שוקולד אנרג'י, המסטיקים וסוכריות הטופי בכל תאריכי התפוגה. לאחר מכן הורה משרד הבריאות להקפיא את פעילות מפעל הממתקים לשלושה חודשים. בכירי המשרד מסרו כי בביקורת שנערכה במפעל נמצאו ליקויים מהותיים.
לפני כשבועיים קראה שטראוס לריקול נוסף מכל מי שרכש חטיפי פסק זמן נשנושים, טורטית נשנושים וכיף כף נשנושים. הסיבה לריקול היתה טעות אנוש בסיום תהליך השמדת המוצרים, שהובילה להפצה לנקודות מכירה בודדות כמויות מצומצמות של מוצרים מסוג זה שנאספו בריקול הקודם אך טרם הושמדו.
החברה מסרה במאי כי על פי אומדנים ראשוניים תסתכם הפגיעה ברווח הנקי של החברה השנה ב־170 עד 230 מיליון שקל.
הערכה זו כוללת אומדנים בדבר עלויות השבת המפעל לכושר ייצור מלא, אובדן רווחים בהתאם לתחזיות בדבר מועד סיום השבתת המפעל וחזרה לייצור ומכירות המבוססות על תרחישים אפשריים שונים, עלויות נלוות נוספות וכן הערכת החברה בדבר קיומו של כיסוי ביטוחי לחלק מהנזקים.
בסוף אפריל כינסו עופרה שטראוס ובר דעה מסיבת עיתונאים שבה התנצלו על האירוע בפני הציבור. עם זאת נראה כי בר דעה הוא הראשון לשלם את המחיר. גם העובדה שהחברה מחפשת לראשונה מנכ"ל חיצוני היא חריגה, לאחר שעד היום הקפידה למנות מנהלים מתוך השדרה הניהולית הפנימית של החברה.