סגור

בלעדי
פישלתם? שונמכתם - המדינה מתחילה לדרג את הקבלנים לפי רמת הביצוע

לא רק המחיר קובע: הממשלה השיקה לראשונה מערכת שתדרג את איכות קבלנים המתמודדים במכרזים. הערכה: מספר החברות שמגלגלות את העבודה לקבלן משנה צפוי להצטמצם משמעותית

צעד ראשון בדרך למהפכה בתחום מכרזי הבנייה: הממשלה החלה לדרג את איכות הביצוע והשירות של קבלני התשתית והבנייה לצורך מכרזים, כך נודע ל”כלכליסט”. לפני כשבועיים הושקה לראשונה מערכת ממשלתית לדירוג איכות הקבלנים, שתשמש גופי ממשלה שבוחרים קבלנים, ובהם משרדי ממשלה, חברות ממשלתיות והחברה למשק וכלכלה של השלטון המרכזי. עד עתה המרכיב המרכזי בבחירת קבלן במכרז ממשלתי היה ההצעה הכספית.

2 צפייה בגלריה
עבודות ל הנחת המסילה השקועה של הרכבת הקלה מתחת ל פארק הקו האדום של רכבת קלה
עבודות ל הנחת המסילה השקועה של הרכבת הקלה מתחת ל פארק הקו האדום של רכבת קלה
עבודות הרכבת הקלה בתל אביב. נכללת בפרויקטים הממשלתיים הגדולים
(צילום: עמית שעל)
כל הגופים ששותפים למהלך יתבקשו בחצי שנה הקרובה לדרג את החברות הקבלניות שעובדות איתם, במהלך העבודה ובסיומה. בעוד כחצי שנה, כשייאספו מספיק נתונים, הציונים האלה יילקחו בחשבון בהחלטות של ועדות המכרזים.
מערכת הדירוגים תשמש להערכת קבלנים שנבחרו במכרז רגיל לביצוע פרויקטים. לפי הערכות, ההיקף הכספי של המכרזים האלה הוא כ־45 מיליארד שקל בשנה.
הפרויקטים הגדולים שבהם קבלנים יזכו לציון הם בין היתר הקמת מסילת 431, שעלותה כ־3.5 מיליארד שקל; המסילה המזרחית, מחדרה עד אזור לוד, שעלותה 9.3 מיליארד שקל; חלקים בהקמת קווי הרכבת הקלה שעלותם הכוללת כ־80 מיליארד שקל; מעגן הצוללות של חיל הים שעלותו כ־600 מיליון שקל; ומתקן הכליאה והקריה המשפטית של צה"ל בבית ליד שעלותו כ־400 מיליון שקל.
הקריטריונים לקביעת הציון הם עמידה בלוחות זמנים — תאריכי תחילת עבודה וסיום וכן עמידה באבני דרך שהוגדרו בחוזה; טיב העבודה, בין היתר על ידי בדיקות מעבדה והערכת מזמין העבודה; איכות התיקונים אם נדרשו; וכן מידת ההתאמה בין הערכת מחיר הפרויקט ובין החשבון הסופי.
2 צפייה בגלריה
יאיר פינס
יאיר פינס
מנכ”ל משרד ראש הממשלה יאיר פינס. “המטרה לעודד התייעלות”
(עמית שעל)
מאחר שדירוג האיכות יהפוך לקריטריון שישפיע על סיכויי הזכייה במכרז, מעריכים כי תיעלם התופעה של חברות שזוכות במכרז ומעבירות את הביצוע לקבלן משנה.
חלק מהגופים הממשלתיים מדרגים את איכות הקבלן, אך המידע אינו חשוף למשרדים אחרים. מעתה הניקוד יהיה גלוי לכל המשרדים השותפים למהלך. הניקוד עבור פרויקט מסוים יישמר שלוש שנים. חברה שלא קיבלה ניקוד לפחות פעם בשנה לא תופיע במערכת.
הגופים השותפים למערכת יתבקשו לדרג קבלני ביצוע בכל פרויקט שעלותו יותר מ־200 אלף שקל.
רק הגופים המדרגים יוכלו לצפות בציונים שקיבלו הקבלנים, ולכן מקווים כי גופים נוספים ירצו להצטרף למהלך. ההערכה היא כי בקרוב גם הרשויות המקומיות יצטרפו למיזם. בדיונים עלתה האפשרות לשתף בעתיד במערכת גם חברות יזמיות פרטיות. אם הצעד הזה אכן יקרה, החברות האלה יוכלו לצפות בנתונים, רק אם הן ידרגו קבלנים שעבדו עמן.
את השינוי הזה מוביל משרד ראש הממשלה, שיושב בראש פורום בין־משרדי שהוקם במטרה לייצר סטנדרט אחדי לבנייה ותשתיות. בין היתר חברים בפורום הזה נציגי ההנדסה והבינוי במשרד הביטחון, החשב הכללי במשרד האוצר, התאחדות הקבלנים בוני הארץ, משרד התחבורה, משרד הבינוי והשיכון, משרד הבריאות, נתיבי ישראל, רכבת ישראל, נתיבי תחבורה עירוניים, נתיבי איילון, חוצה ישראל, מוריה וחברת משק וכלכלה מהמרכז לשלטון המקומי.
מנכ”ל משרד ראש הממשלה יאיר פינס אמר ל”כלכליסט”: “הקבלנים יוערכו על בסיס מקצועיותם ורמת השירות הניתנת על ידם, לכל אורך ההתקשרות עמם. המטרה היא לייצר תמונת ספק ולעודד התייעלות, חיסכון בכספי הציבור, תחרות והגדלת הפריון בענף”.