סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
אביגדור וילנץ מייסד ויו"ר הבאנה לאבס
אביגדור וילנץ (צילום: אייל טואג)

להיט חדש מבית וילנץ מסמן כיוון להנפקות הטכנולוגיה בניו יורק

חברת השבבים אסטרה לאבס, שהיזם הישראלי אביגדור וילנץ הוא משקיע־מייסד בה, כיכבה השבוע בהנפקות בוול סטריט. יחד עם רדיט ו־Truth Social של טראמפ, שגם זינקו, הן סימנו את התחממות השוק

התיאבון של וול סטריט נפתח מחדש: "בתוך חמש דקות הוא כבר כתב לנו את כל המספרים: הנה השווי לפני הכסף וזה השווי אחרי. אנחנו בינתיים חיפשנו בגוגל מה כל המושגים האלה אומרים, זה היה מהיר מדי בשבילנו", כך תיארו שלושת מייסדי חברת אסטרה לאבס (ASTERA LABS) את ההשקעה הראשונה שקיבלו ב־2017 מאביגדור וילנץ, יזם סדרתי שאחראי לשורה ארוכה של אקזיטים מרשימים, מוגדר כ"משקיע־מייסד" של אסטרה והוא הקשר הישראלי לאחת החברות החמות ביותר בנאסד"ק.
בזמן שכולם היו שקועים בהנפקות המתוקשרות של הרשתות החברתיות רדיט ו־Truth Social של דונלד טראמפ, הסיפור הגדול הוא, כרגיל, בתחום השבבים. אסטרה לאבס, שמפתחת שבבים לשיפור הקישוריות בדאטה סנטרס, היא הכוכבת האמיתית של ההנפקות בשבוע האחרון, עם זינוק של 150% מאז ההנפקה ביום רביעי. הזינוק הזה הביא אותה במהלך המסחר אתמול לשווי של 13 מיליארד דולר, אם כי בהמשך המניה התממשה. לא שווילנץ זקוק לזה במיוחד, אבל הזינוק במניית אסטרה בהחלט מיטיב עם הונו האישי.
אף שההנפקה של אסטרה כללה הצעת מכר משמעותית של 108 מיליון דולר, וילנץ לא הופיע בין בעלי המניות המוכרים וההערכה היא שהוא מחזיק אחוזים בודדים בה. האקזיט הזה מצטרף לשורת ההצלחות של וילנץ בעולמות השבבים, שהחלה עם מכירת גלילאו למרוול האמריקאית ב־2.7 מיליארד דולר ב־2000 והמשיכה עם מכירת אנאפורנה לאמזון ב־360 מיליון דולר ב־2015 ומכירת הבאנה לאבס לאינטל ב־2 מיליארד דולר ב־2019.
לווילנץ אין תפקיד רשמי ניהולי כלשהו באסטרה האמריקאית. יש לה מרכז פיתוח ותמיכה בלקוחות קטן בישראל, שמעסיק שבעה עובדים מתוך 267, שרובם המכריע בארה"ב. היא הוקמה על ידי שלושה יוצאי טקסס אינסטרומנטס, שמנהלים את החברה מהמטה בסנטה קלרה. מה שמצית את דמיון המשקיעים בשבוע האחרון הוא באופן לא מפתיע אנבידיה. ענקית ה־AI היא לקוחה של אסטרה שגם איפשרה לה להציג את מרכולתה בכנס ה־GTC שנערך בסן חוזה בשבוע שעבר וכבר זכה לכינוי "הוודסטוק של ה־AI". אירוע שתוכנן מזמן, אך הגיע בעיתוי מדהים מבחינת אסטרה. גם אינטל ו־AMD הן לקוחות החברה וכיאה לתחום הלוהט היא דאגה לשלב כמות כמעט אינסופית של צירוף האותיות A ו־I לאורך תשקיף ההנפקה שלה.

1 צפייה בגלריה
אינפו ההנפקות החמות של השבוע
אינפו ההנפקות החמות של השבוע
ההנפקות החמות של השבוע

הפיתוח של אסטרה מזכיר במידה רבה את זה של מלאנוקס של אייל וולדמן, שנמכרה לאנבידיה ב־7 מיליארד דולר, וגם הוא נועד לפתוח צווארי בקבוק בדאטה סנטרס ולאפשר זרימה מהירה יותר של נתונים. אסטרה היא המפתיעה מבין שלוש הנפקות השבוע האחרון, כמי שהגיעה בשווי הנמוך ביותר ומתוקשרת פחות, אך התנהגות המניות החדשות מאותתת על כך שהמשקיעים בוול סטריט שוב רעבים למניות טכנולוגיה.
חזרתו של ה־POP המפורסם ‑ קפיצה דו־ספרתית חדה ביום המסחר הראשון ‑ נחשבת לאחד הסימנים החיוביים בשוק. גם Truth Social עם סימול המסחר המגלומני "DJT" על שמו של הנשיא לשעבר ואולי גם לעתיד, סיפקה את הסחורה עם זינוק של 50% בפתיחת המסחר במניה. בעקבות העלייה, שווי המניות של טראמפ, שמחזיק ב־60% מהרשת החברתית, כבר גבוה מ־4 מיליארד דולר. זאת, אף שהכנסותיה הסתכמו ב־3.5 מיליון דולר בלבד בשלושת הרבעונים הראשונים של 2023.
הנפקות השבוע מאותתות שחלון ההנפקות בוול סטריט נפתח ומהוות סימן חיובי לחברות שמכוונות לשווי גבוה. על פי הערכות, הבאות בתור והחמות ביותר יהיו חברת ניהול הדאטה דאטהבריקס וחברת הפינטק סטרייפ, שמכוונות לשווי של 50 מיליארד דולר ויותר, וגם נאוון הישראליות (לשעבר טריפאקשנס), שאוחזת בטיוטת תשקיף להנפקה לפי שווי של 12 מיליארד דולר לפחות. על הקווים מוכנות גם חברות הסייבר, תחום שהתחמם מחדש לאחר שהיה קפוא מאז הנפקת הסייבר האחרונה בספטמבר 2021. כעת קייטו וסניק נערכות להנפקות, כמו גם רובריק האמריקאית, וכולן מכוונות לשווי של 5 מיליארד דולר ומעלה.