סגור

פרסום ראשון
חברת ההסעדה שולץ חייבת כ-60 מיליון שקל, מבקשת הסדר ומאשימה את העבודה מהבית

חובות החברה עומדים על כ-98 מיליון שקל, מהם כ-40 מיליון הלוואת בעלים. במסגרת הבקשה נטען, כי בעקבות מגפת הקורונה, חלק גדול מהלקוחות השבית את פעילות ההסעדה לחלוטין או עבר למודל "היברידי", ובשל כך נפגעו הכנסותיה בצורה משמעותית. בגלל תיקון חקיקה בקורונה, לחברה לא ימונה נאמן

חברת ההסעדה שולץ נקלעה לחובות של כ-58 מיליון שקל לנושיה ונוסף להם 40 מיליון חובות לבעליה. החברה הגישה היום (ב') לבית המשפט המחוזי בתל-אביב בקשה לעיכוב הליכים למשך שלושה חודשים לצורך גיבוש הסדר חוב, והיא תולה את האשמה בקורונה ובעבודה מהבית.
במסגרת ההליך, מבקשת שולץ מבית המשפט לאשר שורה של סעדים מול כל בעלי העניין והנושים של החברה, כך שהיא תוכל להמשיך לפעול במקביל למאמצים להגיע להסדר חוב ומתווה סדור להבראה. החברה מעסיקה כיום כ-550 עובדים (130 מהם בחל"ת). החוב של שולץ בהפחתת החוב לבעלים עומד על כ-58 מיליון שקל. כמו כן עד כה הבעלים לא משכו דיווידנד.
חובות החברה מתפלגים באופן הבא: כ-24.4 מיליון לבנק המזרחי, כ-1 מיליון לעובדים, כ-2 מיליון לרשויות ומוסדות, כ-31 מיליון שקל לספקים ונותני שירותים ו-38.7 מיליון שקל הלוואת בעלים.
קרן AMI של אייפקס רכשה את חברת שולץ בשנת 2015, אז התמודדה החברה עם הסכמים לא רווחיים, בהם הסכם ההסעדה עם עיר הבה"דים שהכביד על החברה, גידול בהוצאות השכר בעקבות מספר עליות שכר המינימום, וגידול בהוצאות המזון בעקבות עליות מחר. נטען כי מאז רכישתה ועד ראשית 2020 הצליחה הקרן יחד עם הנהלה חדשה ומנוסה לייעל ולייצב את החברה בכמה מישורים, בהם צמצום עלויות רכש של חומרי גלם וספקים, הפסקת פעילות הפסדית, התייעלות תפעולית, צמצום מצבת העובדים ויצירת הסדר חוב מול הבנקים. בד בבד הזרימה הקרן עד היום סכום מצטבר של 41 מיליון שקל בדמות הלוואות בעלים וערבויות לבנקים. עד היום קרן AMI לא משכה דיווידנד או פעלה לממש החזר על הלוואות בעלים.
2 צפייה בגלריה
בופה אוכל קייטרינג
בופה אוכל קייטרינג
קייטרינג
(שאטרסטוק)
2 צפייה בגלריה
זהבית כהן מנכלית קרן ההשקעות הפרטית אייפקס פרטנרס ישראל
זהבית כהן מנכלית קרן ההשקעות הפרטית אייפקס פרטנרס ישראל
הקורונה והעבודה מהבית, כולם אשמים. זהבית כהן, מנכ"לית קרן ההשקעות אייפקס, בעלת השליטה בשולץ
(צילום: אוראל כהן)
החברה טוענת כי עם פרוץ מגפת הקורונה היא נקלעה, יחד עם ענף ההסעדה כולו, לסחרור כאשר לקוחות רבים הקפיאו את פעילות ההסעדה לגמרי. הציפייה כי הפעילות תחזור לסדרה לא התממשה וחלק ניכר מהלקוחות חזרו למודל עבודה היברידי, מהלך שצמצם את היקף הפעילות משמעותית וכיום הכנסות החברה עומדות על 50% מסך הכנסותיה ערב פרוץ המגפה. שולץ סיפקה לבית המשפט דוגמאות לירידה בהכנסותיה לעומת עידן הטרום-קורונה: כ-57% באמדוקס, כ-39% ברשות שדות התעופה וכ-20% במשרד הביטחון.
לצד זאת חלה התייקרות בתשומות החברה. במקביל, החוק שנכנס לתוקף שאומר שכל עובד המסיים את תקופת החל"ת דינו כמפוטר, גרם לגידול חד בהוצאות בגין גמר חשבון לעובדים שהחברה נאלצה לסיים את העסקתם לאחר החל"ת בשל השפעת הקורונה על הביקושים בחדרי האוכל. עלות סיום ההעסקה עד כה עמדה על כ-4 מיליון שקל. עלויות גמר החשבון בגין סיום העסקתם של עוד כ-130 עובדים שמצויים בחופשה ללא תשלום, נאמדות בכ-1 מיליון שקל נוספים.
בנוסף להשלכות המגפה התמודדה החברה עם קשיים נוספים, כמו תביעות עבר והוצאות משפטיות גבוהות, שנגזרו מהתנהלות בשנים הקודמות לרכישה, במסגרתן חולטו ערבויות בנקאיות אוטונומיות בסכומים ניכרים. החברה גם נאלצה להפעיל במשך תקופה ארוכה מטבחים מרכזיים חלופיים, מה שהכביד על הוצאותיה.
בחודשים האחרונים פעלו בעלת השליטה והנהלת החברה בניסיונות לאיתור משקיעים לחברה, וכן גובשו הסדרי חוב עם הבנקים שכללו עוד הזרמה מבעלת השליטה, אך גם אלה לא הספיקו לסייע לחברה לעלות למסלול הבראה.

550 עובדים בעשרות מטבחים

בבקשתה הדגישה החברה כי ייצובה והעברתה לפסים חיובים מאתגרת ומורכבת. אולם, הנהלת החברה מאמינה שקיים סיכוי טוב לכך כי לאחר בחינת התחייבויות החברה, המשך נקיטת פעולות להתייעלות ופוטנציאל ללקוחות תוכל החברה להציג בפני הנושים הסדר ראוי לארגון מחדש של החובות כלפיהם.
בימים אלה מסיים מנכ"ל החברה משה נזרי את תפקידו לבקשתו, ואת מקומו ממלא סמנכ"ל הכספים יונתן דימור בליווי של חברת MVP, המתמחה בייעוץ ועסקי ופיננסי לחברות. המנכ"לית המשותפת של חברת MVP היא סבינה בירן. את הבקשה הגיש עו"ד אמיר ברטוב ושמרית מלמן ממשרד שמעונוב ושות.
שולץ הוקמה בשנת 1997 על ידי יחיאל שולץ (כבר לא חלק מהחברה), והיא בין החברות המובילות בישראל במתן שירותי הסעדה למגוון לקוחות נרחב במשק הישראלי, מתחומים כגון - פיננסים, תעשייה, הייטק וביטחון. לחברה מוניטין של למעלה מ-30 שנים וזאת לטענתה הודות לידע, הניסיון והקשר ההדוק של החברה עם לקוחותיה במרוצת השנים.
החברה מעסיקה כ-550 עובדים ומנהלים, במטה החברה ובאתרים השונים, מפעילה כ-15 מטבחים מבשלים באתרים עצמאיים וכן, עוד כ-30 מטבחי קצה אליהם מסופקות ארוחות מוכנות מהמטבח המרכזי של החברה אשר ממוקם בשדה התעופה בן גוריון. בנוסף, החברה מפעילה כ-10 קפיטריות עצמאיות תחת המותג "קפה מרקט".
עוד נטען כי החברה נטולת נכסים משמעותיים וכל ערכה של החברה טמון אך ורק ביכולתה להמשיך לפעול כ"עסק חי". הבקשה הוגשה במסגרת תיקון קורונה, ולכן לא ימונה לחברה נאמן שמשתלט עליה ומפקיע סמכויות מהנהלה. אם יאושר ההסדר, ימונה מנהל הסדר חוב שאין לו שום יכולת להפקיע סמכות ולצדו הנהלת החברה תמשיך בתפקידה.
בין לקוחות החברה נמנים רשות שדות התעופה, משרד הביטחון (הקריה תל אביב, תל השומר, פתח תקווה) וחברת אמדוקס. בחודש מאי 2015 נרכשה השליטה בחברה (80% ממניות החברה) על ידי בעלת השליטה בחברה היום, חברת סוואן הולדקו אמי - חברה בשליטה בשרשור של קרן AMI - קרן השקעות המיועצת על ידי אייפקס פרטנרס.
שולץ במספרים
  • שנת הקמה: 1997
  • מספר עובדים: 550
  • 15 מטבחים באתרים עצמאיים
  • 30 מטבחי קצה
  • 10 קפיטריות עצמאיות "קפה מרקט"
  • לקוחות עיקריים: רשות שדות התעופה, משרד הביטחון, אמדוקס
  • בעלים: קרן אייפקס ישראל שבניהול זהבית כהן
  • סכומים שהזרימה אייפקס לחברה: למעלה מ-40 מיליון שקל
  • הכנסות החברה: 50% מהכנסותיה ערב הקורונה
  • בנק לאומי מחק לאחרונה לחברה חוב של כ-26 מיליון שקל
  • בנק מזרחי העניק לחברה ביולי הלוואה של 14 מיליון שקל (ההלוואה ניתנה מקרן קורונה)
  • שני לקוחות החברה, נטו וביכורי שדה, העמידו לה אשראי של 4 מיליון שקל
רשימת חובות החברה לנושים מובטחים:
  • מזרחי טפחות – 24.4 מייליון שקל
  • ליסקאר – 210 אלף שקל
  • עובדים – כ-1 מיליון שקל
  • רשויות ומוסדות – כ-1.9 מיליון שקל
  • ספקים ונותני שירותים – 31 מיליון שקל
  • הלוואות בעלים – כ-39 מיליון שקל