סגור
מימין ירון קסטנבאום ו רון בן חיים
מימין: ירון קסטנבאום מקרן תש"י ורון בן חיים, מנכ"ל לאומי פרטנרס ( צילומים: אייל לייבל פוטוגרפי אורן דאי)
בלעדי

לאומי פרטנרס, פנגו ושלושה משקיעים נוספים בדרך לרכוש את Gett

היוזמה יוצאת לדרך אחרי שרשות התחרות הביעה התנגדות למיזוג בין פנגו לבין אפליקציית המוניות, מחשש לפגיעה בתחרות. לפי המתווה, שגוזר ל־Gett שווי של 190 מיליון דולר, כל אחד מהגופים יחזיק בנתח של 20%, שלא יקנו לו שליטה או זכויות עדיפות בחברה  

מי פנוי לעסקה? לאומי פרטנרס ופנגו יוזמות עסקה לרכישת Gett בהשתתפות חמישה משקיעים שונים, שאיש מהם לא יחזיק בשליטה בחברה.
המהלך יוצא לדרך לאחר שפנגו נסוגה מעסקת המיזוג עם Gett בעקבות התנגדות רשות התחרות. העסקה, שכבר נמצאת במו"מ, צפויה להעריך את אפליקציית המוניות ב־190 מיליון דולר - גבוה יותר מהעסקה המקורית שעמדה על 175 מיליון דולר.
על פי המבנה שמגבשות לאומי פרטנרס, שמנוהלת על ידי רון בן חיים, ופנגו - הרי שפנגו, שבמקור כיוונה לשלוט ב־Gett, תשתתף בעסקה כמשקיעה פיננסית בלבד, ללא זכויות ניהול או שליטה, ותחזיק ב־20% מהחברה. לצידה יהיו ארבעה שחקנים נוספים שיחזיקו בנתח זהה של 20%, כאשר אחד מהם יהיה לאומי פרטנרס.
עסקה במודל כזה צפויה להיות פשוטה ומהירה יותר, משום שעל פי הערכות של עורכי הדין שמלווים את לאומי ופנגו - היא לא תידרש לאישור של רשות התחרות, בשל העובדה שאף אחד מהמשקיעים לא יחזיק, כאמור, בשליטה או בזכויות עדיפות בחברה. לעסקה צפויים להצטרף גופים נוספים, חלקם פיננסיים.
מבחינת בעלי המניות של Gett מדובר בעסקה עדיפה על פני מכירה לשחקן חדש כמו פורטיסימו, שגם יצטרך לעבור את בדיקת רשות התחרות - בשל מגבלה אפשרית של אחזקה בסלופארק, המתחרה הקטנה של פנגו. זאת, בנוסף לכך שהמוכרים מגדילים את התמורה ביחס למכירה הקודמת. אם אכן תיסגר העסקה, היא יכולה להיות הפעם מהירה.
בחודש שעבר שלחה רשות התחרות מכתב הסתייגויות לשתי החברות. במכתב נרמז בבירור כי הרשות נוטה שלא לאשר את עסקת המיזוג בשווי 175 מיליון דולר, שנחתמה לפני כשנה, והובעו בו חששות כבדים שמיזוג כזה יפגע משמעותית בתחרות בשוק.
בעלת המניות הגדולה ב־Gett היא הקרן השבדית VNV Global עם 43%. Gett גייסה לאורך השנים 900 מיליון דולר, וחברות כמו פולקסווגן, שהשקיעה בה 300 מיליון דולר ב־2016, מחקו בה השקעות גדולות. כיום נותרה Gett עם פעילות בישראל ובבריטניה בלבד, אחרי שהחלום שלה לפרוץ לפעילות בינלאומית - התנפץ. מחזור העסקאות (GMV) של Gett מוערך בכ־500 מיליון דולר, והחברה הציגה EBITDA של כ־17 מיליון דולר בשנה האחרונה.
פנגו, שבבעלות מילגם של האחים וייל, הראל וקרן תש"י - שמטעמן מובילים את המגעים האחים וייל וירון קסטנבאום - חתמה על רכישת Gett מידי בעלי המניות שלה במאי 2024. רשות התחרות בחנה את העסקה במשך שנה, ובסופו של דבר החליטה שלא לאשר אותה.
רגע לפני שקיבלה את ההחלטה הרשמית, הבינו בפנגו וב־Gett את הרמז - ומשכו את בקשת המיזוג כאמור. בפנגו לקחו קשה את ההחלטה, אחרי שנה שלמה שבה התאמצו לאשר את העסקה. עורכי הדין שליוו את פנגו המליצו לה בשעתו שלא לוותר ולפנות לבית הדין לתחרות, והעריכו כי יש לפנגו סיכוי גבוה לנצח - אך בפנגו העדיפו שלא להתעמת עם רשות התחרות.
השוק האנגלי והאירופי מתאפיין לאחרונה במיזוגים וברכישות בתחום הפעילות של Gett. לאחרונה בוצעו שתי עסקאות מסוג זה: חברת אדיסון לי נמכרה לחברה הסינגפורית ComfortDelGro תמורת 270 מיליון ליש"ט. בנוסף, חברת ליפט (Lyft) האמריקאית הודיעה באפריל 2025 על רכישת FreeNow - פלטפורמת תחבורה אירופית מבוססת מוניות מקבוצת BMW ומרצדס־בנץ - תמורת כ־197 מיליון דולר. העסקה, שצפויה להיסגר במחצית השנייה של השנה, מסמלת את כניסתה של ליפט לשוק האירופי ומכפילה את היקף השוק הפוטנציאלי שלה ליותר מ־300 מיליארד נסיעות בשנה.