סגור
עינת קליש רותם התמודדה לראשות עריית חיפה
ראשת העיר חיפה, עינת קליש רותם (צילום: זהר שחר)

בלעדי
המדינה מקדמת רובע חדשנות חדש בחיפה

תוכנית חדשה נרקמת להקמת רובע חדשנות, טכנולוגיה ותרבות ענק סביב בית החולים רמב"ם בחיפה, אך אופן מימושה טרם הוסדר. המועצה הלאומית לכלכלה: "הכוונה היא שהמימון לפרויקט יגיע גם מהמגזר העסקי, לא רק מהממשלה"

תוכנית חדשה להקים "רובע חדשנות" בחלק התחתון של חיפה מקודמת בימים אלה בשטח שבין בת גלים במערב לנמל וקריית הממשלה במזרח. התוכנית היא יוזמה משותפת של המועצה הלאומית לכלכלה, משרד ראש הממשלה, משרד השיכון, עיריית חיפה, הטכניון, אוניברסיטת חיפה ובית החולים רמב"ם. אך אופן וקצב מימושה לא הוסדרו עדיין.
על פי התכנון - שאותו מרכז מתכנן הערים רן וולף - אזור בית החולים רמב"ם מיועד לפיתוח כחממה שתתמחה בטכנולוגיה רפואית ובביו־רפואה. אזור מרכז הרובע, המתפרש על פני האזור שבין שכונת בת גלים למבנה ממגורות דגון מיועד לפיתוח כמוקד מרכזי לחקר הים והסביבה הימית. אחד המבנים הפוטנציאליים למתחם הוא מבנה התחנה המרכזית בבת גלים, שנמצא בבעלות נצבא ונטוש כבר שנים רבות.
אקוסיסטם שלישי ימוקם בין ממגורות דגון למבנה קריית הממשלה כמרחב אורבני המחבר בין סטודנטים, חוקרים ויזמים צעירים.


יובל אדמון, ראש המנהלת לפיתוח מפרץ חיפה וסגן ראש המועצה הלאומית לכלכלה במשרד ראש הממשלה מודה שיישום הפרויקט מורכב ביותר, אך הוא אופטימי: "גם בבאר שבע אנחנו מקדמים רובע חדשנות, אך בחיפה התשתית הקיימת בנקודת הפתיחה חזקה יותר, כי בחיפה פועל הטכניון ויש הייטק מצליח. מדובר בקריאת כיוון שתוביל גם לכסף שיגיע מהמגזר העסקי. אני לא חושב שזה יתבסס רק על כסף ממשלתי. זה דבר שמגלגל את עצמו".
אדמון מכיר בכך שסוגיית מסילת הרכבת שמייצרת חיץ לאורך המתחם מטילה צל על מימוש רובע החדשנות: "אני מסכים לזה שעניין מסילת הרכבת אסטרטגי לעיר ושהוא מתקדם בעצלתיים. מצד שני, רובעי חדשנות, גם בעולם, מתפתחים על פני 10 עד 15 שנה - זה לא רק הקמה של מרכז מחקר ופיתוח או טיפול במרחב הציבורי".
מה בין רובע החדשנות בעיר התחתית לבין תוכנית מפרץ החדשנות שגם מקודמת בחיפה? תוכנית מפרץ החדשנות (תמ"א 75), במקום שבו כעת יש בעיקר תעשיה מזהמת מתפרסת על שטח של 36 אלף דונם, מציעה בינוי של יותר מ־100 אלף דירות ו־6 מיליון מ"ר שטחי תעסוקה. אדמון, שאחראי לקידום שני הפרויקטים מסביר: "הממשלה קיבלה במרץ האחרון את החלטה 1231 לפיתוח מפרץ חיפה, שכוללת גם את תמ"א 75. בהחלטה יש עוד פרויקטים, וביניהם גם רובע החדשנות".
הצפי הוא שתוכנית מפרץ חיפה תתפתח רק אחרי סגירת בז"ן, מה שיקרה תוך עשור. הבנייה של יחידות הדיור תתפרס על לא פחות מ־70 שנה. לעומת זאת רובע החדשנות, אמור להתממש בתוך 10–15 שנים. אדמון מוסיף: "לכולם יש אינטרס לשיקום האזור. אני חושב שאם ערכי הקרקע בעיר יעלו זה ישליך גם על מפרץ חיפה".
מקור ההשראה ליוזמה הוא "רובעי חדשנות" (Innovation districts) בעולם - אזורים מוחלשים שעוברים התחדשות באמצעות שיתופי פעולה בין המגזר הציבורי והעסקי ומוכווני הייטק. האזורים האלה הם בדרך כלל קומפקטיים, בעלי נגישות תחבורתית, ומכילים שטחי דיור, משרדים ומסחר. הפרויקט הראשון מסוג זה התחיל ב־2000 ברובע התעשייתי Poblenou בברצלונה, והמשיך מאז למיקומים נוספים ברחבי העולם.
בשנים האחרונות קידמה המועצה הלאומית לכלכלה פרויקט דומה בבאר שבע. הכוונה היא לפתח שם מתחם שיכלול את בית החולים סורוקה, אוניברסיטת בן גוריון, קריית התקשוב של צה"ל (שטרם קמה), שכונות ג' וד' ואזור תחנת הרכבת. ממשלת ישראל אישרה לפני שנה תקציב של 150 מיליון שקל לטובת קידום המהלך.