סגור
ממייסדי חברת ההסעות המשותפות ויה ומנכ"ל החברה דניאל רמות
דניאל רמות, מנכ"ל Via (צילום: אוראל כהן)

ויה הנפיקה בבורסת ניו יורק לפי שווי 3.65 מיליארד דולר; המנכ"ל: "מקווים לרכוש חברות קטנות"

החברה הישראלית, שפיתחה פלטפורמה דיגיטלית לתכנון והפעלה של שירותי תחבורה ציבורית, גייסה 429.9 מיליון דולר; המחיר למניה נקבע על 46 דולר - מעל הטווח המתוכנן של 40-44 דולר; המנכ"ל דניאל רמות אמר ל"כלכליסט": "לא נתקלנו באף גוף שפסל אותנו רק כי אנחנו חברה ישראלית"

חברת ויה (Via Transportation) הישראלית, שפיתחה פלטפורמה דיגיטלית לתכנון והפעלה של שירותי תחבורה ציבורית, השלימה אמש בהצלחה גיוס של 492.9 מיליון דולר בהנפקה ראשונית לציבור (IPO) בבורסת ניו יורק. החברה מכרה כ-10.7 מיליון מניות תמורת 46 דולר למניה - מעל הטווח הראשוני שהיה 40-44 דולר למניה. תמחור זה העניק לחברה שווי של 3.65 מיליארד דולר, גבוה מהשווי בסבב הגיוס הפרטי האחרון שלה, שעמד על 3.5 מיליארד דולר.
ויה הוקמה ב-2012 על ידי דניאל רמות ואורן שובל. היא מעסיקה כ-1,100 עובדים, והכנסותיה נאמדות במאות מיליוני דולרים בשנה. החברה מפעילה את שירותיה ביותר מ-650 ערים בכ-30 מדינות, כולל ניו יורק, לונדון, מיאמי, סן פרנסיסקו וסיאטל, וכן באזורים שלמים כמו אסטוניה, לוקסמבורג ופלנדריה.
רמות, המשמש כמנכ"ל החברה, אמר ל"כלכליסט": "זה יום מאוד מרגש ומאוד משמעותי בחיי החברה. התחלנו לדבר עם משקיעים לפני כמה חודשים, וזה לא משהו שמוכר עבורם. אין חברות שדומות לנו, לא מבחינת השוק שאנחנו מוכרים אליו ולא מבחינת הטכנולוגיה שבנינו. יש לנו סיפור מאוד מוצלח, וזה דרש מאיתנו להסביר אותו לעומק לאורך זמן, אבל בסופו של דבר, עשינו זאת בהצלחה".
למי משווים אתכם בשוק?
"זו הייתה אחת השאלות המורכבות ביותר. אין גוף אחד שדומה לנו. ניסינו להשוות את עצמנו לחברה כמו Tyler Technologies, שמוכרת טכנולוגיה לגופים ציבוריים, בתי משפט ורשויות מקומיות. הם אמנם רווחיים ונסחרים בשווי של 23 מיליארד דולר, אבל הפרופיל הפיננסי שלהם, של מכירת תוכנה לרשויות, דומה לשלנו מאוד".
מהם המסרים המרכזיים שהעברתם למשקיעים?
"יש לנו סיפור אדיר. אנחנו קרובים מאוד לרווחיות, יש לנו קצב צמיחה שאין לחברות רבות, ונתונים סטטיסטיים חזקים מאוד, כולל כמעט אפס נטישת לקוחות. כל המוסדיים הכי גדולים, אפילו אלה שלא נוטים להשקיע בהנפקות, נכנסים אלינו. אמנם קשה לתמחר אותנו, אבל המספרים שלנו מאוד חזקים. שוק היעד שלנו, של תחבורה ציבורית דינמית, מוערך במאות מיליארדי דולרים. גם בשווקים המצומצמים ביותר כמו צפון אמריקה ואירופה, מדובר בשוק של 80 מיליארד דולר, ואנחנו רק בחצי אחוז חדירה. יש לנו פחות מ-700 לקוחות, והפוטנציאל הוא עצום".
מדוע אתם בוחרים להנפיק דווקא עכשיו, ולא לחכות שנה נוספת כדי להגיע לרווחיות מלאה?
"לא היינו חייבים לצאת לשוק. ההחלטה נבעה ממגוון שיקולים. נראה שיש 'חלון' בשוק - וצריך לתפוס אותו. המשקיעים רואים שיש לנו יכולת של צמיחה עקבית לאורך זמן והתאמה גבוהה בין המוצר לשוק. אנחנו חושבים שנוכל לקבל שווי מאוד גבוה שמגיע לנו. בנוסף, העובדה שאנחנו מספקים תשתית קריטית לארגונים ציבוריים מחייבת אותנו להיות חברה ציבורית. זה מרגיע את הלקוחות שלנו. כמו שחברות Fortune 500 מעדיפות לקנות שירותי סייבר מחברה ציבורית, כך גם הגופים שאנחנו עובדים מולם".
איך תשתנה החברה בעקבות ההנפקה?
"אנחנו פועלים כמו חברה ציבורית כבר שלוש שנים, עומדים ביעדים ובתחזיות, כך שאין משהו שישתנה מהותית. אני מקווה שזה יעזור לנו לצמוח וייתן לנו הזדמנות להשתמש במניה כמטבע לרכישת חברות. ישנן חברות קטנות שלא מפסיקות לבנות פלטפורמות, ואנחנו יכולים לרכוש אחת או שתיים מהן כדי להרחיב את הפלטפורמה שלנו".
איך התייחסו המשקיעים לשאלות על ישראל?
"רובם המכריע של המשקיעים היו מאוד אוהדים, והיו מעט מאוד חששות. לא נתקלנו באף גוף שפסל אותנו רק כי אנחנו חברה ישראלית. רובם ראו בנו גוף חיובי, ואני תמיד מציג את עצמי כבוגר תלפיות וחיל האוויר".
ולסיום, מה החזון האישי שלך?
"אני כבר 13 שנה בחברה, ומרגיש שזה רק הצעד הראשון. אנחנו עוזרים לאנשים שלא יצאו מהבית במשך שנים. יש מקומות שבהם מאז שהשקנו את השירות, הכנסות האנשים עלו משמעותית. המשתמשים שלנו הם לרוב אנשים עם הכנסה נמוכה. אנחנו מביאים לאנשים יכולות שלא היו להם, ומאפשרים להם למצוא עבודה ולשפר את חייהם. אני מתכוון להיות בחברה עוד שנים רבות, כי ההנפקה היא רק הצעד הראשון במה שאנחנו בונים, וזה משהו מאוד מיוחד".