סגור

אושרה תוכנית פינוי בינוי ענקית בבת ים: על כל דירה שתיהרס יוקמו 5 דירות חדשות

הוותמ"ל אישרה את הפרויקט שיקום על שטח של 36 דונם ובו ייבנו 780 דירות חדשות. עלותו הכוללת היא כמיליארד שקל. בפרויקט נקבע יחס פינוי בינוי גבוה במיוחד - היזמים ייקבלו כ-5 יחידות דיור חדשות על כל דירה ישנה

הוועדה למתחמים מועדפים לדיור (הוותמ"ל) החליטה לאשר את התוכנית להתחדשות עירונית ב'מתחם דליה' שבשכונת רמת הנשיא בבת ים (תמל/2035).


שטח התוכנית הוא כ-36 דונם והיא ממוקמת בתחום שבין הרחובות כ"ט בנובמבר בצפון, הרב מימון מדרום, אנה פרנק ממערב ודליה במזרח. כיום יש במתחם 6 מבני מגורים בני 4 קומות בהם 168 יח"ד, שיפונו לטובת הקמת 8 מבני מגורים בגבהים של 10-42 קומות, ובהם 780 יח"ד.
במילים אחרות, יחסי הפינוי בינוי, הגבוהים למדי, הם 4.64 יח"ד חדשות לכל יח"ד קיימת. התוכנית כוללת 2,200 מ"ר של שטחי מסחר ותוספת של 10 דונם שטחים פתוחים. הדוח הכלכלי של הפרוייקט, שהוכן ע"י משרד השמאים ברק פרידמן קפלנר שימקביץ בחודש נובמבר 2021, אומד את עלות בניית הפרוייקט ב-798 מיליון שקל. סך כל עלויות הפינוי של התושבים הוותיקים נאמד ב-201 מיליון שקל. בחשבון הסופי עומדת הקמת הפרוייקט על כמיליארד שקל.

1 צפייה בגלריה
מתחם דליה פינוי בינוי בת ים
מתחם דליה פינוי בינוי בת ים
מתחם דליה בבת ים, הדמיה
(olin)

תוכנית הפרוייקט כוללת הקמת רחוב חדש שיחבר בין הרחובות דליה לכ"ט בנובמבר, כדי לשפר את הקישוריות והנגישות. המתחם משורת היטב על ידי קווי תחבורה ציבורית שיהיו ממוקמים בסמיכות לו - נת"צ במסגרת "מהיר לעיר" (בתכנון מפורט לביצוע), הקו ה"אדום" של הרכבת הקלה (בביצוע) וקו מטרו (בתכנון). כמו כן בתחום התוכנית יעבור שביל אופניים מהיר במסגרת פרויקט ה"אופנידן". כמו כן, חניות המתחם כולו מוצעות בתת הקרקע.

שימור הגינות הגדולות והקהילתיות

מתכנני התוכנית, האדר' ערן לשם וערן שקד, בעלי משרד CityBee, אומרים כי "מתחם דליה הוא לב לבו של הרובע הדרום מזרחי בבת ים. הבינוי החדש תוכנן באופן שישמר את הגינות הגדולות והקהילתיות, כאשר המבנים החדשים ייבנו סביב הגינות. כל הבניינים כוללים שטחים פתוחים לטובת הציבור לצד שימת דגש על קישוריות והליכתיות. התכנון יוצר תמהיל נכון בין מגדלים לבנייה נמוכה ומרקמית, וכן יתווספו שטחים מסחריים על דופן רחוב כ"ט בנובמבר על מנת לייצר חזית פעילה לעבר הרחוב הראשי יותר בפרויקט".
הדו"ח החברתי, שהוכן כנספח לתוכנית, מתאר מצב שבו כ-70% מהדיירים במקום גרים בדירות בבעלותם. 5% מהדירות הן בבעלות עמידר והשאר בשכירות. כמחצית מהדיירים הם יוצאי ברית המועצות לשעבר, 23% יוצאי מדינות ערב, 18% ילידי הארץ.
50% מהמתגוררים במתחם זכאים להנחה בארנונה, בעיקר מסיבות של גיל מבוגר. מחבר הדו"ח ממליץ על הקמת קרן תחזוקה ע"י היזם, שתסייע במימון ועד הבית, אחרי שיתבצע המעבר למבנים החדשים, לפרק זמן של 10 שנים.