סגור

פרשנות
התוכנית האמיתית של ליברמן למחירי הדיור היא מיתון כלכלי

שר האוצר לא בונה על תוכניות הדיור שלו שיורידו את המחירים. ליברמן מעריך ובצדק, כי העלאות הריבית יימשכו, יעלו את תשלומי המשכנתאות ויקטינו את הביקושים לדירות ושרמת הנזילות הגבוהה לא תימשך

"גם בדרג המקצועי לא היה פשוט לגבש את התוכנית", כך פתח שר האוצר ליברמן את מסיבת העיתונאים שהציגה את תוכנית הדיור הממשלתית. הביטוי 'לא פשוט' רחוק מלשקף את המאבקים שקדמו להצגת התוכנית.
יוגב גרדוס, הממונה על התקציבים, וסגנו צחי דוד האחראי על תחום הנדל"ן באגף תקציבים, נעדרו בהפגנתיות ממסיבת העיתונאים. אמנם אגף תקציבים תחת גרדוס לא חובב מאבקים מול השר, בייחוד כשמדובר בשר שמשתדל להתרחק מפופוליזם. אבל הפעם זה כבר היה יותר מדי. תוכנית הדגל של אגף תקציבים לא נכנסה לתוכנית הדיור, והתכנית השנואה ביותר על אגף תקציבים נכנסה לתכנית במלואה.

3 צפייה בגלריה
שר האוצר אביגדור ליברמן
שר האוצר אביגדור ליברמן
שר האוצר אביגדור ליברמן
(צילום: אלכס קולומויסקי)

מזה חודשים ארוכים אגף תקציבים שם את כל כוחו לקידום רפורמה מקיפה במבנה הארנונה, העיוות ידוע זה מכבר. העסקים מניבים הכנסות לעיר, והתושבים מניבים בעיקר הוצאות. מה שמביא לכך שראשי ערים לא מתלהבים מבנייה למגורים. אגף תקציבים גיבש רפורמה והכניס אותה לחוק ההסדרים, לפיה רשויות שנהנות מהכנסות גבוהות מארנונה יעבירו חלק מהגידול בהכנסות שלהן לטובת קרן שתתמרץ בנייה למגורים. הרפורמה הזו היא הרפורמה החשובה ביותר לאגף התקציבים כולו, עדות לחשיבות זו היה ניתן למצוא בבחירתו של יוגב גרדוס להציג רק אותה בכנס השנתי של מכון אהרן למדיניות כלכלית.
לא עבר שבוע מאז שגרדוס הציג את התוכנית הזו בהתלהבות רבה, תוך כדי שהוא מגדיר אותה כתוכנית שמטפלת ב'שורש' הבעיה ולא בסיפמטומים שבה. ותוך כדי שהוא מקדיש זמן רב לנטרול ההתנגדויות שבאות מכיוון הרשויות החזקות לתכנית. והשרים בוחרים להתעלם ממנה לחלוטין, ובמקומה להציג צעדים שרובם המוחלט מהווה הרחבה והעמקה של צעדים קיימים. כשהשרים נשאלו על העובדה שהם לא הציגו את רפורמת הארנונה לציבור הם אמרו כי הם בחרו להציג צעדים סופיים, והצעד הזה עוד בשלבי גיבוש ויש לגביו ויכוחים. באגף תקציבים הבינו את המסר: הרפורמה בארנונה היא תוכנית הדגל של הפקידות, לא של הפוליטקאים. הם לא הולכים להילחם עליה.

הנצחון הגדול של ינקי קוינט

במקום התמרוץ שהאוצר הציע לראשי הערים, נבחרה ההצעה של ינקי קוינט, מנכ"ל רמ"י. קוינט, היה הפקיד היחידי שדיבר במסיבת העיתונאים, הוא נהג באדיבות של מנצחים והודה לפקידי האוצר הבכירים, רשם נצחון גדול בכך שתוכנית הדיור הסופית נראית פחות או יותר כמו מכתב ההמלצות שהוא שיגר לשרים ורה"מ במרץ האחרון. תפיסת העולם של קוינט שונה מזו של אגף תקציבים, הוא סבור כי צריך לנסות למצוא את הדרך לתמרץ ראשי ערים לבנות למגורים מבלי לנסות לשנות סדרי בראשית, בעיניו רפורמת האוצר היא בגדר אוטופיה, הסיכוי שהיא תתממש – מבלי לעסוק במצב הפוליטי – נמוך מאוד. ולכן יש למצוא דרכים לעודד את ראשי הערים לבנות למגורים.
ההצעה המשמעותית ביותר בהקשר הזה היא ההחלטה לתת לכל רשות 30 אלף שקל עבור כל יחידת דיור בכדי לבנות מוסדות ציבור. ההצעה הזו הביאה את המתיחות בין אגף תקציבים לרמ"י לשיא. באגף תקציבים טוענים כי התוכנית יקרה מאוד, היא צפויה לעלות כ-1.5 מיליארד שקל בשנה, והיא לא יעילה. מכיוון שהיא מביאה תוספות תקציביות גם לערים שלא זקוקות לתוספת כזו. אך חמור מכך, מבחינת אגף התקציבים מדובר כאן בפריצה של התקציב, מדובר בניסיון לעקוף את בסיס התקציב. מי שהיה חד אוזן שם לב כי כשהוצגה תוכנית זו ע"י אלקין, התערב ליברמן ואמר "ועשינו גם בדיקות משפטיות".

3 צפייה בגלריה
ראש אגף התקציבים יוגב גרדוס 2018
ראש אגף התקציבים יוגב גרדוס 2018
ראש אגף התקציבים יוגב גרדוס
(צילום: אוראל כהן)

קוינט גם הצליח להכניס את הסעיף השנוי במחלוקת שמגדיל את שיעור בני המקום בכל הגרלה של מחיר למשתכן. הרעיון של קוינט הוא כי ברגע שאנחנו נגיע לראשי הערים ונגיד להם כי הם יכולים להבטיח לתושבי העיר כי ילדיהם יוכלו לגור בעיר, יהיה קל יותר לרתום אותם לשיווקים. גם כאן, מתגלה גישתו הפרקטית של קוינט, המוכן להיכנס לנקודת מבטם של ראשי הערים ולתת להם הטבות מתאימות.

התוכנית האמיתית של ליברמן למחירי הדיור

על דבר אחד מסכימים כלל גורמי המקצוע, מקוינט ועד גרדוס דרך בכירי משרד השיכון, אין צורך בהגדלת ההנחה שהוצגה היום. כבר היום התוכנית היא אטרקטיבית מספיק והיא מושכת מספיק ביקושים. הגדלת ההנחות הופכת את התוכנית ל'מדי אטרקטיבית' ויוצרת ביקושים חדשים, כלומר, אנשים שלא תכננו בכלל לרכוש דירה מתחילים להשתעשע ברעיון רכישת הדירה. עם זאת, ההיגיון של השרים גם הוא לא מופרך, הם טוענים שהם חייבים לספק לאנשים את האפשרות לרכוש דירה ולא להיפגע מעליות המחירים העצומות של 2021, ופחות מטריד אותם האם זה יעלה את הביקושים ואת המחירים, והאם ההנחות יהיו גדולות מדי.

3 צפייה בגלריה
ינקי קוינט מנהל רשות מקרקעי ישראל
ינקי קוינט מנהל רשות מקרקעי ישראל
ינקי קוינט מנהל רשות מקרקעי ישראל
(רשות מקרקעי ישראל)

אפשר להתווכח הרבה על ליברמן, אבל פקחותו מעולם לא הועמדה בספק, כמו גם השנאה שלו מכך שהוא יימצא טועה או משקר. לכן היו הרמות גבה לא מעטות כשליברמן התעקש שמחירי הדיור הולכים לרדת. אלא מי שהקשיב טוב לדבריו של השר הבין כי ליברמן לא בונה על תוכניות הדיור שלו שיורידו את המחירים, אלא על הסביבה הכלכלית. ליברמן מעריך ובצדק כי העלאות הריבית יימשכו ואלו יעלו את תשלומי המשכנתאות ויקטינו את הביקושים לדירות. בנוסף, ליברמן גם רמז כי בשנת 2021 היתה רמת נזילות גבוהה מאוד, בשל עליות שכר ועליית מחירי הנכסים. אך הוא מעריך – כמו מרבית הכלכלנים – כי תופעה זו לא תימשך השנה. או במילים אחרות: ליברמן הציג תוכנית דיור, אך הוא בונה על מיתון כלכלי.