למרות התנגדות רגב, הפרויקט מתקדם: אלקטרה זכתה במכרז מס הגודש
החברה זכתה בזיכיון להקמה ותפעול של מערכת החיוב בכניסה לגוש דן, עם הכנסות צפויות של 1.25 מיליארד שקל לאורך 22 שנה; שרת התחבורה מירי רגב ממשיכה לקדם מהלך לביטול המס, בטענה שהוא יפגע בעיקר בתושבי הפריפריה
קבוצת אלקטרה זכתה במכרז של משרד התחבורה להקמה ותפעול של פרויקט מס הגודש במטרופולין גוש דן. סך ההכנסות מהפרויקט מסתכמות בכ-1.25 מיליארד שקל ולאחר ההקמה אלקטרה תתפעל את הפרויקט למשך 22 שנה.
סיום המכרז וקבלת התוצאות לא בהכרח יצליחו להניע את המיזם. שרת התחבורה מירי רגב מתנגדת באופן נחרץ לתוכנית, ובחודש שעבר הודיעה בוועדת הכספים כי לא תקדם אותו. רגב טענה כי המס יכביד דווקא על תושבי הפריפריה ועל כן עריכת המכרז וההתנהלות של משרד האוצר מול הזכיינים הן מחדל. עוד הוסיפה כי ביקשה מראש הממשלה, בנימין נתניהו, לקיים בדחיפות דיון לביטול המס.
רגב התנגדה בתוקף מלכתחילה למס הגודש, ויחד עם המפלגות החרדיות מנסה לבטלו. לטענתן מדובר במס על הפריפריה, אף על פי שהנתונים מראים שרק 3% מתושבי הפריפריה נכנסים לגוש דן באמצעות רכב פרטי בשעות העומס ויידרשו לשלם.
כיוון שהמס כבר חוקק, עד כה רגב רק משתמשת בסמכותה כדי לעכב את החוק. במרץ 2023, ימים בודדים לפני מועד הגשת ההצעות למכרז מס גודש, רגב הורתה לנתיבי איילון, הממונה על הקמת התשתית, להקפיא את המכרז, וכעת היא שוב מנסה לעצור אותו ומבקשת מראש הממשלה להתגייס למאבק.
ההכנסה ממס גודש מיועדת למימון פרויקט המטרו, ואם יבוטל יקוצצו מאות מיליוני שקלים מתקציב התחבורה של ישראל ויהיה צורך למצוא מקורות מימון אחרים לפרויקט המטרו.
מס הגודש נועד לעודד מעבר מרכב פרטי לתחבורה ציבורית בשעות העומס, ויחול רק על נסיעות ברכב פרטי. הוא לא יחול על אוטובוסים, אופניים, רכבי חירום, מוניות שירות ורכבים עם תג נכה. מוניות פרטיות יחויבו ב-50% מהתעריף הרגיל וללא תקרת חיוב יומית, ומשאיות ישלמו תעריף כפול, גם כן ללא מגבלת תשלום יומית.
במסגרת התוכנית גוש דן יחולק לשלוש טבעות - חיצונית, אמצעית ופנימית - כאשר כל אחת היא אזור תשלום שונה, והתשלום ייקבע גם בהתאם לשעה.
בשעות הבוקר (6:30 עד 10:00) הנסיעה לכיוון מרכז תל אביב תעלה 5 שקלים עבור הטבעת החיצונית, 10 שקלים לטבעת האמצעית ו-10 שקלים נוספים לטבעת הפנימית. בשעות אחר הצהריים (15:00 עד 19:00), התעריפים יפחתו ויעמדו על 2.5 שקלים לטבעת החיצונית, 5 שקלים לטבעת האמצעית ו-5 שקלים נוספים לטבעת הפנימית.
סכום החיוב היומי לרכב פרטי יוגבל ל-37.5 שקל. התעריפים יעודכנו מעת לעת על ידי רשות המסים, בהתבסס על נתוני הלמ"ס.






























