סגור
בית דיור ציבורי ב רמת אביב תל אביב
בית דיור ציבורי ברמת אביב (צילום: אוראל כהן)

הופקדה תוכנית שמעוני ברמת אביב: משלבת לראשונה שימור עם התחדשות עירונית

התוכנית מקיימת לראשונה שילוב בין מבנה ברוטאליסטי לשימור והתחדשות עירונית. התוכנית, שהיא יוזמה של הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית וחברת עמידר, כוללת התחדשות שני מבנים שידועים כ"בית זוגות צעירים", כעת יש במבנים 76 יחידות דיור ובסוף הפרויקט יעמוד המספר על 237

הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה תל אביב החליטה להפקיד את תוכנית התחדשות מתחם שמעוני 27-29 בתל אביב. התוכנית, שהיא יוזמה של הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית וחברת עמידר, כוללת את התחדשותם של שני מבנים, אשר ידועים כ"בית זוגות צעירים" ותוכננו עבור חברת עמידר על ידי אדר' יצחק פרלשטיין, ב-1963.
בשני המבנים, שגובהם 5 קומות, יש כעת 76 יחידות דיור (יח"ד), שרובן שייכות לחברת עמידר. התוכנית, שעליה חתום האדר' גידי בר אוריין, מציעה הריסה של המבנה הדרומי, ובניית מגדל בן 16 קומות במקומו, ושימור של המבנה הצפוני, כולל תוספת של שלוש קומות. סך כל יחידות הדיור בפרויקט עומד על 237. 65 יח"ד הינן קיימות ובמבנה לשימור. לכלכליסט נודע שהדיירים הפרטיים בחרו בחברת אקרו נדל"ן להיות מבצעת הפרויקט.
2 צפייה בגלריה
הדמית מתחם שמעוני בת"א
הדמית מתחם שמעוני בת"א
הדמיית מתחם שמעוני בת"א
(הדמיה : בר אוריין אדריכלים)
אדר' שירלי חובב, שערכה את תיק התיעוד המקדים של "בית זוגות צעירים", רואה בו ביטוי מובהק לסגנון הברוטאליסטי, בכמה רבדים: "המתחם המתועד מושתת על עקרונות הברוטליזם באופן מובהק, גם באופן יישום התפיסה החברתית-קהילתית וגם בחשיבה התכנונית-אדריכלית. אחת הדוגמאות הבולטות לשימוש ברעיון הקהילתי הוא בתכנון מסדרונות פתוחים בחזיתות הפונות אל החצר המשותפת. מסדרונות אלה מתחקים אחר רעיון הSky The In Street - מונח שקבעו האדריכלים אליסון ופיטר סמיתסון המגלם בתוכו אמירה חברתית לפיה המסדרונות הפתוחים הקומתיים מתפקדים כמרחב סמי ציבורי".
2 צפייה בגלריה
הדמית מתחם שמעוני בת"א
הדמית מתחם שמעוני בת"א
הדמיית מתחם שמעוני
(הדמיה : בר אוריין אדריכלים)
עוד הוסיפה: "לצד האמירה החברתית, קל לזהות במתחם המתועד את העיקרון האסתטי המוביל בברוטליזם - עיקרון "אמת המבנה" אשר שם דגש על היות המבנה מפורד לחלקים המרכיבים אותו, כאשר כל אלמנט מקבל ביטוי שונה בחומרי הגמר החשופים. בהקשר זה כל חזית מקבלת ביטוי שונה: החזית הפונה אל החצר המשותפת מקיימת סגרגציה בין אלמנט מגדלי המדרגות החיצוניים, המחברים באמצעות מסדרונות פתוחים אל דירות הקומה, לבין המנסרה הבנויה של יחידות המגורים. כמו כן תוכננה הפרדה בין אלמנטים קונסטרוקטיביים בקומת הקרקע אשר הופכת למשותפת למתחם כולו. החזית הנגדית לחצר פרוסה ברובה על מישור אחד, בה מוצגת האמת המבנית החושפת ומבדילה בין האלמנטים המרכיבים אותה; הרצפות והתקרות מונכחים באמצעות הבטון החשוף, לעומת המילואה הבאה לידי ביטוי בשימוש בלבני סיליקט ובטון חשופים".
האדר' ירמי הופמן, ראש מחלקת שימור במנהל ההנדסה ת"א התייחס בהתרגשות להחלטת ההפקדה בעמוד הפייסבוק שלו: " התחדשות+שימור= עירוניות מעולה. היום אישרנו פרוייקט מהפכני שמוכיח שהתחדשות עירונית ושימור הם שני תהליכים שיכולים וחייבים ללכת יחד כדי לשמור על ציביון עירוני משמעותי במדינה שלנו. ׳התחדשות עירונית׳ זה שם קוד לאומי לעיבוי בניה, לנטייה להרוס הכל ולבנות מחדש. העם בישראל מאד אוהב חדש, אוטו, מקרר, בית חדש, סמל ההצלחה של המעמד הבינוני. חברים, מסורת זה לא רק כיפה, ומורשת זה לא רק 3000 שנה. עשינו פה משהו מדהים, ראוי להשאיר ולו חלק ממנו לדורות הבאים. שיראו, שיבינו, שיאמינו. חוץ מזה שאין עיר טובה שכל הבניינים בה חדשים. אין חיה כזו. תתרגלו".
מנכ"ל הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, אלעזר במברגר: "התוכנית למתחם שמעוני שאושרה להפקדה, גובשה תוך התייחסות כוללת לדיירים הקיימים, לתושבי השכונה ולסביבתה. התוכנית מהווה דוגמא לאופן שבו ניתן לקדם שימור האופי המרחבי והקהילתי, הגדלה משמעותית של מלאי הדיור בשכונה ותיקה ובנייתן של דירות חדשות באיכות חיים מודרנית, באמצעות תכנון נכון של התחדשות עירונית. קידום התוכנית דרש שיתוף פעולה של גורמים רבים, והגעתה לנקודה זו היום מעידה על הצלחתו".
סמנכ"ל נכסים וחברות, משרד הבינוי והשיכון, נתנאל לפידות: "חידושן של דירות הדיור הציבורי, כחלק מפרויקט רחב היקף זה, זו רק דוגמה אחת למגמת החידוש ושיפור האיכות של הדירות במלאי הדיור הציבורי שמקדם משרד הבינוי והשיכון. רכש דירות, שיפוץ וחידוש מוחלט של הדירות הקיימות במאגר, מקודם מתוך מדיניות שדואגת לזכויותיהן ורווחתן של המשפחות בדיור הציבורי, והוא מאפשר להן איכות חיים מיטבית בדירות חדשות ובסביבות מגורים טובות וראויות, וזאת בכדי לתת למשפחות הזדמנות של ממש לשפר את מצבן".