סגור

המרדף לדירה: עלייה של 13% בהיקף המשכנתאות בפברואר

על פי נתוני בנק ישראל, היקף המשכנתאות החדשות בחודש שעבר הסתכם ב-11.2 מיליארד שקל, עלייה של 54.6% לעומת החודש המקביל אשתקד. היקף העסקאות שלא צמודות למדד עמד בפברואר על 74.5% מהעסקאות. עוד עולה, כי תקופת הפירעון הממוצעת של המשכנתא ממשיכה לגדול לאורך הזמן - ביטוי מובהק לעלייה של מחירי הדיור מצד אחד ויוקר המחיה מצד שני

היקף המשכנתאות החדשות שנלקחות ממשיך לעלות והסתכם בחודש פברואר ב-11.225 מיליארד שקל, כך על פי נתוני בנק ישראל המתפרסמים היום (א'). מדובר בעלייה של 12.6% ביחס לחודש הקודם ועלייה של 54.6% לעומת החודש המקביל אשתקד. בסך הכל ב-12 החודשים האחרונים נלקחו משכנתאות בסך מצטבר של 130.8 מיליארד שקל.

1 צפייה בגלריה
באר יעקב פרויקט בנייה דירות עגורן
באר יעקב פרויקט בנייה דירות עגורן
פרויקט בנייה בבאר יעקב
(צילום: אבי מועלם)

מהנתונים עולה כי היקף המשכנתאות שאינן צמודות למדד מסך ההלוואות שניתנו במהלך החודש הולך וגדל. בפברואר עמד היקף העסקאות שלא צמודות למדד על 8.36 מיליארד שקל שהן 74.5% מסך העסקאות, לעומת 68.8% בתקופה המקבילה אשתקד ו-65.6% בשנת 2020. מדובר בעלייה מתמשכת מאז אמצע 2016 ותוצאה ישירה של העלייה במדד המחירים לצרכן, מדד מחירי הדירות ומדד מחיר התשומות לבנייה.
עוד עולה מתוך הנתונים כי שיעור הריבית במסלול הצמוד מדד עלה ב-0.1% לעומת החודש הקודם והוא עומד על 2%. עם זאת, מדובר בירידה של 0.4% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. למעשה, מגמת ירידה נרשמה בריבית הצמודה למדד מאז תחילת 2017, אז היא עמדה על 3.8%. במסלול הלא צמוד מדד שיעור הריבית הממוצעת עומד על 2.3%, עלייה של 0.1% לעומת החודש הקודם.
תקופת הפירעון הממוצעת של המשכנתא ממשיכה לגדול לאורך הזמן, כאשר החודש היא עומדת על 24 שנים ושבעה חודשים במסלול הצמוד מדד. בתקופה המקבילה אשתקד תקופת הפירעון היתה שנה וחמישה חודשים פחות ועמדה על 23 שנים וחודשיים. משך תקופת הפירעון במסלול הלא צמוד מדד עומד על 23 שנים וחודש, שבעה חודשים יותר מתקופת הפירעון הממוצעת שנרשמה בתקופה המקבילה אשתקד. בשני מסלולי הריביות תקופת הפירעון הממוצעת למשכנתאות הגיעה לרמתן הגדולה מאז 2011, השנה המוקדמת ביותר שאליה מתייחסים הנתונים. המשך העלייה של משך תקופת הפירעון הוא אינדיקציה לכך שאנשים לוקחים על עצמם משכנתאות הרבה יותר גדולות מאשר בעבר וביטוי מובהק לעלייה של מחירי הדיור מצד אחד ויוקר המחיה מצד שני.
ניתוח של התאחדות יועצי המשכנתאות לנתונים שהתפרסמו חושף עלייה נוספת בשיעור המשכנתאות במסלול הפריים - מ-34.9% ל-39.6%. ריבית הפריים מהווה שיקול משמעותי להעלאת הריבית על ידי בנק ישראל שכן היא משפיעה על כלל המשכנתאות הפעילות, בניגוד לריבית הקבועה והמשתנה שרלוונטית רק למשכנתאות חדשות.
לדברי, יונתן ברלינר, יו"ר הוועדה המקצועית בהתאחדות יועצי המשכנתאות, "החשש של בנק ישראל לעלייה בהחזרים החודשיים וביכולת של הציבור לעמוד בהלוואות שלו, מקשה עליו להילחם באינפלציה שעולה. בנק ישראל לא יכול היה לבחור עיתוי יותר גרוע מבחינתו לביטול מגבלת שליש הפריים שחלה בינואר 2021".
נתון מעודד הוא העלייה בשיעור מחזור המשכנתאות מכלל הביצועים במהלך החודש הקודם, מ-16.2% ל-18%. המשמעות היא שיותר לווים פעלו כדי לשפר את תנאי המשכנתא שלהם. עם זאת, אחוז המחזורים החיצוניים, קרי, מחזור משכנתא בבנק אחר שהוא לא הבנק שבו נלקחה המשכנתא, ירד בצורה משמעותית ועומד נכון לפברואר על 26.5% מכלל המחזורים. נתון זה מלמד על הקושי הביורוקרטי האדיר שנוסף בשנה האחרונה על לקוחות המבקשים לעבור בין הבנקים. כך שמי שמעוניין לשפר את תנאי הלוואתו נאלץ לעשות זאת בבנק הבית, לרוב בריביות גבוהות יותר.