סגור

יו"ר ועדת הכספים: "הקרנות יוכלו למכור את הדירות להשכרה לטווח ארוך אחרי 15 שנה"

הבוקר: דיון מסכם בוועדת הכספים על שוק השכירות ארוכת הטווח. אלכס קושניר לכלכליסט: "הקרנות ביקשו לצמצם את התקופה שאחריה ניתן למכור את הדירות, ל-10 שנים, החלטנו לאשר להן למכור את הדירות אחרי 15 שנה, ובתנאי שיימכרו לגוף שמתחייב להחזיק בדירות לפחות עוד 10 שנים"

ועדת הכספים של הכנסת תדון היום (א') על הרפורמה הצפויה בחוק עידוד השקעות הון, שמטרתה להגדיל את היקפי שוק הדירות להשכרה ארוכת טווח בישראל, על מנת להציב חלופה ראויה לרכישת דירה.
"היוזמה של הממשלה לשכלל את שוק השכירות ארוכת טווח היא מבורכת, כי מחירי הדירות גבוהים, אבל לא משפיעים על הביקושים", אמר לכלכליסט יו"ר הוועדה ח"כ אלכס קושניר. "לכן צריך לעודד יצירת שוק חלופי של דירות להשכרה למי שלא יכול לקנות דירה. אנחנו בוועדה הקשבנו קשב רב גם לגורמים בשטח, ועשינו לא מעט שינויים בהצעת החוק, כי חשוב לנו שהחוק ימומש במציאות, ולא יישאר רק דיו על הנייר".
2 צפייה בגלריה
פרויקט בנייה להשכרה לטווח ארוך
פרויקט בנייה להשכרה לטווח ארוך
פרויקט בנייה להשכרה לטווח ארוך
(חגי דקל)
שוק השכירות ארוכת טווח קודם במסגרת חוק ההסדרים בשני חוקים שונים: חוק שכירות מוסדית המתייחס לקרנות הריט (כיום פועלות רק שתי קרנות - אזורים ליבינג ומגוריט), וחוק עידוד השקעות הון המתייחס לכל הגורמים הפעילים בשוק השכירות. "הממשלה מבקשת להגדיל את משך חיי הפרויקט", מסביר קושניר, "אבל הקרנות ביקשו לצמצם את התקופה שאחריה ניתן למכור את הדירות, ל-10 שנים במקום 20. מבחינתנו היה מדובר בדרישה בעייתית שלא תיטיב עם השוק, אבל חשוב להבטיח מודל עם היתכנות כלכלית ולכן החלטנו לאשר להן למכור את הדירות אחרי 15 שנה, ובתנאי שיימכרו לגוף שמתחייב להחזיק בדירות לפחות עוד 10 שנים. כך אנחנו גם מקלים על הקרנות, וגם מגדילים את התקופה שהדירות מושכרות ל-25 שנה".
היום, צפויה ועדת הכספים לבחון גם את בקשת הקרנות למתן ערבות מדינה באחוז מסוים מההון שמעמידות הקרנות, כדי להוזיל עבורן את עלויות העמדת ההון, וזאת תמורת הקצאת חלק מהדירות לשכירות במחיר מופחת.
2 צפייה בגלריה
ח"כ אלכס קושניר ישראל ביתנו
ח"כ אלכס קושניר ישראל ביתנו
ח"כ אלכס קושניר, יו"ר ועדת הכספים
(דוברות הכנסת)
"במסגרת חוק עידוד השקעות הון שמאפשר לקבל הטבות מס תמורת העמדה של דירות להשכרה לתקופה של 5 שנים בלבד, השתכנענו שלא מדובר בשוק ארוך טווח באמת", הסביר קושניר, "קבלנים שנכנסים לשוק הזה במסגרת החוק הקיים, רוצים לממש את הדירות כמה שיתר מהר וליהנות מהטבות המס. הממשלה ביקשה להאריך את התקופה ל-15 שנה, אך הקבלנים הוכיחו שזה מודל לא כלכלי. בעולם גלובלי, הם גם יכולים להשקיע את הכסף שלהם בחו"ל ואנחנו לא רוצים את זה. אנחנו רוצים את ההשקעות שלהם כאן בישראל. לכן החלטנו לאפשר להם למכור את הדירות אחרי 5 שנים, ובתנאי שהקונה מתחייב להחזיק גם הוא בדירות לפחות 5 שנים, כך שהדירות יעמדו להשכרה לפחות 15 שנה, תמורת הטבות מס מדורגות. מי שיחזיק בדירות יותר זמן, יהנה מהטבות מס מוגדלות", אמר קושניר.
הגדלת מספר הדירות ל-66%
שינוי מהותי נוסף שחל בחוק עידוד השקעות הון הוא הגדלת מספר הדירות בפרויקט שחובה להעמיד להשכרה ל-66% במקום 50% כיום. כלומר, המחזיק בדירות יוכל למכור רק שליש מהן. כמו כן, אם עד היום חוק עידוד השקעות הון חל על מי שמחזיק במינימום 6 דירות, הממשלה ביקשה להגדיל את המינימום ל-20 דירות, ובדיונים החליטה הוועדה להעמיד את המינימום על 10 דירות שיועמדו להשכרה. "אני לא רוצה סלאמס" מסביר קושניר, "מינימום של 10 דירות, זה מבטיח שיהיו דירות להשכרה בכל השכונות ובכל המגזרים. מספר גדול מידי של דירות נדרשות, היתה מדירה למשל דירות מהמגזר החרדי שם מדובר בבניינים נמוכים. המטרה שלנו היא לטייב את המודל ככל שניתן".
בנוסח המקורי של הצעת החוק, ראה משרד האוצר לנגד עיניו חברות שמקדמות ומנהלות פרויקטים של דיור להשכרה בני מאות דירות כל אחד. לכן, ביקשו באוצר להגביל את הטבת המס לחברות גדולות בלבד, אשר רק הן מסוגלות לנהל פרויקטים בהיקפים גדולים. המשמעות היא שהטבות המס שחלות היום על בעלים פרטיים למשל שמשכירים 6 דירות ויותר, יבוטלו ויחולו על רק על חברות גדולות.
ליוזמה זו, נרשמה התנגדות נרחבת בדיוני הוועדה, כאשר הוסבר לחברי הוועדה כי אלפי דירות להשכרה מוחזקות כיום על ידי פרטיים והתאגדויות, בגלל הטבות המס, והחלטה שלא להחיל על גורמים אלה את ההטבות, תביא לגריעה של דירות להשכרה מהשוק. כוצאה מכך, הוחלט למחוק את המגבלה, כל שהטבות המס ימשיכו לחול על כל הגורמים לרבות פרטיים, ושותפויות למיניהן.