סגור
נתי סיידוף בעל ה שליטה ב שיכון ובינוי
נתי סיידוף, בעל השליטה בשיכון ובינוי (צילום: עמית שעל)

כלל קיבלה אישור למכירת חלקה בכביש אגרה בטקסס - ונתנה רוח גבית לשיכון ובינוי

ACS הספרדית קיבלה אישור להעלות את אחזקתה בחברת הזכיין של כביש האגרה ל-100%, ותרכוש את חלקה של כלל תמורת כ-240 מיליון דולר; שיכון ובינוי, שמחזיקה 21.6%, צפויה למכור אותם ב-421 מיליון דולר או יותר

אישור להשלמת עסקה של כלל ביטוח למכירת זכויותיה בכביש בטקסס צפוי להביא לשיפור התזרים של שיכון ובינוי ומעודד את המשקיעים בחברה. מניית שיכון ובינוי מזנקת ב-8% בתל אביב.
בסוף השבוע התקבלו האישורים הרגולטוריים להשלמת העסקה למכירת חלקה של כלל ביטוח (12%) בחברת הזכיין בכביש אגרה בטקסס לענקית התשתיות הספרדית ACS, שעליה הוסכם בין הצדדים באוקטובר האחרון. הצעה מקבילה של ACS לרכישת חלקה של שיכון ובינוי בכביש (21.6%) ממתינה בעצמה להשלמת האישורים הרגולטוריים.
להערכת שיכון ובינוי, משמעות קבלת האישור לעסקה עם כלל היא הסרת החסם הרגולטורי בפני העסקה שלה.
ACS צפויה לשלם לכלל ביטוח 241 מיליון דולר, סכום המשקף עבור כלל רווח של 200 מיליון דולר, ולהגיע לאחר השלמת העסקה לאחזקה של 78% בחברת הזכיין. לפי ההצעה שהעבירה החברה הספרדית לשיכון ובינוי בספטמבר, היא צפויה לשלם לה 421 מיליון דולר ולהגיע בעקבות זאת לאחזקה מלאה, לפי שווי של 1.95 מיליארד דולר.
מדובר בכביש האגרה המהיר SH-288, באורך של כ-96 ק"מ, המחבר בין יוסטון, העיר הרביעית בגודלה בארצות הברית ומרכז מטרופולין של כ-7 מיליון תושבים, לבין העיר Freeport שבמפרץ מקסיקו.
ב-2015 זכו שיכון ובינוי ו-ACS ביחד עם שותפות נוספות, וכלל ביניהן, במכרז להקמת ותפעול נתיבי האגרה בכביש. העבודות החלו ב-2016 ונתיבי האגרה נפתחו לתנועה בנובמבר 2020. עלות ההקמה הכוללת הגיעה ל-1.1 מיליארד דולר. חברת הזכיין בלורידג' (Blueridge Transportation) מחזיקה בזיכיון להפעלתו עד לשנת 2068.
ACS ושיכון ובינוי הן השותפות המפעילות של חברת הזכיין, והחזיקו במקור כל אחת ב-21.6% ממניותיה, ולצדן כמה שותפים פיננסיים וכלל ביניהם. בסוף אוגוסט החלה ACS במהלכים לרכישת השליטה המלאה בחברת הזכיין כשרכשה את אחזקותיהן של הקרנות InfraRed ,Northleaf ו-Star Americas (45%) תמורת כ-900 מיליון דולר ועלתה לאחזקה של 66%.
ACS מעוניינת במניות של כלל (12%)ף ובפרט במניותיה של שיכון ובינוי, שמחזיקה בזכויות יתר בנוגע לקבלת ההחלטות בחברת הזכיין, כדי לאחד את תוצאותיה הכספיות של החברה למאזן שלה. האישור הרגולטורי שהתקבל בסוף השבוע נוגע ליכולתה של ACS להגיע לאחזקה של 100% בחברת הזכיין, ומאפשר לה לעלות לאחזקה של 78% בעקבות השלמת העסקאות מאוגוסט ורכישת חלקה של כלל, ומקדם כאמור גם את אפשרות השלמת העסקה עם שיכון ובינוי.
תוקף ההצעה המחייבת שהעבירה ACS לשיכון ובינוי, ובהתאם לכך גם תג המחיר שנקבע לעסקה, 421 מיליון דולר, פג אתמול בחצות לאחר שהחברה הספרדית לא קיבלה את האישורים הרגולטוריים הספציפיים לעסקה זו. אך מאחר שהחברה הספרדית כן הצליחה לקבל בימים האחרונים את האישורים הנדרשים להעלאת אחזקתה בחברת הזכיין ל-100%, ברצונה להשלים את העסקה עם שיכון ובינוי, ולפיכך ייתכן מו"מ מחודש בין הצדדים בנוגע למחיר העסקה, כשהשלמתה צפויה ברבעון הראשון של 2023. בשיכון ובינוי ציינו כי הם אינם מחויבים לעסקה עם ACS, ורשאים למכור את חלקם לגורמים אחרים ובלבד שמחיר העסקה לא יפחת מהמחיר שהוצע על ידי ACS.
בספטמבר העריכה שיכון ובינוי שהשלמת המכירה עשויה להניב לה רווח לאחר מס של כ-900 מיליון שקל עד מיליארד שקל ותזרים מזומנים חופשי בטווח של מיליארד ומאה חמישים מיליון שקל עד למיליארד ומאתיים וחמישים מיליון שקל. השלמת העסקה עשויה לפיכך להקל על נטל החוב של שיכון ובינוי, שנדרשת לפרוע עד 2025 למעלה מ-700 מיליון שקל בכל שנה למחזיקי האג"ח שלה. בשבוע שעבר פרסמה חברת מידרוג אזהרה בנוגע לעלייה בסיכון האשראי של שיכון ובינוי, לאחר שהיקף החוב הפיננסי שלה הגיע בסוף ספטמבר ל-12.2 מיליארד שקל וזינק בשנה ב-50%.
כדי להקל על מצב החוב ביצעה שיכון ובינוי בחצי השנה האחרונה שתי הנפקות זכויות שבהן גייסה כ-540 מיליון שקל, כשאת האחרונה מהן השלימה בשבוע שעבר. במקביל היא גם הנפיקה בקיץ האחרון את החברה-הבת שיכון ובינוי אנרגיה (80%), ובכך המירה הלוואות בעלים של 400 מיליון שקל למניותיה של שיכון ובינוי אנרגיה ופרעה הלוואות בעלים אחרות בהיקף של כ-200 מיליון שקל. בנוסף היא גם החלה במגעים להכנסת שותפים לפרויקטים שונים שלה. אולם להערכתה של מידרוג, הכנסת שותפים ומכירת נכסים עשויה להימשך זמן בהתחשב בהיחלשות הסביבה הכלכלית בשל העלייה בריבית.
בשבוע שעבר איבדה מניית שיכון ובינוי 12% מערכה והשלימה צניחה של 50% מתחילת השנה. לעומתה, המדדים ת"א 35 ות"א נדל"ן שבהם היא נכללת ירדו מתחילת השנה ב-9% וב-31%.