סגור

החלב הגולמי הוזל - נמנעה עליית מחירים לצרכנים

ועדת הכלכלה אישרה היום את הפחתת מחיר החלב הגולמי ב-2.8 אגורות - בהתאם להסכם שנחתם בסוף 2020 בין משרדי החקלאות והאוצר לרפתנים; ההוראה תהיה בתוקף עד סוף השנה

התייקרות מוצרי החלב לצרכן נמנעה - לאחר שוועדת הכלכלה של הכנסת אישרה היום את הפחתת מחיר החלב הגולמי ב-2.8 אגורות.
הוועדה, בראשות ח"כ מיכאל ביטון, אישרה היום את תקנות תכנון משק החלב שהגיש משרד החקלאות ושנועדו להוזיל בהוראת שעה את מחירו של החלב הגולמי. זאת בהתאם להסכם שנחתם בסוף השנה שעברה בין משרדי החקלאות והאוצר לרפתנים. הוראת השעה תיכנס לתוקף רטרואקטיבית, החל מ-1 ביולי 2021 ותהיה בתוקף עד לסוף השנה.

על פי התקנות, ישונה בסיס התחשיב לפיו נקבע מחיר המטרה כך שיכלול רק את עלויות הייצור של רפתות גדולות (מעל 700,000 ליטר בשנה),שהן נמוכות יותר. זאת, לאחר שבתחילת השנה פג תוקפו של מתווה לוקר שקבע נוהג זה בעשור החולף. הדבר הוביל לשינוי התחשיב, כך שנכללו בו גם רפתות קטנות ולא יעילות. בעקבות כך זינק מחיר המטרה ב-7% מתחילת השנה ל-2.1 שקלים לליטר.

1 צפייה בגלריה
רפת פרות רובוטית scr ב כפר ויתקין
רפת פרות רובוטית scr ב כפר ויתקין
רפת
(צילום: אוראל כהן)

תיקון נוסף, יאפשר החלת השינוי בחישוב מחיר המטרה באופן רטרואקטיבי, שיפצה על כך שתיקון החקיקה התאפשר רק בשלב זה של השנה. זאת, מאחר שהסכם החלב נחתם כבר בינואר 2021, ובשל תקופת הבחירות לכנסת לא ניתן היה לקדם את החקיקה באותו מועד.
בנוסף במסגרת התיקון לחוק, יוארך מנגנון מחיר המטרה בשלוש שנים, ותינתן אופציה לשרי האוצר והחקלאות להאריכו בשנתיים נוספות באישור ועדת הכלכלה של הכנסת. זאת, מתוך כוונה להבטיח יציבות ודאות לענף החלב בשנים הקרובות.