סגור

ביהמ"ש דחה את הדרישה לפסול את זכיית שיכון ובינוי במכרז לקריית המודיעין

השופטת רחל ברקאי דחתה את טענות שפיר וקבוצת אלקטרה ומנרב שיש לפסול את שיכון ובינוי בגלל החקירה הפלילית המתנהלת נגדה וקבעה כי ועדת המכרזים הפעילה שיקול דעתה בעניין; יחד עם זאת התקבלה אחת הטענות בנוגע לתנאי הסף במכרז וועדת המכרזים תחויב לדון בנושא פעם נוספת

שופטת בית המשפט לעניינים מנהליים בתל אביב, רחל ברקאי, דחתה היום (ד') כמעט באופן מלא את שתי העתירות שהוגשו נגד זכייתה של חברת שיכון ובינוי במכרז להקמת פרויקט קרית המודיעין של צהל בנגב.
העותרות הן החברות שהתמודדו במכרז מול שיכון ובינוי, קבוצת שפיר שדורגה שנייה וקבוצת אלקטרה ומנרב שדורגה שלישית.
הטענה המרכזית בעתירות היתה שיש לפסול את שיכון ובינוי מטעמים של פגיעה בטוהר המידות נוכח החקירה הפלילית המתנהלת בעניינה של החברה והחשד המיוחס לה על תשלומי שוחד באמצעות חברה בת בחו"ל.
השופטת התייחסה להיקף הנרחב של המכרז וציינה כי מדובר בפרויקט משמעותי במסגרת המהלך הלאומי של העתקת יחידות צהל לנגב, על המשמעויות האסטרטגיות הכרוכות במהלך. תקופת הזיכיון נקבעה ל26 שנים ממועד החתימה על ההסכם.
2 צפייה בגלריה
יו"ר שיכון ובינוי תמיר כהן
יו"ר שיכון ובינוי תמיר כהן
מנכ"ל שיכון ובינוי, תמיר כהן
(צילום: יריב כץ)
השופטת כתבה בפתח פסק הדין: "אקדים המאוחר ואומר, כי לאחר שחזרתי והפכתי בטענות כבדות המשקל שהביאו בפני הצדדים ראיתי לנכון לדחות טענות העותרות בכל הנוגע לשיקול הדעת שהפעילה ועדת המכרזים עת אשררה את זכיית הקמפוס, על אף הליכים הפליליים המתקדמים בחשדות חמורים המתנהלים כנגד חברת שיכון ובינוי".
לדברי השופטת, ועדת המכרזים בהחלטה השנייה מדצמבר 2020 חזרה ובחנה את דבר זכייתה של החברה בהינתן שלל הטענות שנטענו בהקשר סבירות הדעת שהפעילה, ומלאכת איזון השיקולים שנעשתה היא סבירה ומידתית עד כה לא ראתה לנכון להתערב בה.
2 צפייה בגלריה
הדמיה הדמיות קריית המודיעין צה"ל ש תוקם ב נגב
הדמיה הדמיות קריית המודיעין צה"ל ש תוקם ב נגב
הדמיה הדמיות קריית המודיעין בנגב
(צילום: דוברות משרד הביטחון)
לפי השופטת יש לדחות את הטענה שועדת המכרזים התעלמה מהעובדה ששיכון ובינוי הסתירה מידע ולא דיווחה מיוזמתה לועדת המכרזים על החקירה נגדה. לפי השופטת ועדת המכרזים היתה מודעת לחקירה, ובנוסף ציינה כי בהקשר זה אין גם להתעלם מכך שגם העותרות הסתירו מידע ולא דיווחו אף הן במסגרת הצעותיהן במכרז על חקירות שונות שנוהלו כנגדן. "על כך נאמר 'כל הפוסל במומו פוסל'", כתבה השופטת.
לפי פסק הדין, חשדות חמורים שעניינם מתן שוחד זר הם שיקול רלוונטי שרשות מנהלית רשאית לשקול ולא אחת אף מחויבת לשקול בבואה להתקשר עם אדם או תאגיד. אולם בענייננו לא נקבע בתנאי המכרז תנאי סף הפוסל השתתפות מציע בשל חקירה פלילית או הרשעה פלילית. "תנאי שכזה עלול להוות פגיעה מהותית בחופש העיסוק של המציע ובבחינת 'עונש אזרחי' על מי שנדרש ליתן הדין במישור הפלילי", כתבה.
השופטת סיכמה: "במקרה דנן, נחה דעתי כי ועדת המכרזים עשתה עבודתה נאמנה עת נדרשה לסוגיית החקירה הפלילית המתנהלת כנגד שיכון ובינוי".
בדיקת דרישות הסף
יחד עם זאת, אחת הטענות שהעלו העותרות התקבלה ע"י השופטת שהורתה להחזיר את העניין לבחינה מחודשת של ועדת המכרזים. זאת בקשר לבדיקת דרישות הסף כפי שנעשתה ע"י ועדת המכרזים.
"אקצר בעניין זה ואומר, כי לאחר שחזרתי ובחנתי לעומק את טענות הצדדים אל מול המסמכים הנדרשים לצורך העניין מצאתי לנכון להחזיר עניין זה לבחינה מחודשת שתעשה על ידי ועדת המכרזים בקשר לעמידת קבלן התקשוב מטעם שיכון ובינוי (התעשייה האווירית) בתנאי המכרז", כתבה השופטת.
בהקשר זה ציינה השופטת כי כל שנמצא בפרוטוקול הוא שהצוות המקצועי בחן ההצעות וגיבש המלצותיו, ובהמשך, מצויה החלטה לקונית לפיה מאמצת ועדת המכרזים את המלצות הצוות המקצועי ומאשרת עמידת כל קבלני התקשוב בדרישות הסף. "תהליך שכזה, נטול דיון מתועד בפרוטוקול, עלול לעורר חשד לקבלת החלטה במחשכים", כתבה השופטת.
"אין זה מתפקידו של בית המשפט לעשות מלאכתה של ועדת המכרזים ולבחון בפן העובדתי אם עמדה התע"א בדרישות הסף", כתבה השופטת והוסיפה כי משלא קיימה ועדת המכרזים הליך תקין המעיד על שקיפות תהליך קבלת החלטתה בנדון, אין לה אלא להורות על החזרת הדיון לוועדת המכרזים על מנת שתחזור ותבחן עמידת התע"א בדרישות הסף.
העותרות יוצגו באמצעות עו"ד ירון קוסטליץ (בשם אלקטרה), עוה"ד ישראל לשם וגיורא אונגר (בשם שפיר). שיכון ובינוי יוצגה בידי עוה"ד גלעד וקסלמן ושיר גידיץ. משרד הביטחון ועדת המכרזים יוצג בידי עוה"ד שרה בלו ויעל בארי לוזון מפרקליטות מחוז תל אביב אזרחי.