סגור

בניגוד למגמה בענף: עדיקה שוקעת בחובות

דווקא החברה שהחלה כפעילות אונליין לא השכילה לנצל את המומנטום שיצר משבר הקורונה לענף האופנה. בעיות ניהול מלאי ועובדים הובילו את עדיקה להפסד של 12 מיליון שקל ברבעון ואזהרה על התחייבויות לבנק. גם התחזית עגומה

חברות האופנה הגדילו מאוד את שורת הרווח שלהן ברבעון הראשון השנה ברקע למגפת הקורונה, שהובילה לצמצום חד בהוצאות התפעול ומעבר למכירות אונליין. אולם דווקא חברת האופנה עדיקה — שהתחילה כפעילות אונליין ורק בשלב מאוחר יותר עברה לחנויות פיזיות — לא השכילה לנצל את המומנטום שמגפת הקורונה יצרה לתחום האי קומרס, ולענף האופנה בפרט, והגדילה הפסדים וחובות לבנקים פרסמה תחזית עגומה גם לרבעון הבא. מנייתה צנחה אתמול ב־14%.

2 צפייה בגלריה
מימין: אייל גרינברג מנכ”ל גולף ו רועי הסל
מימין: אייל גרינברג מנכ”ל גולף ו רועי הסל
מימין: אייל גרינברג מנכ”ל גולף ורועי הסל
(צילומים: אוראל כהן, Chris Thorn)
הדו”חות שפרסמה אתמול עדיקה הציגו מעבר להפסד עמוק ברבעון הראשון השנה. למרות עלייה של 21% במכירות לסכום של 52 מיליון שקל, החברה סיימה את הרבעון עם הפסד של 12.4 מיליון שקל בשורה תחתונה, ומזהירה כי גם ברבעון השני של 2021 היא צפויה להציג הפסד. החברה עיכבה את פרסום הדו"ח עד ליום האחרון שבו יכלה לפרסם את התוצאות הכספיות, ואף פרסמה אזהרה כי היא עלולה לא לעמוד בהתחייבויות הנוגעות למסגרת האשראי שנתנו לה הבנקים.
"החברה נערכת למצב בו לא תוכל לעמוד בחלק מההתניות הפיננסיות הקבועות במסגרת האשראי ופועלת מול התאגיד הבנקאי לצורך עדכון ההתניות כך שהחברה תעמוד בתנאי מסגרת האשראי". מדובר בהסכם אשראי לו התחייבה עדיקה רק לפני כשבועיים מול הבנק, וכבר עכשיו היא מעלה חשש כי לא תצליח לעמוד בו. ב־19 במאי הגדילה עדיקה את מסגרת האשראי הבנקאי ל־15 מיליון שקל, במקום 10 מיליון שקל, “לצורך אשראי זמן קצר”. בנוסף לכך לקחה החברה הלוואה לזמן ארוך בהיקף של 3 מיליון שקל להשקעה במרלו”ג חדש.
עוד חושפת עדיקה כי אתמול, 31 במאי, התחייבה גולף, בעלת השליטה, להזרים לה הלוואה של 20 מיליון שקל כדי שתעמוד בהתחייבויות שלה מול הבנקים. "גולף התחייבה בהתחייבות בלתי חוזרת להעמיד לחברה הלוואה (במלואה או בחלקים) בסך כולל של עד 20 מיליון שקל לכל צורך תזרימי של החברה ובפרט לצורך פירעון האשראי". ברבעון הראשון הציגה עדיקה תזרים מזומנים שלילי מפעילות שוטפת של 9.5 מיליון שקל. יתרות הנזילות שלה מאפשרות לה לכל היותר חצי שנה נוספת של “שריפת” מזומנים בקצב דומה. ההלוואה מגולף נותנת לה את החמצן הנדרש כדי לעמוד באמות המידה הפיננסיות מול הבנקים.
זינוק בהיקף המלאי
עדיקה נוהלה בשנה האחרונה על ידי רועי הסל, שמיהר לעזוב אותה לפני שלושה שבועות — לאחר שנה אחת בלבד בתפקיד. עם כניסתו לתפקיד החל הסל לגייס הנהלה חדשה, ובעוד בענף האופנה השכילו להתייעל ולצמצם הוצאות בשנה האחרונה, בעדיקה מצבת העובדים דווקא עלתה ב־172 איש והגיעה ל־450 עובדים בסוף 2020.
אך הבעיה הגדולה שאליה נקלעה חברת האופנה המתמחה באי־קומרס היא זינוק בהיקף המלאי: מ־15.5 מיליון שקל ברבעון הראשון אשתקד ל־34 מיליון שקל ברבעון הראשון השנה. כמו כן, בניסיון למכור כמה שיותר סחורה, הציעה החברה באתר שלה מחירים נמוכים והנחות עמוקות של עד 80%. בעיית ניהול המלאי החלה כבר ב־2020. בדו"חות סוף השנה הציגה עדיקה מלאי בהיקף של 40 מיליון שקל, כמעט כפול מזה של 2019 שעמד על 23 מיליון שקל.
אחת ההחלטות של ההנהלה החדשה היתה לסגור את המרלו"ג בארצות הברית ולהתחיל לשלוח פריטים ללקוחות בארצות הברית מהמרלו"ג בישראל. מחירי התובלה האווירית זינקו בהשוואה למחירים של טרום הקורונה והכבידו מאוד על הרווח התפעולי שלה. מלבד זאת, עדיקה הגדילה את כמות המלאי ונתקלה בבעיית אחסון. לאחר שנגמר המקום במרלו"ג בתל אביב היא החלה להשתמש במחסנים חיצוניים שהגדילו את העלויות הלוגיסטיות שלה. כל אלה השפיעו על יכולת גלגול המלאי ומכירת סחורה בטווח הקצר.
במגזר הבינלאומי רשמה עדיקה הכנסות של 23 מיליון שקל, לעומת 13 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. אך בעיות גלגול המלאי שלה העיבו על הרווחיות הגולמית, הן בישראל והן בחו"ל. במגזר הבינלאומי צנחה הרווחיות הגולמית ל־25% לעומת 41% ברבעון מקביל, וההפסד התפעולי עלה ל־4.5 מיליון שקל, לעומת הפסד של 1.9 מיליון שקל. בישראל צנחה הרווחיות הגולמית ל־29% לעומת 53% ברבעון המקביל. הפעילות בישראל עברה להפסד תפעולי של 8.8 מיליון שקל, לעומת רווח תפעולי של 915 אלף שקל ברבעון המקביל. ההפסד התפעולי של החברה בכללותה הוא 12 מיליון שקל.

בגולף מחלקים דיבידנדים

בחברה־האם גולף המצב טוב בהרבה, והחברה אף הכריזה על חלוקת דיבידנד בגובה 10 מיליון שקל. למרות ההפסדים של עדיקה, הצליחה בעלת השליטה בה לעבור מהפסד לרווח, והציגה תוצאות העולות בקנה אחד עם המגמה בענף האופנה.
עדיקה סייעה לעלייה בהכנסות גולף, ועם פתיחת החנויות לאחר הסגר תרמו להכנסות גם מכירות כלי הבית שהושפעו לטובה מעיתוי חג הפסח שנכלל השנה ברבעון הראשון. הכנסות גולף הסתכמו ברבעון הראשון ב־213 מיליון שקל, לעומת 194 מיליון שקל ברבעון המקביל. מכירות מגזר האופנה היו סטגנטיות, אך מכירות מגזר אופנת הבית, שכולל את חנויות גולף אנד קו, עלו ב־11% ל־97 מיליון שקל, בעיקר בשל התחזקות מכירות האונליין.
הפדיון למ"ר בחנויות הזהות במגזר הלבשה ומגזר אופנת הבית עלה ב־73% ועמד על 1,540 שקל. במגזר עדיקה לא ציינה החברה את הפדיון בחנויות הזהות, אך מספר העסקאות הן באתר והן בחנויות ירד ב־10% ל־210 אלף.
לאחר הסגר השלישי, עם פתיחה מחודשת של החנויות, גולף צמצמה הנחות בתחום כלי בית והלבשה, מה שעזר לה לשפר את שיעור הרווח הגולמי ל־57% לעומת 55.7% ברבעון המקביל אשתקד. לעליה בשיעור הרווחיות תרמה גם הירידה בשער הדולר, אך זו קוזזה בירידה בשיעור הרווח של עדיקה. הרווח הגולמי ברבעון הסתכם ב־121 מיליון, עלייה של 12% בהשוואה לתקופה המקבילה.
סגירת החנויות בתקופת הסגר סייעה לגולף להקטין את הוצאות המכירה והשיווק, ולצד אלה ביצעה החברה צעדי התייעלות וחיסכון בתקופת המשבר. בסיום הרבעון עברה לרווח תפעולי של 16.7 מיליון שקל, לעומת הפסד של 26 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. הרווח הנקי של גולף הסתכם ב־15.3 מיליון שקל, לעומת הפסד של 34.7 מיליון שקל ברבעון המקביל.