סגור
זהבית כהן מנכלית קרן ההשקעות הפרטית אייפקס פרטנרס ישראל
זהבית כהן (צילום: אוראל כהן)

בלעדי
האקזיט החלומי של אייפקס על גלובל־אי: פי 35 על הכסף

השקעה של 21 מיליון דולר בגלובל־אי, שמומשה ב־729 מיליון דולר, סייעה לקרן הראשונה של אייפקס ישראל להשיא 39% בשנה. כעת אייפקס השלימה גיוס של 600 מיליון דולר לקרן שנייה וכבר ביצעה עוד השקעה: רכישת ביה"ח הווטרינרי חוות דעת ב־24 מיליון דולר

האם הקרן השנייה של אייפקס ישראל תצליח לשחזר את ההצלחה של ההשקעה בגלובל־אי, או שהאקזיט החלומי בחברת האי־קומרס הוא סיפור חד־פעמי? ל"כלכליסט" נודע כי אייפקס ישראל השלימה לאחרונה גיוס של 600 מיליון דולר לקרן השנייה שלה, AMI 2 (Apex Midmarket Israel). בין המשקיעים הישראליים בה: קרן הפנסיה של עובדי חברת החשמל, קרנות ההשתלמות של המורים והגננות, ובעל השליטה בקבוצת רבוע כחול מוטי בן־משה. עם המשקיעים הזרים נמנים ג'נרל אלקטריק, מריל לינץ' ופרטנרס גרופ.
אייפקס ישראל החלה את הגיוס לקרן השנייה בסוף 2021, שש שנים לאחר שהשלימה את גיוס הקרן הראשונה שלה, שהיקפה עמד על 500 מיליון דולר. גם בקרן הראשונה השקיעו בן־משה (50 מיליון דולר), ג'נרל אלקטריק וקרן הפנסיה הוותיקה עמיתים. כמו כן השקיעו בה הבנקים לאומי והפועלים. גם השותפים בקרן, שמנוהלת על ידי זהבית כהן, השקיעו בקרן הראשונה.
עוד נודע כי עוד בטרם הושלם הגיוס, הקרן השנייה כבר ביצעה שתי השקעות בהיקף של 60 מיליון דולר. כלומר, 10% מסכום הגיוס שלה. ההשקעה הראשונה, שנחשפה ב"כלכליסט", היתה רכישת 70% מחברת זו־ארץ, שמייבאת מוצרי מזון ומוצרים אחרים לבעלי חיים, תמורת 36 מיליון דולר. הרכישה, ששיקפה לחברה שווי של 55 מיליון דולר, נעשתה מידי המייסד ליאור שטינדם. זו־ארץ הוקמה לפני יותר מ־20 שנה, ויש לה 28 סניפים. שטינדם ממשיך לנהל את החברה. ההשקעה השנייה, שנחשפת כעת, היא במרכז הרפואי חוות דעת, שמספק שירותי טיפול רפואי ורדיולוגיה לבעלי חיים. הקרן רכשה את הבעלות המלאה על המרכז בתמורה ל־24 מיליון דולר. המרכז מגדיר עצמו כגדול מסוגו בארץ, וממוקם בכפר סבא.
הקרן הראשונה של אייפקס טרם השקיעה את כל הכסף שגייסה. היא ביצעה 10 השקעות של 450 מיליון דולר והשיגה עד כה תשואה על הנייר של פי 3.5 על הכסף. בפועל, 1.1 מיליארד דולר כבר הוחזרו למשקיעים. סכום שמשקף החזר של פי 2.2 על ההשקעה ותשואה של כ־39% בשנה.
להחזרים האלו הגיעה הקרן בעיקר בזכות ההשקעה בחברת האי־קומרס גלובל־אי, שמספקת פתרונות טכנולוגיים להסרת חסמים במסחר מקוון בינלאומי. הקרן השקיעה 21 מיליון דולר בחברה ב־2018, באחד הסבבים המוקדמים שלה. במאי 2021, בשיא גל ההנפקות שהובל על ידי חברות הטכנולוגיה, גלובל־אי הונפקה בנאסד"ק לפי שווי של 3.6 מיליארד דולר. בספטמבר, זמן קצר לאחר ההנפקה, החברה הגיעה לשווי שיא של 10 מיליארד דולר, ומאז מנייתה התקררה וכיום היא נסחרת בשווי של 6.5 מיליארד דולר.
הקרן הראשונה של אייפקס ישראל, בדומה למשקיעים אחרים, ניצלה את העליות כדי למכור את כל החזקותיה בחברה בכמה שלבים תמורת 729 מיליון דולר. מדובר על החזר של פי 35 על הכסף, ובסכום שגדול משמעותית מסך הגיוסים של הקרן הראשונה.
הקרן ביצעה עוד השקעות שהניבו תשואות נאות, אבל אף אחד מהן לא מתקרבת למספרים של גלובל־אי. יש לציין כי הקרן אינה כוללת את אחת ההשקעות הבולטות של אייפקס בארץ — בית ההשקעות פסגות, שאותו מכרה ב־2021 לאלטשולר שחם גמל ופנסיה, החברה־הבת הציבורית של בית ההשקעות אלטשולר שחם, תמורת 910 מיליון שקל, בעסקה שהסבה לה הפסד לא קטן. מדובר על הפסד של 25%—30% על ההון העצמי שהשקיעה (373 מיליון יורו) בעת שרכשה את פסגות ב־2.5 מיליארד שקל בתוספת חוב. השקעה זו נעשתה ישירות על ידי אייפקס העולמית.
עם ההשקעות המוצלחות של הקרן הראשונה ניתן למנות גם את חברת שירותי התיירות גו גלובל טרוול שפועלת מבני ברק, שבמאי האחרון נמכרה לחברה הקוריאנית יאנוליה (Yanolja) שנשלטת בידי קרן ההשקעות היפנית הענקית סופטבנק. הקרן הראשונה השקיעה 85 מיליון דולר ב־2017 וקיבלה 87% מהמניות. התמורה הכוללת שהשיגה הקרן על ההשקעה היא 235 מיליון דולר. נציג סופטבנק בישראל הוא יוסי כהן, ראש המוסד לשעבר וגיסה של זהבית כהן. סופטבנק מחזיקה בחברה הקוריאנית באמצעות קרן שלה אין קשר לישראל או ליוסי כהן. אקזיט צנוע יותר התרחש במפעילת מנוע השוואת המחירים זאפ. הקרן הראשונה רכשה את החברה מידי המוסדיים הנושים של החברה ב־2015 תמורת 35 מיליון דולר, ובאפריל 2021 החברה נמכרה לחברת פורמולה הבורסאית תמורת 85 מיליון דולר.
עקב האכילס של הקרן הוא כמובן ההשקעה בחברת ההסעדה שולץ, שבה הפסידה את מלוא ההשקעה. באפריל 2015, בהשקעתה הראשונה, רכשה AMI 1 את שולץ ב־28.3 מיליון דולר. בשלהי 2021 הגישה שולץ לבית המשפט בקשה לעיכוב הליכים, בעקבות חובות של 58 מיליון שקל לנושים ועוד 40 מיליון שקל לבעליה. בסופו של דבר נמכרה החברה בידי הנאמן מטעם בית המשפט לאורן שולץ, בנו של המייסד, תמורת 3.2 מיליון שקל.
יתר החזקות הקרן הראשונה טרם מומשו ושוויין נקבע לפי הערכת השווי שמבצעת אייפקס. בדומה ליתר קרנות ההשקעה הפרטיות, השווי נקבע לפי מתודולוגיה שהקרן קובעת. עם זאת, לעתים קרובות המשקיעים בקרנות לא תמיד מסכימים עם הערכות השווי, שאותן הם נוטים לראות כאופטימיות יתר על המידה. עם ההחזקות הקיימות של הקרן הראשונה ניתן למנות את חברת קומקאס, שמייצרת פתרונות מחשוב מתקדמים בתחום ה־ERP לעסקים וארגונים. הקרן רכשה 80% בשתי פעימות ובהשקעה של 36 מיליון דולר. במכתב ששלחה למשקיעים, אייפקס ישראל מציגה את שווי ההחזקה לפי 64 מיליון דולר. אייפקס מחזיקה גם ב־7% ממניות חברת הטכנולוגיה גסטי, שמספקת שירותי ניהול ליחידות אירוח. הקרן השקיעה 25 מיליון דולר בחברה וההחזקה מוצגת בשווי של 42 מיליון דולר.
במרץ 2022 רכשה הקרן הראשונה 45% ממניות אינפיניטי לאבס מידי חברת מטריקס הבורסאית לפי שווי של 375 מיליון שקל. המכתב למשקיעים חושף כי הקרן הגדילה את ההחזקה ל־55%, כך שההשקעה שלה עומדת על 60 מיליון דולר. ההחזקה רשומה בשווי של 66 מיליון דולר. אייפקס מחזיקה מאז 2017 גם בחברת הדלק טן, שאותה רכשה מידי אליעזר פישמן בעת שהאימפריה הכלכלית שלו נכנסה לסחרור שהוביל לפשיטת רגל. המניות נרכשו ב־44 מיליון דולר והקרן מציגה אותן לפי שווי של 80 מיליון דולר. עד היום, הניסיונות השונים של הקרן למכור את חברת הדלק לא צלחו, בין היתר בשל אירוע עוקץ שהתרחש בתוך החברה. החזקה נוספת היא ב־51% ממניות חברת מוצרי הבנייה הטרומית רמט מאור יהודה. אלו נרכשו ב־2018 תמורת 34 מיליון דולר ומוצגות בספרים לפי 42 מיליון דולר.
הקרן הראשונה מחזיקה גם בשתי חברות בורסאיות. ב־2017 היא רכשה 55% ממניות קמעונאית הדיסקאונט מקס סטוק בתמורה ל־170 מיליון שקל ולפי שווי חברה של 310 מיליון שקל. בספטמבר 2020 הונפקה החברה בבורסת ת"א לפי שווי של 1.7 מיליארד שקל, וכיום היא נסחרת לפי שווי של מיליארד שקל. הנתח של הקרן במקס סטוק עומד כיום על 28%. היא השקיעה 51 מיליון דולר בסה"כ ומציגה את ההחזקות לפי שווי של 239 מיליון דולר, הרבה מעל שווי השוק שעומד על 280 מיליון שקל. הפער נובע מהדיבידנדים שחולקו לאורך השנים.
כמו כן, הקרן הראשונה מחזיקה ב־14.5% ממניות חברת האשראי החוץ־בנקאי אס.אר אקורד שבשליטת עדי צים. באוקטובר 2019 הקרן רכשה 10% תמורת 55 מיליון שקל, ושנתיים לאחר מכן היא רכשה 4.5% נוספים תמורת 33 מיליון שקל. החברה כולה נסחרת כיום לפי שווי של 430 מיליון דולר, כך שהמניות, שנרכשו תמורת 88 מיליון שקל, שוות כיום 64 מיליון שקל. בדו"חות הקרן נכתב כי ההשקעה עמדה על 28 מיליון דולר ושווי המניות הוא 22 מיליון דולר.