סגור

בלעדי
שיכון ובינוי וכלל קיבלו הצעה לרכישת חלקן בכביש ביוסטון ב-780 מיליון דולר

השותפה הספרדית בכביש האגרה ACS מציעה לשיכון ובינוי 450 מיליון דולר על חלקה בכביש ולכלל ביטוח 230 מיליון דולר - זאת במטרה להגיע לשליטה בפרויקט, עם נתח של 55% מהמניות; החברות הישראליות יצטרכו להחליט האם להיכנס למו"מ על עסקה עתידית

החברה הספרדית ACS הגישה הצעה מפתיעה לרכישת חלקן של שיכון ובינוי וכלל ביטוח בכביש האגרה המהיר ליד יוסטון. לכלכליסט נודע כי הספרדים מציעים לשיכון ובינוי על חלקה 450 מיליון דולר ולכלל ביטוח 230 מיליון דולר
הכביש הוקם ע"י הספרדים, שיכון ובינוי ושורה של גופים פיננסיים בראשם כלל ביטוח, בהשקעה של 1.1 מיליארד דולר, שנעשתה ב-2018 - הוא החל לפעול מסחרית בנובמבר 2020. שיכון ובינוי מחזיקה ב-21.6% בפרויקט, בדומה לקבוצה הספרדית, והיא השקיעה בו הון עצמי של 100 מיליון דולר. כלל ביטוח שמחזיקה ב-13% ממניות הפרוייקט הזרימה בהשקעה הון עצמי של 65 מיליון דולר.
הכביש כולל שני נתיבי אגרה מהירים לכל כיוון בקטע של 16 ק"מ, מכביש 288-SH שמחבר בין יוסטון לפריפורט שבטקסס - דרך גישה מרכזית ליוסטון. הכביש סובל מעומסי תנועה כבדים בעיקר בשעות הבוקר והערב ועוברים בו 180-150 אלף כלי רכב ביום.
שיכון ובינוי והקבוצה הספרדית שימשו הן כקבלן ההקמה והן כזכיין של הפרוייקט. הספרדים מינוי מנכ"ל ששימש בתפקיד בשנתיים האחרונות ובשיכון ובינוי אמורים למנות מנכ"ל משלהם בעוד כמה שבועות. ייתכן שהחלפה זו היא חלק מהסיבות להגשת ההצעה הספרדית.
שיכון ובינוי שרשמה הפסדים גבוהים של מאות מיליוני שקלים בפתיחת הפרוייקט צפויה להיכנס למו"מ עם החברה הספרדית, אם אכן תחליט לקבל עקרונית את ההצעה. הספרדים מעוניינים לרכוש את המניות כדי להגיע לשליטה בפרוייקט, עם 55% מהמניות. בשלב מוקדם זה אין ודאות שההצעה תבשיל למו"מ ולעיסקה.