סגור
אלחנדרו פנה מנכ"ל כתר העולמית משרדי כתר פלסטיק ב קנדה
אלחנדרו פנה, מנכ"ל כתר העולמית (Photo: Carlos Aristizabal - Shutterstock)

בלעדי
מכירת כתר: 5 קרנות בינלאומיות נסוגו, אייפקס ופורטיסימו בפנים

הקרנות CVC, ביין קפיטל, Citation, BDT ובלקסטון, שחתמו על סודיות לקבלת מסמכי מכירת כתר, לא הגישו הצעות למכרז. קרנות זרות אחרות וכן פורטיסימו הישראלית ואייפקס העולמית יתקדמו בהתמודדות. גם משפחת המייסדים, סגול, עדיין מעוניינת ברכישה

חמש קרנות השקעה בינלאומיות גדולות, שחתמו על סודיות (NDA) לקבלת המסמכים לרכישת כתר פלסטיק תמורת 1.3 מיליארד דולר, נסוגו ולא הגישו הצעות רכישה בשבוע שעבר, בעוד הקרנות אייפקס ופורטיסימו כן הגישו הצעות. ל"כלכליסט" נודע כי חמש הקרנות הן CVC, ביין קפיטל, Citation , BDT ובלקסטון.
השם הבולט בין הקרנות היא הקרן האירופית CVC, שמנהלת 161 מיליארד יורו. CVC הגיעה לישורת האחרונה מול BC פרטנרס בסיבוב הקודם לרכישת החברה ב־2016 ממשפחת סגול, אך BC הסכימה לשלם לבסוף לפי שווי של 1.7 מיליארד דולר עבור כתר ורכשה אותה יחד עם קרנות המורים הקנדיות.




עתה, כשכתר עומדת למכירה במצב של מצוקה - ולמעשה הועמדה למכירה בידי נושיה, ולא בידי הבעלים BC פרטנרס - הרי שהמחיר שצפויה הרוכשת לשלם נמוך בהרבה. למרות זאת, CVC כאמור פרשה מן המרוץ כבר בתחילתו.
הקרן האירופית, שעמדה להנפיק החודש את מניותיה בבורסת אמסטרדם, דחתה על פי פרסומים את ההנפקה, וזאת בשל חוסר הוודאות בשווקים על רקע המלחמה בחמאס והמתיחות במזרח התיכון, וכן בשל התוצאות הכספיות הפחות טובות שהציגו באחרונה קרנות דומות לה, כמו בלקסטון, שכבר נסחרות בארה"ב.
חלק מהותי מקווי הייצור של כתר עדיין ממוקם בישראל, והמצב הביטחוני והכלכלי כאן עלול להעיב על עסקאות בינלאומית. התהליך של מכירת כתר מתנהל בעיקר באירופה ובארה"ב, והוא נמשך למרות המצב בארץ, וקרנות בינלאומיות אחרות הגישו הצעות.
ביין קפיטל היא קרן אמריקאית שמרכזה בבוסטון ומנהלת 165 מיליארד דולר. גם היא וגם בלקסטון נמנות עם הקרנות הגדולות בעולם. ביין התמודדה על רכישת חברת כרטיסי האשראי MAX ב־2018, שנמכרה לבסוף לקרן ורבורג פינקוס.
עם הקרנות שהגישו הצעות נמנות שתי ה"ישראליות": אייפקס, שהזרוע הישראלית שלה מנוהלת בידי זהבית כהן; ופורטיסימו, שמנוהלת בידי יובל כהן. ל"כלכליסט" נודע כי השתיים הגישו הצעות, בעוד קרן פימי בניהולו של ישי דוידי מכך.
אייפקס כבר ביצעה שלוש רכישות גדולות בישראל - השליטה בבזק, לאחר מכן בית ההשקעות פסגות ולבסוף השליטה בתנובה. מהראשונה והאחרונה יצאה באקזיטים מרשימים של מיליארדי שקלים ומפסגות בהפסד.
אייפקס לא מתמודדת על כתר באמצעות הזרוע הישראלית שלה אלא באמצעות קרן בינלאומית שלה, קרן אמי 2, שגייסה באחרונה 600 מיליון דולר.
פורטיסימו, לעומת זאת, מתמודדת באמצעות הקרן שגייסה 1.1 מיליארד דולר, ומצרפת אליה גופים מוסדיים, כשכל אחד מהם יחזיק ב־20% מהרכישה - אם אכן ההצעה תזכה במכרז. במקביל מנהלת פורטיסימו מגעים לרכישת גט טקסי תמורת 200 מיליון דולר.
עסקת כתר גדולה על פורטיסימו לבדה, שכן הרוכשת תידרש להעמיד הון עצמי של כחצי מיליארד דולר ואולי אף 600 מיליון דולר - יותר ממחצית הקרן של פורטיסימו, וסביר להניח כי היא לא תסתכן בהשקעת סכום כזה בחברה אחת. לכן היא מצרפת מוסדיים.
ככל הידוע, BC פרטנרס השקיעה ברכישת כתר הון עצמי של מאות מיליוני דולרים, ויתרת הסכום התקבלה באמצעות חוב שהועמס על כתר עצמה. כיום החוב המרכזי של כתר, שהוא תולדה של החוב שהעמיסה הקרן על כתר לשם רכישתה, עומד על 1.2 מיליארד יורו שהם כ־1.3 מיליארד דולר. החוב הזה גדל משום שלאחר הרכישה כתר נטלה על עצמה חובות נוספים, כדי לממן את רכישת חברת אדמס האיטלקית וחברת יונייטד הבריטית. שתי החברות נקנו ב־400 מיליון יורו בשנים 2018-2017.
BC פרטנרס מעמידה את כתר למכירה משום שאינה מצליחה למחזר את החוב העיקרי של החברה, דבר שגוזר גם את התמורה הנדרשת עבורה. החוב של כתר לאחים סגול נחות מהחוב המרכזי של החברה ועומד על 100 מיליון דולר, והחוב כלפי קרן הפנסיה הקנדית PSP, שכאמור רכשה חלק מהמניות של כתר במסגרת הקבוצה שהובילה BC פרטנרס, עומד על 200 מיליון דולר.
BC פרטנרס תוכל לקבל לידיה סכום כסף מסוים רק אם כל הנושים יקבלו את כספם בחזרה. כלומר, יהיה צורך למכור את כתר תמורת יותר מ־1.5 מיליארד דולר - שווי שנמוך מזה שלפיו BC פרטנרס רכשה את השליטה מהאחים סגול. מדובר בהשמדת ערך גדולה מצד הקרן הקנדית, ולכך אחראי בעיקר מנכ"ל כתר הנוכחי, אלחנדרו פנה.
משפחת סגול עצמה מעוניינת לחזור ולהשתלט על החברה, שבה היא נותרה עם החזקה של 20% לאחר אקזיט של 1.4 מיליארד דולר, אולם לא ברור עדיין אם הגישה הצעה. המשפחה מיוצגת בידי יוסי סגול, בנו של יצחק סגול, שהוא ואחיו סמי סגול החזיקו במניות החברה וביצעו את האקזיט. גולדמן זאקס מוביל את המכירה.