סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק

אינטל משיקה שבבים של הבאנה לאבס הישראלית - ותתחרה באנבידיה בתחום הבינה המלאכותית

שוויו של שוק השבבים לבינה מלאכותית צפוי להגיע ל-200 מיליארד דולר ב-2030, ובאינטל רוצים לגדול בתחום שאנבידיה חולשת על 80% ממנו. אינטל הציגה שני שבבים חדשים ייעודיים, אולם לצד הכוונה להתפתח בתחום נותר לה עקב אכילס משמעותי בעולם התוכנה

אינטל השיקה היום (ג') שני שבבים חדשים המיועדים לשפר את המיצוב שלה בתחום ה-AI. השבבים פותחו על ידי הבאנה לאבס שנרכשה לפני כשלוש שנים בידי ענקית השבבים.
הרקע למתקפה הנוכחית של אינטל על אנבידיה נובע מן העובדה הפשוטה שבעוד הראשונה שולטת בשוק המעבדים למחשבים ומרכזי נתונים, אנבידיה שולטת בצורה מוחלטת בשוק השבבים ל-AI (בינה מלאכותית).


מדובר בשוק עצום שצפוי לצמוח לכ-200 מיליארד דולר עד 2030, כך לפי נתוני חברת המחקר Allied Market Research ושפורסמו בוול סטריט ג'ורנל לפני כחודש. שוויו של השוק לפני כשנתיים היה כ-8 מיליארד דולר. אנבידיה שולטת בכ-80% מהשוק הזה ובאינטל רוצים להגדיל את דריסת הרגל של החברה בתחום.

3 צפייה בגלריה
שבב Greco  של אינטל הבאנה לאבס
שבב Greco  של אינטל הבאנה לאבס
שבב Gaudi2 של אינטל, שייצרה הבאנה לאבס
(צילום: רפאל קאהאן)

ועדיין מדובר במשימה קשה מאוד שעבורה אינטל גייסה את כל הכשרונות שיש לה בתחום. הבאנה לאבס היא הנשק הסודי שרכשה לעצמה כדי לקדם את יכולותיה. היחידה, שבראשה עומד כיום איתן מדינה, מנהל תפעול ראשי במעבדות הבאנה לאבס הציגה שני שבבים, הראשון Gaudi2 הוא למעשה שיפור של הדור הראשון של שבב הבינה מלאכותית שהחברה פיתחה עוד לפני הרכישה. מדובר בשבב בגודל 7 ננומטר לעומת 16 ננומטר בדור הראשון ובאינטל הראו בהדגמה שהוצגה לעיתונאים שהשבב מסוגל לביצועים גבוהים פי 2 מהשבב המהיר ביותר של אנבידיה כיום - עם זאת לא ברור האם העלות שלו מקבילה או שמדובר במוצר הרבה יותר יקר. "בהשוואה למעבד הגרפי A100, המיושם באותו תהליך ייצור ובערך באותו גודל של פיסת סיליקון, Gaudi2 מספק ביצועי אימון מובילים באופן ברור כפי שהודגם בהשוואה הזהה של עומסי עבודה מרכזיים", אמר איתן מדינה, מנהל תפעול ראשי במעבדות הבאנה לאבס. "ארכיטקטורת האצת לימוד מעמיק זו יעילה יותר, ומגובה במפת דרכים חזקה".
השבב השני מכונה Greco ומיועד להסקת מסקנות עבור בינה מלאכותית ודאגה לחיזוק הקשר עם מפתחים בכדי לסייע להם "להגר" מודלים קיימים מבוססי מעבדים גרפיים לפלטפורמת החומרה של Gaudi על יצירת חבילת תוכנה חדשה SynapseAI. במילים אחרות, מדובר במעבד שמטרתו לאפשר ללקוחות של אנבידיה המעוניינים לעבור לאינטל להעביר את עומסי העבודה שלהם למוצרים של האחרונה. "מפתחים ומדעני נתונים נוטים לרוב לעבוד עם תשתית התוכנה של מעבדי אנבידיה. בהבאנה לאבס זיהו את החסם הזה, ובכדי לאפשר מעבר למעבדים של הבאנה לאבס דאגו ליצור תוכנה חדשה", כך לפי אינטל.

אמזון כלקוח אסטרטגי

כדי לקדם את השקת המעבדים אינטל אף שיגרה לישראל סגנית נשיא בכירה ומנכ"לית קבוצת הדאטה סנטר והבינה המלאכותית בחברה, סנדרה ריברה, שסיפקה את המספרים מאחורי ההכרזה הנוכחית לעיתונות הישראלית. "בינה מלאכותית צומחת בכל התחומים והשימושים - הסקה ואימון", כך לדברי ריברה, לדבריה מדובר בקצב צמיחה שנתי ממוצע של 20%. "תעשיית הבינה המלאכותית תגדל להיקף של עשרות מיליארדי דולרים עד אמצע העשור, כאשר הצמיחה הגדולה ביותר תתרחש במגזר שמיועד להסקת מסקנות באמצעות בינה מלאכותית. אנו צופים שגודל השוק שאינטל תוכל לפנות אליו עם פתרונות מבוססי הבינה המלאכותית יהיה בגודל של יותר מ-40 מיליארד דולר עד 2026", כך לפי ריברה.
ועדיין מדובר בחלק קטן מהשוק שכאמור נשלט ברובו על ידי שבבי אנבידיה. לא לחינם זינק שווי השוק שלה לכ-442 מיליארד דולר לעומת שווי שוק של כ-176 מיליארד דולר בלבד עבור אינטל כיום. עם זאת באינטל מסבירים שלא מעט מעומסי העבודה בתחום ה-AI מופעלים על גבי מעבדי Xeon - שמשמשים לשרתים בדאטה סנטרים. ועדיין, שבבים לשימוש כללי לא יכולים להחליף שבבים ייעודיים לחישובי בינה מלאכותית לאורך זמן. ככל שהשוק מתקדם לעבר שימוש בבינה מלאכותית להפעלה של שירותים שונים כגון זיהוי שפה - אותה מוצאים בשלל אפליקציות ובעיקר בסייעות הקוליות של חברות הביג-טק - או זיהוי תמונות וניתוח נתוני ביג דאטה להפקת תובנות עסקיות, כך הצורך בשבבים שיכולים להעניק יכולות חישוב ייעודיות לתחום עולה. באינטל מבינים היטב את המשמעות הזו, לא לחינם החברה נכנסה מחדש לתחום שבבי הגרפיקה שמהווים את הבסיס לחישובי AI עם הצגת המוצר הראשון שלה לפני כחודשיים.

3 צפייה בגלריה
מארז שבבי הבאנה לאבס
מארז שבבי הבאנה לאבס
מארז שבבי הבאנה לאבס
(צילום: רפאל קאהאן)

"כשזה מגיע לבינה מלאכותית, רבים בוחרים להתמקד באימון למידה עמוקה (DL) וביצועי מעבדים גרפיים. המעבדים הגרפיים זוכים לתשומת לב רבה מכיוון שתרחישי אימונים נוטים להיות מקביליים ומסיביים. אבל מדובר בחלק בלבד מהנוף של הבינה המלאכותית. עיקר פתרונות הבינה המלאכותית המעשיים כוללים שילוב אלגוריתמים קלאסיים של לימוד מכונה ומודלים של לימוד מעמיק ברמת מורכבות קטנה עד בינונית", מסבירה ריברה את הגישה של אינטל. לדבריה מדובר בדרישות שנמצאות ביכולות של מעבדי Xeon.
קשה לומר שהמשימה שאינטל לקחה על עצמה תהיה קלה או פשוטה. אנבידיה מהווה כבר סוג של סטנדרט בעולם הבינה המלאכותית בזכות ההשקעה רבת השנים בתחום לעומת אינטל, שקצת זנחה את המירוץ עד לרכישת הבאנה לאבס. זו האחרונה נרכשה עם 180 עובדים וכיום לדברי אינטל היא עומדת על כ-1,000 עובדים וממשיכה כל הזמן לגייס. אך מבחינה עסקית ולמרות שהיא מנסה להציג גידול מהיר בעסקיה אלה עדיין ככל הנראה לא מאוד מרשימים. עד כה אינטל הצליחה להשיג את אמזון כלקוח אסטרטגי - אבל בעיקר בזכות העובדה שזו היתה לקוחה של הבאנה לאבס לפני הרכישה - תוצאה של היכולות העסקיות של אביגדור וילנץ ממייסדיה. מעבר לאמזון, יש להבאנה לאבס רק את מובילאיי שהיא גם חברה של אינטל למרות שהיא צפויה לצאת להנפקה בקרוב. חברות נוספות שמופיעות ברשימת הלקוחות של אינטל כוללים בעיקר יצרני חומרה שמציעים את המעבדים של הבאנה במוצרים שלהם.

3 צפייה בגלריה
אביגדור וילנץ מייסד ויו"ר הבאנה לאבס
אביגדור וילנץ מייסד ויו"ר הבאנה לאבס
אביגדור וילנץ, מייסד ויו"ר הבאנה לאבס
(צילום: אייל טואג)

הנקודה האחרונה בה אינטל תצטרך להשתפר היא עולם התוכנה. מדובר בעקב אכילס ותיק שלה ועד כה היא לא הצליחה למנף את פלטפורמות התוכנה שלה, מה שמהווה חסם למעבר של מפתחים מעולמות אנבידיה למוצרי אינטל. כדי לקדם את התחום ששווה כיום כ-100 מיליון דולר בלבד עבורה היא מקדמת פתרונות קוד פתוח כגון oneAPI. "החומרה משתפרת יותר ויותר, אבל זה רק חלק אחד מהפאזל. תוכנה היא חלק קריטי באסטרטגיית הבינה המלאכותית שלנו", אומרת ריברה. "קיבלנו משוב מאנליסטים שהפורטפוליו שלנו בתחום ה-AI 'רק שק של חלקים', אבל במציאות, התמקדנו מאוד במיפוי כדי שיבטיח התאמה למפתחים ובהבנה הברורה כיצד התוכנה מחברת את הנקודות. אינטל ממשיכה להשקיע בפתרונות תוכנה בקוד פתוח כמו oneAPI, ובמסגרות תעשייתיות כמו TensorFlow ו-PyTorch כדי להעצים את שיתוף הפעולה בין המפתחים, האקדמיה והאקו סיסטם הרחב", כך ריברה.