סגור
עופר בלוך על רקע שופרסל
עופר בלוך על רקע שופרסל (צילומים: אוראל כהן, אביהו שפירא)

בלעדי
מנכ"ל שופרסל המודח יוצא לקרב מאסף על הפיצוי

עופר בלוך שנכנס לתפקיד לפני חודשיים והוזמן לשימוע לפני פיטורים שכר משרד עורכי דין. יטען נגד הדירקטורים שאישרו את מינויו וכעת הצביעו על הדחתו. כפי שנחשף בכלכליסט, יו"ר שופרסל איציק אברכהן ימנה לתפקיד את אורי וטרמן

עופר בלוך צפוי לצאת השבוע לקרב מול שופרסל אחרי שדירקטוריון החברה החליט לאשר עריכת שימוע לפני פיטורים למנכ"ל שנכנס לתפקיד רק במאי האחרון, כלומר לפני חודשיים.
ביום חמישי חשף "כלכליסט" כי אברכהן מתניע את המהלך להדחת בלוך. בלוך רתח והרים קול במסדרונות החברה על המהלך. עוד באותו יום בצהריים התכנס הדירקטוריון לדון בזימון של בלוך לשימוע ביום שני.
בסוף השבוע בלוך שכר את שירותיו של משרד עורכי הדין ארדינסט, וילוו אותו מייסד וראש המשרד גיורא ארדינסט ועו”ד מרים קליינברגר, ראש מחלקת דיני עבודה במשרד. הצוות, אם אכן יופיע לשימוע ולא ינסה להוציא צו מניעה בבית דין לעבודה, יטען כי שופרסל פגעה בחופש העיסוק של בלוך ופגיעה חמורה במוניטין העסקי שלו.
הטיעונים של בלוך יהיו לא רק כוללניים אלא גם פרטניים, נגד כל אחד מהדירקטורים שאישרו את מינויו ולאחר תקופה קצרה של כמה חודשים הצביעו בעד הדחתו. הוא צפוי לדרוש בבית המשפט פרוטוקולים לבחון את הדרך שבה התקבלו ההחלטות לגביו. טענה נוספת תהיה, ככל הנראה, שהוא לא קיבל הזדמנות אמיתית להוכיח את כישוריו לתפקיד וכי פיטוריו נובעים מגחמה של איש אחד - איציק אברכהן.
בלוך ופרקליטיו נערכים לקרב, שעשוי לכלול בקשה לצו מניעה נגד הפיטורים, ודרישה לקיום חוזהו ככתבו וכלשונו גם אם יוחלט לסיים את עבודתו. תנאי ההעסקה שעליהם חתם בלוך היו שכר בעלות שנתית של 2.25 מיליון שקל, בונוס בהיקף של עד כמיליון שקל, ותשלום מבוסס מניות בשווי של כמיליון שקל. ובסך הכל עלות שכר שנתית של כ־4.3 מיליון שקל.
עם זאת, נראה שברמה הפרקטית בלוך וגם פרקליטיו מבינים שלא ניתן לכפות על מקום עבודה להעסיקו. הקרב צפוי להיות על היקף החבילה שעמה ייצא בלוך.
החוזה שעליו חתם בלוך איננו מרשים. הוא נוקב בתשלום של שני חודשי הסתגלות במקרה של פיטורים בשנה הראשונה להעסקתו, וארבעה חודשי שכר מהשנה השנייה. המשמעות היא שבלוך חתם על הסכם שבו הביא בחשבון אפשרות שיפוטר אחרי זמן קצר והנקודה הזו איננה משחקת לטובתו.
עם זאת, גם סעיף זה חורג ממדיניות התגמול של שופרסל שנוקבת במענק הסתגלות רק אחרי שנתיים. בלוך זכאי גם לארבעה חודשי שכר בגין הודעה מוקדמת. בלוך יאבד גם חבילת אופציות בשווי של 4.2 מיליון שקל.
בלוך יכול רק חלום על התנאים שקיבל מנהל בחברה אחרת, מגדל, במצב דומה. במרץ 2021 הדיח דירקטוריון מגדל ביטוח את מוטי רוזן מתפקיד היו"ר לאחר שלושה חודשי העסקה בלבד, חודש יותר מבלוך. רוזן הודח על רקע עימותים מול המנכ"ל רן עוז, כשהדירקטוריון החליט לתמוך בעוז ולהיכנע לאולטימטום שהעמיד שלפיו הוא יעזוב אם רוזן יישאר. רוזן נהנה מתגמול חסר תקדים בגין שלושה חודשי עבודה בסך כ־3.5 מיליון שקל. בין רוזן למגדל מתנהל הליך בוררות לגבי 9 חודשי פיצוי נוספים של שכר עבור אי־התחרות. בלוך התפשר על הסכם העסקה הרבה פחות נדיב. בנוסף, מגדל היא חברה עם בעל שליטה, שלמה אליהו. כך יכולה היתה החברה בתמיכת המניות שמחזיק אליהו להעביר את ההסכם החריג באסיפת בעלי המניות.
שופרסל היא חברה ללא גרעין שליטה. הגופים המוסדיים שמחזיקים במניותיה, יאפשרו חריגה קלה בלבד, אם בכלל, מההסכם. סביר להניח שעורכי הדין של בלוך ושל שופרסל - שמיוצגת בידי עו"ד עופר צור ממשרד גורניצקי - ינסו להגיע להסכמות לפני הליך משפטי. ההסכמות יכולות להיות רק כאלה שיאושרו באסיפת בעלי המניות - בידי הגופים המוסדיים שהחזירו את אברכהן לשופרסל בדרך המלך יחד עם ארבעה דירקטורים נוספים.
בישיבת הדירקטוריון שארכה שעתיים הציג עופר צור את הנימוקים לשימוע המתוכנן וגם ענה ללא מעט שאלות שהעלו הדירקטורים: ארבעה דח"צים מכהנים שמינו את בלוך, וחמישה חדשים כולל אברכהן.
"בלוך הובא לנהל מנהלים מתחתיו אבל המבנה הזה של חברת אחזקות כבר לא קיים, והכהונה שלו איננה לטובת החברה לאור העוינות עם אברכהן", אמר צור. "יש כאן את חברת הקמעונאות הגדולה בישראל שהשווי שלה מאז עזב אברכהן ירד מקרוב ל־8 מיליארד שקל לשווי של קצת מעל 6 מיליארד שקל. התקופה לא פשוטה והמתחרים נוגסים בחברה", טען צור בתשובה לחלק מהשאלות. בסופו של דבר ההחלטה התקבלה פה אחד.
הגופים המוסדיים סבורים שבלוך לקח סיכון במודע כשהגיע לחברה שעתידה לא ברור, ונסמך על יו"ר כמו יקי ודמני שמהר מאוד הוזז ביוזמת המוסדיים אחרי שהזיז את המנכ"ל אברכהן ומינה את בלוך. המוסדיים גם סבורים שבלוך היה מינוי שגוי בשל העובדה שאין לו ניסיון קמעונאי וכי ההיכרות עם ודמני בחברת החשמל סייעה לבחירתו.
"הוא רוצה שיגנו עליו כמו בהסתדרות כשהוא משתכר שכר של מגזר פרטי? זו בדיחה. הוא פשוט לקח סיכון מחושב לעזוב את ניהול חברת החשמל ולהתמנות בחברה מהמגזר העסקי וצריך לשאת בתוצאות של הסיכון הזה שעליו ידע מראש. לא ראינו שהמגזר הפרטי או חברות עם גרעין שליטה חיזרו אחריו בעשר שנות כהונתו בחברת החשמל", אמר גורם מוסדי בסוף השבוע.
ההסכם שעליו חתם בלוך הוא הקלף החזק ביותר של שופרסל, שכן הוא מתייחס לאפשרות שיפוטר בתוך פחות משנה, ובנוסף מאפשר לחברה לפטר אותו בהודעה מוקדמת של ארבעה חודשים החל מהיום הראשון בתפקיד.
סעיף נוסף שרומז כי האפשרות שיפוטר במהירות עמדה על הפרק נוגע לבונוס של בלוך. "על אף האמור במדיניות התגמול, בגין שנת העבודה הראשונה יהיה זכאי המנכ"ל לחלק יחסי של המענק בהתאם לתקופת כהונתו בחברה, וזאת גם אם תקופת הכהונה תפחת משבעה חודשים", נכתב בחוזה. כן, פחות משבעה חודשים, סעיף חריג ביותר.
קלף אחר הוא מצנח חלש במקרה של פיטורים. בניגוד לאבי צבי, למשל, שפוטר מפרטנר עם 20 מיליון שקל אחרי שנה. במקרה של בלוך כל שקל מעל שישה חודשי שכר - ארבעה חודשי הודעה מוקדמת וחודשיים הסתגלות - ייחשב כחריגה. בלוך יכול לבוא בטענות רק לעצמו על האמירה שלפיה יסכים לעבוד תחת כל יו"ר חוץ מאברכהן.
אמנם הוא חזר בו מהאמירה כשדרכו של אברכהן לדירקטוריון נראתה ברורה יותר. אך זה היה אחרי 3-2 חודשים, פרק זמן לא קצר. מעט מדי ומאוחר מדי, תטען שופרסל.
טענות נוספות שצפויה שופרסל לטעון, ואשר נוגעות עניינית לתפקודו של בלוך, עוסקות בעובדה שהוא נתפס כאיש של יקי ודמני ועושה דברו. כמו גם העובדה שהוא חסר כל ניסיון קמעונאי ושניהול החלב בתנובה איננו נחשב ככזה.
טענה מרכזית נוגעת לעובדה שבלוך היה אמור לתפקד כמנכ"ל שופרסל אחרי שזו תעבור שינוי מבני לחברת אחזקות, ביוזמת ודמני, ותחתיו יעבדו אנשי מקצוע המתמחים בתחומים השונים, בהם קמעונאות מזון, בראשות אורי קילשטיין. שופרסל צפויה לטעון שבלוך לא רק שלא פעל לקדם את מינויו של קילשטיין, אלא בעקיפין ניסה, לכאורה, לטרפד אותו עד שקילשטיין החליט לחתום במתחרה קארפור. יעקב סודרי, איש מקצוע נוסף מתחום הקמעונאות ומנהל מרחב צפון ברשת שופרסל, בחר גם הוא לעבור לקארפור, אם כי המעבר תקוע בשלב זה. שופרסל תטען גם שבלוך לא הציג תוכנית כלשהי בתקופת כהונתו אף שהסתובב במשרדי וסניפי שופרסל חודשים אחדים לפני שהחל בפועל לכהן.
עוד תטען שופרסל כי נוצרו בינו לבין אברכהן יחסי עוינות שבלוך עצמו אחראי להם. "הוא הובא לנהל מנהלים ולא תחום, ועכשיו עם מינויו של אברכהן ליו"ר, זה לא מעשי". הימים הקרובים יבהירו אם פשרה, כמו למשל שישה חודשי שכר נוספים, היא ריאלית, או שהצדדים ילכו למלחמה בבתי המשפט.
1 צפייה בגלריה
מנכ"ל שופרסל איציק אברכהן
מנכ"ל שופרסל איציק אברכהן
יו"ר שופרסל איציק אברכהן. ינסה לעצור את עזיבת המנהלים ואת איבוד נתחי השוק
(צילומים: ערן גרנות, אביגיל עוזי)
אברכהן שנכנס לתפקידו כיו"ר שופרסל, תכנון להדיח את בלוך עוד לפני שנבחר ולמנות את קילשטיין שעזב לקארפור. המועמד הנוכחי להחליף את בלוך, כפי שנחשף לראשונה ב"כלכליסט" עוד בחודש יוני האחרון, הוא אורי וטרמן, מנכ"ל רשת הפארם של החברה Be, והוא זה שימונה.
קשה לומר שהשניים יוכלו ליהנות מ־100 ימי חסד, ואפילו לא משבועיים. הם מכירים את החברה ויידרשו לתוצאות מהירות בבלימת ההידרדרות של הרשת בחצי השנה האחרונה. החודשים הקרובים צפויים להיות קשים מבחינת שופרסל שבנתונים שיפורסמו צפויה להמשיך לאבד נתחי שוק. המבחן יהיה במספרים של החודשים הבאים.
בכל מקרה, התנהלות דירקטוריון שופרסל שכלל את השלושה שעזבו או הודחו זה מכבר - רן גוטפריד, יואב שלוש ואיילת בן עזר - יחד עם ארבעת הדח"צים שמינו את בלוך, הביאה להוצאה מיותרת של יותר ממיליון שקל מקופת שופרסל - ההוצאה בגין עזיבת בלוך.