סגור

בלעדי
בכירי האוצר בולמים את התמריצים לראשי ערים שיבנו דירות

החשב הכללי והממונה על התקציבים הודיעו למנכ"ל רמ"י ולמנכ"ל משרד הבינוי כי תוכנית התמריצים לרשויות המקומיות, שעלותה מיליארדי שקלים בשנה, תירשם כהוצאה של משרד הבינוי. המשמעות: התוכנית לא תצא לפועל או תבוא במקום פעילות אחרת במימון המשרד

משרד האוצר מסכל פרק מרכזי בתוכנית הדיור שהציגו שרי האוצר, השיכון והפנים בתחילת השבוע. החשב הכללי יהלי רוטנברג והממונה על התקציבים יוגב רוטנברג שלחו אתמול (ב') מכתב למנכ"ל רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) ולמנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, ובו הודיעו כי התוכנית לתשלום תמריצים לרשויות מקומיות, שעלותה נאמדת במיליארדי שקלים בשנה, תירשם כהוצאה בתקציב משרד הבינוי. המשמעות היא כי תוכנית התמריצים לא תוכל לצאת לפועל או שהיא תבוא על חשבון פעילות אחרת במימון המשרד. המכתב, שחתום כאמור על ידי בכירי משרד האוצר, מנוגד לעמדת שר האוצר אביגדור ליברמן, שהשתתף במסיבת העיתונאים שבה הוצגה התוכנית.
השרים האמונים על הדיור ביקשו בתוכניתם לשלם 30 אלף שקל לרשות מקומית עבור כל דירה שתיבנה על קרקע מדינה, תקציב שישמש להקמת מבני ציבור, ומטרתו להעניק לראשי הראשויות תמריץ להאצת הליכי הבנייה.
2 צפייה בגלריה
בנייה בפרדס חנה
בנייה בפרדס חנה
בנייה בפרדס חנה
(נמרוד גליקמן)
היעד שנקבע בתוכנית הוא שיווק של קרקעות לבניית 70 אלף דירות, כך שסכום המענקים החזוי הוא לפחות 2.1 מיליארד שקל. מנכ"ל רמ"י העריך במסיבת העיתונאים כי רמ"י תוכל אף לעבור את היעד הזה, ומכאן שהעלות הכספית צפויה להיות גבוהה יותר. תקציב משרד הבינוי הוא כ-9 מיליארד שקל, כך שכמעט 40% מההוצאה הזו מותנים בהכנסות.

"כסות להעברת כספי מדינה לרשויות"

הטענה של בכירי האוצר היא כי אין מקור תקציבי למימון התוכנית הזו. עלויות של פיתוח הקרקע, למשל עבור הקמת מדרכות כבישים או ביוב, נגבות מהיזמים בעת שיווק המגרש במכרז. אבל במכתבם של הבכירים הוסבר כי התמריצים לא יכולים להיכלל בעלויות פיתוח הקרקע. לפי עמדת משרד האוצר, התקציב הזה אינו קשור לצרכים האמיתיים של הרשות המקומית. הראיה לכך היא כי על פי התוכנית, כל רשות מקבלת את אותו הסכום בלי שנערך קודם לכן ניתוח של הצרכים ושל היכולות של כל אחת מהן. "ייעוד הכספים למוסדות ציבור הוא רק כסות להעברת כספי מדינה לרשויות המקומיות", כותבים הבכירים.
2 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן שר ה אוצר יו"ר ישראל ביתינו
אביגדור ליברמן שר ה אוצר יו"ר ישראל ביתינו
אביגדור ליברמן, שר האוצר
(צילום: אלכס קולומויסקי)
מסקנתם היא כי על פי הכללים החשבונאיים אי אפשר לרשום את המענקים האלה בסעיף הוצאות הפיתוח של פרויקט מסוים משום שאי אפשר לרשום את ההוצאה הזו במסגרת עלויות הפיתוח. החשב הכללי באוצר מודיע כי ירשום אותה כהוצאה מתקציב משרד הבינוי. עבור כל מכרז שבו יתווסף סעיף המענקים ירד הסכום המתאים מתקציב המשרד.
הרעיון לתמרץ ראשי רשויות נולד מתוך הערכה כי הוא יאפשר לרכך את ראשי הערים שמתנגדים לבנייה אינטנסיבית בשטחם. בגלל חוסר היציבות הפוליטית התוכנית הזו קודמה באמצעות החלטה של מועצת מקרקעי ישראל, שבראשה יושב שר השיכון זאב אלקין. במשרד האוצר גיבשו תוכנית יסודית לפתרון קשיים תקציביים של רשויות מקומיות שקולטות תושבים חדשים. הקשים נובעים מכך שהארנונה שמשלמים תושבים לא מכסה את עלות השירותים שהם צורכים. התוכנית הזו קודמה במסגרת הדיונים על חוק ההסדרים ותקציב המדינה. אלא שהשרים ידעו כי הממשלה מתנדנדת, והסיכוי שחוק ההסדרים והרפורמה הזו יאושרו אינו גבוה. לכן נבחרה דרך קיצור, אך כזו שלא פותרת את הבעיה היסודית.