רגב נגד מס הגודש שמקדם האוצר: "הזוכים יתבעו את המדינה במיליארדים"
שרת התחבורה רגב העבירה מכתב לוועדת הכספים בו היא טוענת כי המס יכביד על תושבי הפריפריה, וציינה שהיא ביקשה מרה"מ לבטל את ההחלטה. באוצר טוענים כי ההכנסה ממס גודש מיועדת למימון פרויקט המטרו, ובמידה ויבוטל יקוצצו מאות מיליוני שקלים מתקציב התחבורה
שרת התחבורה, מירי רגב הודיעה בוועדת הכספים כי היא מתנגדת באופן גורף למס הגודש שהאוצר מקדם בגוש דן ופועלת לבטלו. רגב התייחסה להליך המכרז לבחירת הזכייניות שייגבו מס גודש, המתנהל בחודשים האחרונים.
את המסר העבירה רגב באמצעות מכתב ליו"ר הוועדה, חנוך מילביצקי, כאשר לטענתה, המס יכביד דווקא על תושבי הפריפריה ועל כן עריכת המכרז וההתנהלות של משרד האוצר מול הזכיינים היא מחדל: "הם יזכו ויתבעו את מדינת ישראל במילארדי שקלים", כך כתבה רגב והוסיפה כי ביקשה מראש הממשלה, בנימין נתניהו, לקיים בדחיפות דיון לביטול המס.
רגב מלכתחילה התנגדה בתוקף למס גודש, אך כיוון שהמס כבר חוקק התקשתה להתנגד, אלא רק לנצל את סמכותה כדי לעכב את החוק. במרץ 2023, ימים בודדים לפני מועד הגשת ההצעות למכרז מס גודש, רגב הורתה לנתיבי איילון הממונה על הקמת התשתית, להקפיא את המכרז, זאת במסגרת הסכמים קואליציוניים של הליכוד עם הסיעות החרדיות, שכללו גם הנחות בתחבורה ציבורית באזורים חרדיים ומעורבות של הרבנות הראשית בוועדה למתן היתרי עבודה בשבת לפרויקטים של תשתית לאומיות.
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' תומך במס גודש, במשרד האוצר מאמינים שהמס יסייע להפחית את עומסי התנועה בישראל ואת עלויות הנזקים שנגרמים מהם. לצד כך טענו במשרד כי ההכנסה ממס גודש מיועדת למימון פרויקט המטרו, ובמידה ויבוטל יקוצצו מאות מיליוני שקלים מתקציב התחבורה של ישראל והמשרד יאלץ למצוא מקורות מימון אחרים לפרויקט המטרו. על רקע ההבנה הזאת קודם המס, אך כאמור היום רגב שוב מנסה לעצור אותו.
מס גודש נועד לעודד את הציבור לזנוח את הרכבים פרטיים בשעות העומס ולבחור בתחבורה ציבורית. הוא מיועד רק לרכבים פרטיים ולא כולל אופניים, אוטובוסים, רכבי חירום, מוניות שרות ורכבים עם תו נכה. מוניות ישלמו רק 50% מהמס ללא תקרת חיוב יומית, ומשאיות ישלמו תעריף כפול ללא מגבלת חיוב.
במסגרת התוכנית גוש דן יחולק ל-3 טבעות, פנימית, אמצעית וחיצונית, כאשר כל אחת היא אזור תשלום שונה שיקבע על בסיס הטבעת והשעה. בנסיעה לכיוון הטבעת הפנימית בשעות 10:00-6:30 ישלם הנהג 5 שקלים, על חציית הטבעת החיצונית, 10 שקלים על חציית הטבעת האמצעית ו-10 שקלים נוספים על חציית הטבעת הפנימית.
בנסיעה לכל כיוון בין השעות 19:00-15:00 ייגבה תשלום של 2.5 שקלים עבור נסיעה בטבעת החיצונית, 5 שקלים עבור נסיעה בטבעת האמצעית ו-5 שקלים נוספים עבור הטבעת הפנימית, כאשר התשלום המקסימלי ליום לרכב יעמוד על 37.5 שקל. התעריפים יעודכנו בהתאם על ידי רשות המסים ועל בסיס מידע מהלשכה המרכזת לסטטיסטיקה.






























