המועצה הארצית החליטה על עדכון תוכנית ההתחדשות של נמל חיפה - כולל תוספת מגורים
התוכנית, לכשתאושר, תאפשר תוספת של 550 אלף מ"ר של שטחי בנייה, ל-40 אלף מ"ר שכבר בנויים, ועוד 80 אלף מ"ר, שכבר מאושרים
המועצה הארצית לתכנון ובנייה החליטה הבוקר (ג') לאשר את עדכון תוכנית חזית הים העירונית של חיפה. התוכנית, ביוזמת רמ"י (רשות מקרקעי ישראל) ונמל חיפה מציעה תיקון לתוכנית המתאר הארצית תמ"א א/13/3 שאושרה ב-2017. המטרה של התוכנית הנוכחית, שמתייחסת לשטח בגודל 420 דונם, היא לייצר "מהפך אורבני", שיאפשר חיבור של העיר חיפה לקו המים. יש להבהיר כי מדובר אמנם בהתקדמות, אך שהדרך עד לאישור הסופי של התוכנית עדיין ארוכה. התוכנית, שמכוחה ניתן יהיה להוציא היתרי בנייה, אמורה לעבור להערות והשגות הוועדות המחוזיות והציבור, לחזור למועצה הארצית, ורק אז לקבל את אישור הממשלה.
התוכנית, שמבוססת על רעיון שיקוע מסילת הרכבת במנהרה, ופינוי נמל הדלק וממגורות דגון, מציעה את הגדלת תכסית הבנייה ותוספת של 550,000 מ"ר בנוי ל-40,000 מ"ר שכבר בנויים, ולעוד 80,000 מ"ר שכבר מאושרים בתמ"א א/13/3. אחד החידושים שהתוכנית מציעה הוא בנייה למגורים לאורך ועל תוואי המסילה הקיימת של הרכבת.
תוכנית חזית הים בחיפה מבססת את ההצלחה שלה בשיווק שטחי תעסוקה לחיבור עם רובע החדשנות, שמשרד ראש הממשלה מקדם במקביל. על פי התכנון, אזור בית החולים רמב"ם מיועד לפיתוח כחממה שתתמחה בטכנולוגיה רפואית ובביו־רפואה. אזור מרכז הרובע, המתפרש על פני האזור שבין שכונת בת גלים למבנה ממגורות דגון, מיועד לפיתוח כמוקד מרכזי לחקר הים והסביבה הימית. על התוכנית חתומים משרדי יעד אדריכלים ומן שנער.
ברקע התוכנית המקודמת עומדת שותפות קבוצת אדאני ההודית וקבוצת גדות, שרכשו את הזיכיון להפעלת נמל חיפה בינואר 2023 לתקופה של 30 שנה תמורת 3.9 מיליארד שקל, בין היתר מתוך ההבנה שניתן יהיה למקסם את פוטנציאל ערך הנדל"ן של שטח "חזית הים". בזמן שחלף מאז הרכישה התמודדו השותפים עם השלכות המלחמה, שעדיין לא הסתיימה, חילופי שלטון בעיר חיפה, ומו"מ מול משרד התחבורה על הקלות והטבות.
יו"ר המועצה הארצית לתכנון ובנייה, הרב נתן אלנתן: "ההחלטה לעדכן את התוכנית נועדה להבטיח תכנון מאוזן שמצד אחד מגדיל את היצע המגורים, התעסוקה והחינוך, ומצד שני שומר על הנוף, המרחב הציבורי והייחודיות של העיר". מנכ"ל מינהל התכנון, רפי אלמליח הוסיף: "התוכנית החדשה מגלמת תפיסה תכנונית עדכנית, המאפשרת לעיר חיפה להפנות את פניה אל הים. החיבור בין מסחר, מגורים, חינוך ותעסוקה לאורך החזית יחזק את מעמדה של חיפה כעיר מטרופולינית מובילה בישראל".
גם ראש העיר חיפה, יונה יהב, בירך על ההחלטה: "מדובר בצעד נוסף בדרך להפיכת חזית הים למנוע צמיחה כלכלי, חברתי ותיירותי בקנה מידה עצום, שיחבר את חיפה מחדש אל הים ויעניק לתושביה ולמבקריה איכות חיים מודרנית לצד שימור אופייה הייחודי של העיר".































