סגור

פרשנות
מגדלים באוויר: המדינה לא תעמוד בקצב הביקוש המוגבר לדירות

שינוי הכיוון של גרף מחירי הדירות תלוי בעיקר בשחקן אחד שאינו בשליטתו של ליברמן: בנק ישראל. בעזרת העלאת הריבית והקשחת התנאים לנטילת משכנתא הוא יכול להוביל לתוצאות אפקטיביות יותר מכל שיטת מכרז חדשה

אם התוכנית של שר האוצר אביגדור ליברמן תצא בסופו של דבר לדרך, תהיה זו הפעם השלישית תוך שנה שבה הממשלה מפרסמת מדיניות דיור חדשה. שכן לפני תוכניתו של שר השיכון זאב אלקין היתה גם תוכנית הדיור של יעקב ליצמן. כך המדינה מייצרת חוסר ודאות דווקא בתחום שהשחקנים בו מתכננים לטווח ארוך.


חוסר הוודאות הזה הוא מחיר כבד, למרות שכלל לא בטוח שהוא יניב פירות. משום ששינוי הכיוון של גרף מחירי הדירות תלוי במיוחד בשחקן אחד שאינו בשליטת ליברמן - בנק ישראל שבעזרת העלאת הריבית והקשחת התנאים לנטילת משכנתא יכול להוביל לתוצאות שליברמן, אלקין או כחלון לא יצליחו גם אם בכל שבוע ישיקו שיטת מכרז חדשה.
התוכנית יכולה להוביל לבלימת עליית מחירי הדירות, אם מספר הדירות שייבנו על קרקע מדינה ויימכרו בזול יהוו רוב מוחלט מהיצע הדירות. במצב שבו 80% עד 90% מהיצע הדירות יהיו מוזלות, מוכרי דירות יד שנייה וכן קבלנים שבנו על קרקע פרטית יאלצו ליישר קו עם המדינה, ולמכור במחירים דומים.

1 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן במסיבת עיתונאים
אביגדור ליברמן במסיבת עיתונאים
ליברמן. מבלבל את השוק
(צילום: אבי חי)

אבל במצב שבו מצוי שוק הדיור, עם מחסור תמידי בהיצע של דירות, הסיכוי שהתסריט הזה יתממש אינו גבוה. ברור כי כל מי ששוקל לקנות דירה ינסה לקנות דירה מוזלת על קרקע מדינה. אבל לא בטוח שהמדינה תצליח לספק מענה לביקוש המוגבר.
בשנת 2021 נרשם זינוק חד בביקוש לדירות חדשות. על פי הלמ”ס היה באותה שנה ביקוש לכ־72 אלף דירות חדשות, עלייה של 28% לעומת 2020 שבה היה ביקוש לכ־56 אלף דירות. הביקוש ב־2021 מורכב מכ־57 אלף דירות חדשות שמכרו הקבלנים, ועוד כ־15 אלף דירות בבנייה עצמית. ב־2021 נרשם שיא היסטורי במספר העסקאות לרכישת דירה - חדשה ומיד שנייה: 151 אלף דירות החליפו ידיים. כלומר היו עסקאות לרכישת כ־80 אלף דירות יד שנייה.
במקביל היה גם זינוק במספר הדירות לבניית על קרקעות בעסקאות שרשות מקרקעי ישראל (רמ”י) חתמה עם חברות הבנייה. חברות בנייה חתמו עם רמ"י על עסקאות לבניית 62 אלף דירות, לעומת 29 אלף דירות בשנת 2020. רמ"י ממשיכה במאמצים לשמור על קצב השיווקים הזה, אך נתקלת בחסמים מגוונים ולא תצליח לחצות את הרף הגבוה שהיא הציבה.
בשורה התחתונה, המסקנה היא כי אם הביקוש לדירות לא יפחת המדינה תתקשה להכריע את השוק ולהוביל להורדת מחירים.