בלעדי
פנגו ולמדן פרשו מהעסקה לרכישת גט, מגעים עם ליאורה עופר וקרן כלירמרק
רשות התחרות העבירה מסרים לא רשמיים שלפיהם מתווה רכישת גט בידי קבוצה שבה נכללים פנגו ולמדן, בעל חברת השילוח אוריין, ייחשב כמיזוג ואישורו יארך זמן רב. לאומי אינווסט במגעים מתקדמים להכניס במקומם את עופר השקעות וכלירמרק
התפתחות מפתיעה בעסקה לרכישת חברת גט (Gett). לכלכליסט נודע כי חברת פנגו ואיש העסקים חן למדן, בעל השליטה בחברת השילוח אוריין, פורשים מהעסקה לרכישת אפליקציית המוניות. עוד נודע כי מתנהל משא ומתן מתקדם עם עופר השקעות של ליאורה עופר, ועם קרן כלירמרק, להיכנס בנעלי הפורשים.
ההחלטה התקבלה לאחר קבלת מסרים (פרה רולינג) בלתי רשמיים מרשות התחרות, שלפיהם גם מתווה בעלות שבו כל אחד מהמשקיעים מחזיק ב־20% ממניות החברה ללא זכויות עודפות – לא יזכה לפטור מהליך אישור רגולטורי, אלא ייחשב כמיזוג הדורש בחינה מלאה ויארך זמן רב, מבלי לקבל הבטחה כי אכן יאושר.
המסרים הועברו הן לגבי פנגו, שהרשות לא אישרה עסקה קודמת למיזוג בינה לבין גט; והן לגבי אוריין, שפעילות השילוח שלה היא מהגדולות בארץ, ולדעת הרשות גם לה יש ממשקים עם פעילות השילוח של גט.
היוזמה לעסקה, בהיקף של 190 מיליון דולר, יצאה לדרך בחודשים האחרונים לאחר שהמיזוג בין פנגו לגט נפל גם הוא. הקבוצה שגיבשו פנגו ולאומי פרטנרס, במתווה חדש, כללה חמישה משקיעים ‑ פנגו, לאומי פרטנרס, מזרחי אינווסט, משפחת ליברמן וחן למדן. כל אחד מהם היה צפוי להחזיק בנתח שווה של 20% בגט, מה שהיה הופך אותה לחברה ללא בעל שליטה.
2 צפייה בגלריה


חן למדן, בעל חברת השילוח אוריין. ברשות התחרות סברו שיש לה ממשק עם פעילות השילוח של גט
(צילום: יריב כץ)
ההנחה של המשקיעים היתה שהיעדר גרעין שליטה והיעדר זכויות ניהול יאפשרו לעקוף את הצורך באישור רגולטורי, אך ברשות התחרות הבהירו, כאמור, באופן לא רשמי, כי גם מבנה שכזה מחייב בדיקה מעמיקה וסירבו להתחייב לאישורו.
בעסקה הקודמת חתמה פנגו על רכישת מלוא מניות גט תמורת 175 מיליון דולר, אך נתקלה בהתנגדות מצד רשות התחרות. עורכי דינה של פנגו המליצו אז להיאבק בהחלטה בבית הדין לתחרות, אך הנהלת החברה בחרה להימנע מעימות חזיתי מול הרגולטור. גם במקרה הנוכחי החליטה פנגו לפרוש מהעסקה, אף שמדובר היה מבחינתה בהשקעה פיננסית.
המיזוג בין פנגו לגט בוטל מאחר שרשות התחרות סברה כי מדובר במיזוג חריג בין שתי שחקניות שאף על פי שאינן מתחרות, לשתיהן פעילויות שונות בתחום התחבורה, וכל אחת מהן דומיננטית בתחום שלה. פנגו מחזיקה במרבית השוק של תשלום דיגיטלי על חנייה, אבל האפליקציה שלה כוללת גם תשלום על תחבורה ציבורית, תדלוק ושטיפת רכב; ואילו גט מבצעת גם משלוחים. המיזוג ביניהן היה עלול ליצור שחקן חזק עם מאגר נתונים רחב סביב השימוש של הלקוחות בתחבורה, הן בשילוב נסיעה בתחבורה ציבורית וחנייה והן לגבי אזורי הפעילות שלהן.
פנגו, המוחזקת בידי מילגם של האחים וייל וקרן תש"י בניהולו של ירון קסטנבאום, ניסתה לשכנע כי היתרון הנובע מכך איננו גדול, וכי קהל היעד של שתי החברות לא חופף, אבל הרשות בראשות מיכל כהן, ששקלה לאשר את המיזוג תחת מגבלות, מסרה בסופו של דבר לחברות שלא תאשר את המיזוג והן משכו את הבקשה.
לאומי פרטנרס, זרוע ההשקעות הריאליות של בנק לאומי, שהובילה את המהלך לצד פנגו בעסקה החדשה וצירפה את השותפים הקודמים, מנהלת כעת מגעים מתקדמים עם קרן כלירמרק וליאורה עופר על מנת שיצטרפו לעסקה במקומם של פנגו ולמדן.
כלירמרק נוטה להיכנס
כלירמרק גייסה בשנת 2.7 מיליארד שקל להשקעה ב־2023, בעיקר בחברות בקשיים. הקרן נוטה להיכנס להשקעה אף על פי שגט לא בדיוק עונה על ההגדרה הזו כיום. המשקיעות הגדולות בקרן הן מגדל, כלל מיטב, הפניקס, מנורה, אלטשולר ועמיתים. את הקרן הקימו רן כפרי ואילן לבנון. אחת ההשקעות הבולטות שלה היתה בחברת הום סנטר, קמעונאית העשה זאת בעצמך של משפחת פישמן.
עופר השקעות היא זרוע ההשקעות של ליאורה עופר, שדרכה היא מחזיקה בחברה הבורסאית מליסרון, אחת משתי חברות הקניונים הגדולות בארץ, הנסחרת בשווי 19.3 מיליארד שקל. עופר השקעות מחזיקה ב־50% ממניות החברה ומנוהלת בידי בתה של עופר, רונה עופר. כיו"ר החברה משמשת זה שנה וחצי מי שכיהנה כמנכ"לית הבנק הבינלאומי כ־16 שנים, סמדר ברבר־צדיק, שפרשה מהבנק ב־2023. לעופר השקעות נכסים כמו בניין מרכזים בתל אביב, לוגיסטיקה באמצעות סלע לוגיסטיקה והחזקות פרטיות נוספות.
מזרחי טפחות יבצע את ההשקעה דרך זרוע ההשקעות הריאליות מזרחי אינווסט, בניהול רון הוכמן. משפחת ליברמן, שותפה מרכזית גם בבנק הבינלאומי לצד צדיק בינו, צפויה להישאר חלק מהקבוצה.
גט מנסה להתרומם מחדש
Gett, שפועלת כיום בעיקר בישראל ובבריטניה, מנסה להתרומם מחדש בשוק תחרותי ורווי מיזוגים. לאחרונה הודיעה חברת Lyft על רכישת FreeNow מקבוצת BMW ומרצדס־בנץ תמורת 197 מיליון דולר, ואילו אדיסון לי הבריטית נמכרה לחברת התחבורה הסינגפורית ComfortDelGro תמורת 270 מיליון ליש"ט. בשוק המקומי, המתחרה המרכזית של Gett היא יאנגו, שהובילה את ההתנגדות הרגולטורית לעסקת פנגו הקודמת.
בעלת המניות הגדולה בגט היא קרן ההשקעות השבדית GLOBAL VNV, שנכנסה להשקעה בחברה בשנת 2014 ומחזיקה ב־43% ממניות חברת המוניות והמשלוחים. בסך הכל השקיעה הקרן בחברה 111.8 מיליון דולר. נכון לסוף הרבעון הראשון של שנת 2025, עמד שווי ההחזקה של הקרן השבדית בחברה על 83.1 מיליון דולר, המשקף שווי של 191 מיליון דולר לגט.
החברה גייסה 900 מיליון דולר מאז הוקמה ב־2010 בידי דייב רייסר ורועי מור כשבין המשקיעים היו פולקסווגן העולמית ואקסס של לן בלווטניק שמחזיק בכ־20% מהחברה. גט יצאה משווקים שבהם פעלה, להוציא ישראל ובריטניה. בשנת 2024 ביצעה גט נסיעות בהיקף כספי של כחצי מיליארד דולר והרווח התפעולי־תזרימי שלה (EBITDA) עמד על 13 מיליון דולר. בשנה שעברה זכתה גט במכרז להפעלת המוניות בנתב"ג.































