סגור
בניין תחנת ה משטרה ב חדרה
בניין תחנת המשטרה בחדרה (צילום: ערן יופי כהן)

רמ"י מקדמת תוכנית להפיכת מתחם משטרת חדרה לפרויקט מגורים, תעסוקה ומסחר

התוכנית, על שטח של 70 דונם, כוללת בין היתר הקמת מבנים חדשים למשטרה, מרכז אמנויות במה, היכל תרבות, בית ספר, מגדלי מגורים ובניין דיור מוגן. למגדלים שיוקמו יועברו זכויות הבנייה של מתחמי התחדשות עירונית אחרים בסביבה

הוועדה המחוזית חיפה תדון בישיבתה הקרובה ב-25 במרץ בהפקדת תוכנית ההתחדשות של מתחם משטרת חדרה. התוכנית, המתייחסת לשטח בגודל של כ-70 דונם, מציעה את שימור מבנה המשטרה לטובת הקמת מרכז אמנויות במה, והקמת מבנים חדשים למשטרה, היכל תרבות ובית ספר.
בנוסף - וכאן גם פוטנציאל הרווח הכלכלי של רשות מנהל מקרקעי ישראל (רמ"י), יזמית התוכנית - בדופן רחוב הרברט סמואל יוקמו שלושה מגדלי מגורים בגובה 30 קומות עם כ-700 יחידות דיור ועוד מבני תעסוקה ומסחר בגובה שש קומות לצד כביש 4. מגדל דיור מוגן עם 300 יחידות דיור ובגובה 27 קומות מתוכנן להיבנות בצמוד למבנה ההיסטורי של המשטרה.
לפי מסמך הוראות התוכנית, הבינוי המועצם בתחום תוכנית מתחם המשטרה יאפשר להפוך אותה לתוכנית משלימה. כלומר, למגדלי המגורים שיוקמו בה יועברו זכויות הבנייה של מתחמי התחדשות עירונית אחרים בסביבה, שבהם לא ניתן לממש את כל הזכויות הפוטנציאליות מתוך שאיפה ליצור בנייה מתונה. על התוכנית חתום צוות מתכננים ברשות אדריכל יוסי פרחי.
תיק התיעוד המקדים, שהוכן לפרויקט על ידי אדריכל יאיר זיק, קושר את הקמת המבנה ההיסטורי של המשטרה למאורעות 1936. עם הידרדרות המצב הביטחוני בארץ, חוסר יכולתה של המשטרה לאכוף את הסדר הציבורי והזרמת כוחות צבא רבים לארץ, החליט משרד המושבות להקים סדרה של עשרות מבני משטרה, "מצודות", בכל הארץ, המכונים "מבני טיגארט", על שם הקצין הבריטי שהיה אחראי להקמתם. למבנים שניבנו היה סגנון אדריכלי אחיד: חזית בגובה שתי קומות ומשני צדיה מגדלי שמירה ותצפית עם חרכי ירי, וחומה שהקיפה חצר גדולה ומוגנת. רבים רואים במיזם המצודות את פרויקט הבנייה המושקע ביותר שהובילו הבריטים ב-31 שנות שלטונם בארץ.
מתעד הבניין קובע כי למבנה המשטרה בחדרה חשיבות תרבותית ממעלה ראשונה ושיש לשמר את המבנה בקפדנות: "שחזור המבנה כולל כל החלקים פנימיים ואלמנטים של פיתוח שטח, בהיצמדות מלאה למצבו בתקופה נבחרת על פי תיעוד וידע קיים. לא תתאפשרנה תוספות בנייה או פיתוח כלשהן מעבר לנדרש לצורך השחזור. לא תתאפשרנה הריסות כלשהן מעבר לנדרש לצורך השחזור".

רמ"י בעקבות מבני ציבור ישנים

בשנים האחרונות פועלת רמ"י למיקסום הזכויות של מבני ציבור ישנים, הממוקמים במגרשים גדולים יחסית במרכזי הערים. באוגוסט 2023 הופקדה תוכנית להקמת שני מגדלי מגורים בגובה 30 קומות במקום בניין עיריית נשר; בדצמבר 2023 נעשה ניסיון, שניכשל, לשיווק מתחם עיריית קריית ים, לטובת שני מגדלי מגורים בגובה 26 ו-32 קומות, מעל קומה מסחרית וקומת תעסוקה; באותה תקופה אושרה, על אף התנגדויות רבות, תוכנית ההתחדשות של מתחם העירייה בטירת כרמל. במקום ייבנה קומפלקס שיכיל משרדים לעירייה, מסחר, דירות להשכרה, ומגדל מגורים בגובה 23 קומות. כמו כן, רק לאחרונה הסתיימה הבנייה של פרויקט התחדשות משטרת רמת גן. גם שם מדובר במבנה טיגארט, שלצידו נבנה מגדל מגורים בגובה 34 קומות.