סגור
פרויקט הקמת שכונת מגורים חדשה ב ראש העין של חברת ה בנייה נצבא
אתר בנייה בראש העין (צילום: אוראל כהן)

שיעור המשכנתאות בסיכון ממשיך לרדת - הגיע ל-45.6% ביוני

ההתקררות בשוק המשכנתאות מורידה את רמון הסיכון; לפי נתוני בנק ישראל, המשכנתא הממוצעת ביוני עמדה על 957 אלף שקל, בדומה לממוצע מתחילת השנה

המשכנתא הממוצעת ביוני עמדה על 957 אלף שקל, כך עולה מנתוני בנק ישראל שפורסמו היום (ב'). הנתון כמעט זהה לממוצע מתחילת השנה שעומד על 960 אלף שקל. מגמת התייקרות המשכנתאות החדשות, שהגיעה בקיץ 2022 לשיא של 1.05 מיליון שקל, נעצרה מאז, ברקע העלאות הריבית והירידה במחירי הדיור.
שיעור המשכנתאות בהן ההחזר החודשי גבוה מ-30% מההכנסה הפנויה של משק הבית, המוגדרות כמשכנתאות בסיכון גבוה, המשיך את מגמת הירידה של החודשים האחרונים ועמד על 45.6%. רק בפברואר האחרון הוא הגיע לשיא של 49.2%. עם זאת, עדיין מדובר בנתון גבוה מאוד. ביוני 2021, לפני שנתיים, הוא עמד על 36% בלבד.
לצד התקררות שוק הנדל"ן, הר המשכנתאות ממשיך לגדול, מאחר שעדיין ישנן יותר משכנתאות חדשות שמתווספות מאשר משכנתאות שנפרעות, וההר הגיע ביוני ל-540 מיליארד שקל.
ההתקררות בשוק בחודשים האחרונים אמנם סייעה להוריד את רמות הסיכון בו, אך ניכר כי מגמת ההתקררות נעצרה. כפי שפורסם מוקדם יותר החודש ב"כלכליסט", היקף המשכנתאות החדשות שנלקחו ביוני עמד על 6.5 מיליארד שקל, מעט גבוה מהממוצע ברבעון הראשון של השנה שעמד על 6.3 מיליארד שקל. הציפייה בשוק היא התייצבות סביב היקף משכנתאות של כ-7 מיליארד שקל בחודש.