סגור

לחברי ועדת האיתור חסרה מומחיות בתכנון

לכלכליסט נודע מי החברים בוועדה לאיתור מנכ”ל למינהל התכנון. ספק אם ציפורה בליצר, רון שפירא ודוד שני עונים על דרישת הזיקה לתחום

בימים הקרובים אמורה ועדת האיתור לתפקיד מנכ"ל מינהל התכנון להשלים את סבב הראיונות האחרון ולקבל החלטה. משרד הפנים, נציבות שירות המדינה ומינהל התכנון לא נענו לשאלה בדבר זהותם של חברי ועדת האיתור, אך ל”כלכליסט” נודע כי החברים הם יו"ר מטה התכנון הלאומי שלומי הייזלר, עו"ד ציפורה בליצר, פרופ' רון שפירא, נשיא המרכז האקדמי פרס, ודוד שני. עו”ד בליצר אמנם מתמחה בנדל”ן, אך אינה נחשבת מומחית בתכנון, וכך גם פרופ’ רון שפירא. הייזלר ושני, עם כל הניסיון שלהם בתחום, הם משפטנים.
2 צפייה בגלריה
ראש מינהל התכנון דלית זילבר
ראש מינהל התכנון דלית זילבר
דלית זילבר, מנכ”לית מינהל התכנון. ועדת האיתור תקבע מי יחליף אותה
(ניב קנטור)
בעמותת אדם טבע ודין טוענים כי הבחירה בחברי הוועדה לתפקיד החשוב אינה הולמת את ההגדרה שנקבעה על ידי נציבות שירות המדינה על פי החלטת ממשלה, ויש חשש לבחירה שמונעת משיקולים פוליטיים ולא מקצועיים. עו”ד אלי בן ארי, מעמותת אדם טבע ודין, סבור שההרכב שנחשף הוא “שערורייתי”: “שערוריה בפני עצמה היא גם היעדר השקיפות, העובדה שבמשך ימים ארוכים אנו מנסים לברר את הרכב הוועדה הזו, ולא מצליחים. כעת אפשר להבין למה. הרכב הוועדה בלתי חוקי. הוא סותר את החלטת הממשלה שקובעת שבוועדה יהיה רוב של שלושה מתוך חמישה שהם מומחים בתחום התכנון. בהרכב שנחשף מתברר שאין אף אחד כזה.

"במקום מינוי מקצועי מעוניינים כאן במינוי פוליטי"

“נציגי האקדמיה והממשלה שאמורים להיות מומחים לתכנון הם עורכי דין, וכך גם נציג הציבור, אולי המינוי החשוב מכל בוועדה, שהיה צריך להבטיח בקרה ואיזון מול האינטרס הממשלתי. כנראה במקום מינוי מקצועי מעוניינים כאן במינוי פוליטי. את הוועדה הזו צריך לבטל ולהתחיל את ההליך מחדש, אחרת נשקול עתירה לבג”ץ. עתיד התכנון בארץ חשוב מדי מכדי להפקיד אותו בידי מי שמונה בהליך בלתי תקין”.
החלטת ממשלה 239 מפברואר 2018, קובעת באופן ברור כי בוועדה לאיתור מנכ”ל מנהל התכנון חייבים להיות חברים “מנכ”ל משרד הפנים או נציגו”, “נציג שירות המדינה או נציגו”, “נציג אקדמיה בעלי ידע ומומחיות בתחום התכנון”, “נציג ציבור מומחה בתחום התכנון” ו”עובד בכיר במשרד ממשלתי בעל מומחיות בתחום”. על פניו, חברי הוועדה לא ממש עונים על ההגדרה.

2 צפייה בגלריה
ועידת הנדלן עו"ד שלומי הייזלר יור מטה התכנון הלאומי
ועידת הנדלן עו"ד שלומי הייזלר יור מטה התכנון הלאומי
יו”ר מטה התכנון הלאומי שלומי הייזלר. החבר היחיד בוועדה עם ניסיון מתאים
(צילום: אוראל כהן)

מנכ"ל מינהל התכנון הוא התפקיד החשוב ביותר במערכת התכנון. רק כדי להמחיש, המנכ"לית הנוכחית דלית זילבר, שצמחה בתוך המערכת ועובדת במינהל התיכנון מאז 2007, קידמה במשך כהונתה תוכניות ל־600 אלף דירות, את תוכניות המטרו, ביטלה את תמ"א 38 ועודדה התחדשות עירונית מתחמית, ביטלה את מנגנון ההקלות, קידמה את התוכנית האסטרטגית 2040 ועוד.
רשימת המועמדים לתפקיד מנכ"ל מינהל התכנון החדש אינה ידועה עדיין. עם השמות שעלו נמנים שירה תלמי־באבאי, מתכננת מחוז ירושלים; ליאת פלד, הסגנית של זילבר; האדריכל רפי רייש; ודיקלה פרסיקו, ששימשה בתפקיד מתכננת הוותמ"ל עד אמצע 2020.