סגור
מודעה להשכרת דירה תלויה על עץ
"אנשים ניסו לצאת מדירות שבהן לא היה ממ"ד וזה הוביל לירידות מחירים" (צילום: שאול גולן)

אחרי חצי שנה של קיפאון וירידות מחירים - מחירי השכירות שוב עולים

לפי נתוני WeCheck לחודש מרץ, ירושלים וחיפה הן שיאניות העליות עם 6.8% ו-4.5% בהתאמה ביחס לאשתקד, בת"א התחדשו העליות לאחר 5 חודשים של קיפאון וירידות; עם זאת במרבית הערים המחירים לא חזרו לרמתם לפני שנה

אחרי ששוק השכירות חווה ירידות מסוימות לאחר המלחמה, והפך לידידותי יותר לשוכרים, כעת מסתמן כי שכר הדירה הממוצע חוזר לטפס. מנתוני חברת WeCheck ניתן ללמוד כי השוק נמצא במגמת התאוששות, אך מחירי השכירות במרץ 2024 טרם חזרו לרמתם לפני שנה. נתוני WeCheck משקללים בכל חודש את מחירי עשרות אלפי הדירות שיוצאות לשוק השכירות ומתבצע אימות נוסף לגבי מחיר הסגירה.
המחירים ב-11 הערים שנבדקו נמוכים בממוצע ב-2.5% מהמחירים מלפני שנה. שכר הדירה הממוצע עמד בחודש מרץ על 4,354 שקל לחודש, לעומת 4,464 שקל במרץ אשתקד. הערים שבהן מחירי השכירות נותרו נמוכים בהשוואה לנתוני מרץ 2023 הן: אשקלון (3.3%), הרצליה (3%), חולון (2.7%) , ת"א (3.1%), ראשון לציון (1.4%), אשדוד – (0.4%) ובאר שבע (0.7%). ב-8 מתוך 11 הערים, עלו המחירים בחודש מרץ בהשוואה לחודש הקודם. בחולון נרשמה העלייה החדה ביותר - 2% בחודש אחד, בפ"ת עלו המחירים ב-1.7% , ב"ש וחיפה 1.1%, ת"א – 0.4%, נתניה – 0.1%, ובהרצליה מחירי השכירות נותרו ללא שינוי בהשוואה לחודש הקודם.
עוד עולה כי במהלך חצי השנה האחרונה – החל מחודש אוקטובר, נרשמו המחירים הנמוכים ביותר במרבית הערים בחודשים דצמבר-ינואר, אך בפברואר חזרו לעלות. נתונים אלה מראים על מגמה דומה לזו שהראו נתוני הלמ"ס לחודש מרץ, לפיהם שכר הדירה החודשי עבור שוכרים אשר חידשו חוזה עלה ב-2.7% ועבור שוכרים החדשים (דירות שבהן התחלפו השוכרים) נרשמה עלייה של 2.6%.
שוק הדיור להשכרה עבר טלטלה אמיתית בשנים האחרונות, לאחר עצירה בתחילת תקופת הקורונה החלו מחירי השכירות לעלות בחדות עד ספטמבר 2022, כאשר בין לבין, באפריל 2022 החלה לעלות הריבית בישראל בקצב מהיר. הריסון במחירי השכירות החל להירשם לקראת סוף 2022, אך עוד קודם לכן השוק היה מוגדר כשוק של בעלי דירות. אלה דרשו (ולרוב קיבלו) מחירי שכירות גבוהים לצד דרישות מוגזמות מהמשכירים שנבחרו בהליך קפדני ומתיש. אך בסיכומו של דבר עליות הריבית והפגיעה בענף הנדל"ן השפיעו גם על ענף השכירות.
רמי רונן, מנכ"ל Wecheck אמר כי: "בנוגע לנתונים כי ירידות המחירים בשוק השכירות במגמת בלימה, בעיקר בערי המרכז. "בתל אביב רצף ירידות המחירים שנמשך כבר 5 חודשים נעצר ועבר לעליות מחירים קלות, גם בחלק מהערים הגדולות אנחנו רואים חזרה לעליות מחירים מתונות. ניכר שהשוק סיים את תקופת ירידות המחירים שהחלו מיד לאחר 7.10.2023. בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, אנחנו עדין רואים בחלק מהערים מחירים יותר נמוכים וכך גם בממוצע הכלל ארצית. בקרב הערים המתייקרות מככבות ירושלים וחיפה, שרשמו עלייה של 6.8% ו-4.5% לאורך השנה בהתאמה".
לדברי רונן, היצע הדירות שהמשיך לרדת חיזק את ההערכה שנראה התאוששות וחזרה להתייקרות מחירים ככל שהמשק יחזור לשגרה, ובהנחה ולא נראה הסלמה משמעותית בצפון. הערכות הן שבקיץ המחירים יעלו וההיצע יהיה נמוך מהביקוש. רונן אומר כי לא ניתן למדוד מגמה על פני תקופת זמן קצרה כל כך ונצטרך להמתין ולראות מה תהיה מגמת המחירים בהמשך.
רונן התייחס להשפעה של המלחמה על מחירי השכירות ואמר, "המגמה התחילה עוד קודם לכן בהעלאות הריבית באפריל 2022. ראינו את העצירה בפרויקטים חדשים ובמשכנתאות וזה הגיע גם לשוק ההשכרה. ראינו מצב שבו במחצית הראשונה של השנה היו עליות מחירים שהדביקו את עליות מחירי הדירות. זה קרה באיחור כפי שזה תמיד קורה עם מחירי השכירות".
לדבריו, יחד עם זאת, למרות העצירה המוחלטת שראינו בנדל"ן בשוק השכירות אי אפשר לעצור: "צריך לחדש חוזים, וראינו גם גידול משמעותי בהיצע, דירות אירביאנבי חזרו אל השוק ארוך הטווח בעיקר בגוש דן וראינו ירידת מחירים בת"א וערי הלווין שלה. אנשים ניסו לצאת מדירות שבהן לא היה ממ"ד וזה הוביל לירידות מחירים שהן לא רק בתגובה לירידות מחירי הדירות, כי אז הן עוד לא ירדו. השוק ב-2021-2022 היה שוק קשוח לשוכרים וזה התהפך והפך להיות שוק של דיירים ולא של בעלי דירות, אבל אמרנו שזה לא יימשך לנצח כי אין כאן מספיק דירות להשכרה".