סגור
עבודות הרכבת הקלה ב צומת זבוטינסקי ביאליק רמת גן
ציר ז'בוטינסקי ברמת גן. תותר בנייה של יותר מ־35 קומות לאורך הרחוב (צילום: אוראל כהן)

35 קומות בז'בוטינסקי: מס' הדירות ברמת גן יוכפל

בשל התנגדות ראש העיר להתחדשות מסיבית, תוכנית המתאר החדשה מציעה שימור לאזורים ותיקים. מספר הדירות יוכפל ל־164 אלף, ושטחי תעסוקה יגדלו ב־5 מיליון מ"ר

הוועדה המחוזית תל אביב תדון היום בהפקדת תוכנית המתאר החדשה של רמת גן. בתקופת כהונתו של צבי בר כראש העיר נעצר הניסיון לקדם תוכנית מתאר, ואילו ראש העיר הנוכחי כרמל שאמה הכהן מתנגד להתחדשות העירונית המסיבית, שזיכתה את רמת גן בתואר "בירת התמ"א".
על רקע זה, תוכנית המתאר החדשה אמנם עומדת להכפיל את מספר התושבים, אך מציעה שימור מרקמי של האזורים הוותיקים ואפילו שימור מבנים היסטוריים. התוכנית מציעה הגדלה של כמות הדירות מ־83,440 כיום ל־166,400, והגדלה של שטחי התעסוקה והמסחר מ־2.8 מיליון מ"ר כיום ל־8 מיליון מ"ר.
לדברי סיגל חורש, מהנדסת העיר רמת גן, תוכנית המתאר נחוצה משום "שהתוכנית הקודמת של רמת גן, שאושרה ב־1979, הגדירה תבניות בנייה של שלוש־ארבע קומות על עמודים ותכננה בהתאמה את שטחי הציבור. זה עשור שהעיר מתחדשת וברור שיש מחסור בתשתיות. תוכנית המתאר החדשה נועדה להסדיר את הדברים האלה, ומטרתה להסביר איך ייראו פני העיר בעשורים הקרובים. בו בזמן תוכנית המתאר החדשה תאפשר לרשות להיות ועדה עצמאית (לא תלויה בוועדה המחוזית לצורך אישור תוכניות בניין עיר)".
תוכנית המתאר, שעליה חתום משרד האדריכלים פרחי־צפריר, מייצרת היררכיה ברורה של אינטנסיביות אורבנית: בנייה בגובה של מעל 35 קומות לאורך דרך ז'בוטינסקי, באזור צומת מסובים, באתר בסיס השלישות ומתחם הבורסה; בנייה בגובה של עד 35 קומות ברחוב אבא הלל, בחלק מרחוב בן־גוריון ובאתר אצטדיון רמת גן; בנייה בגובה של עד 20 קומות ברחוב רפאל איתן (באזור השכונות החדשות של תל השומר) ובשכונת מרום נווה; בנייה של 8־9 קומות בשכונות העיר הוותיקות ובמרכז העיר; ובנייה של עד 4 קומות במרומי הגבעות, שם נמצאים הגנים ההיסטוריים, הר אברהם, הבנים והר שאול. בשכונות שבהן יש בנייה צמודת קרקע, כמו בתל בנימין, תל גנים ושיכון ותיקים, לא תותר בנייה גבוהה. בשולי השכונות תותר בנייה גבוהה.
שטחי התעסוקה והמסחר החדשים יפוזרו בעיקר לאורך צירים ראשיים. בציר ירושלים יתאפשר לבנות עוד 50 אלף מ"ר, בציר ז'בוטינסקי עוד 434 אלף מ"ר, במתחם האצטדיון עוד 800 אלף מ"ר, ובבית החולים שיבא עוד 1 מיליון מ"ר. בעיר הוותיקה, שם יש כעת כ־300 אלף מ"ר שטחי תעסוקה, תוכפל הכמות פי שניים. במזרח רמת גן, השטחים שנמצאים ליד בית החולים שיבא, ייבנו 15,000 דירות.
"נחתם הסכם גג עם המדינה. אנו משקיעים הרבה בתוכניות העיצוב של המבנים. עם מינוף הרובע החדש אנו מקדמים גם מתחמי תעסוקה. ייבנה מתחם לאורך רפאל איתן, שיחבר את קריית אונו ושיבא על כביש 461", הוסיפה חורש.
"אנחנו דואגים לטפח מוקדים מטרופוליניים בתחום החינוך והבריאות, ספורט ופנאי. הכנו עכשיו תוכנית להתחדשות החלק הדרומי של הירקון, ואנחנו מקדמים גם תכנון של הפארק הלאומי, הספארי וצומת מסובים. שם אנחנו מציעים גשר לפארק אריאל שרון ומאפשרים בנייה מרוכזת של מבנים תפעוליים בגובה של עד שלוש קומות. נתנו חתכים לכל רחוב טיפוסי כשהכיוון הוא היפוך הפירמידה. יותר שימוש בתחבורה ציבורית, אופניים והליכה ברגל, ופחות ברכב פרטי".
בספטמבר 2020 הופקדה תוכנית שימור המבנים של רמת גן, שבה הוגדרו 112 אתרי נוף ו־287 מבנים לשימור בדרגות שונות. כן כוללת התוכנית מנגנונים כלכליים ליישום השימור. תוכנית המתאר מתייחסת גם לשינויים שיגיעו עם הקמת המטרו. לדברי חורש, "יש בנייה בעוצמות גבוהות לאורך ציר ירושלים, כשהתוכנית מביאה חתך טיפוסי של הרחוב הכולל מדרכה רחבה, שביל אופניים ונטיעות".
חורש ציינה כי יש בעיה עם תכנון התחבורה הציבורית: "כל הרכבות, הרק"ל והמטרו, הן בכיוון מזרח־מערב. הקו הצהוב של הרק"ל, היחיד שבאוריינטציה צפון־דרום, הוקפא. בתוכנית המתאר לקחנו בחשבון, בעיקר בתכנון של התחדשות בן־גוריון, שהוא בכל זאת יאושר".