סגור

אחרי חצי שנה: שווי סקטור הקריפטו שוב מעל ל-2 טריליון דולר

בימים האחרונים נרשמה עלייה חדה בערך המטבעות הדיגיטליים - מחיר הביטקוין נע סביב 44-45 אלף דולר, כששווי השוק שלו מוערך ב-835 מיליארד דולר; ברקע, בין היתר, המלחמה באירופה שלחה את הרוסים לחפש אלטרנטיבה עקב הסנקציות, ואת האוקראינים לגייס תרומות באמצעות קריפטו

סקטור המטבעות הדיגיטליים שב לשווי שוק של מעל ל-2 טריליון, לראשונה מאז אוגוסט 2021, כך לפי פרסום ב-CoinGecko data. ערכם של המטבעות הווירטואליים נסק בימים האחרונים - מחיר הביטקוין נע סביב 44-45 אלף דולר, כששווי השוק שלו מוערך ב-835 מיליארד דולר. האתריום נסחר תמורת 3,000 דולר.


תחילה יש לומר כי הנפילה בשווי המטבעות הווירטואליים קרצה למשקיעים לרכוש במחיר נמוך יחסית לשיאים של אשתקד (מחיר הביטקוין נחתך בחצי מאז השיא שלו על 69 אלף דולר).

2 צפייה בגלריה
ביטקוין אוקראינה קריפטו
ביטקוין אוקראינה קריפטו
אוקראינה מגייסת עשרות מיליוני דולרים באמצעות תרומות בקריפטו
(צילום: שאטרסטוק)

בנוסף, בשוק הקריפטו מבחינים בהקשר הגיאו-פוליטי. האוקראינים מגייסים תרומות לחיזוק המערך הצבאי שלהם באמצעות גיוס המונים - כשנכון לתחילת השבוע, ממשלת אוקראינה גייסה 16.7 מיליון דולר בנכסים דיגיטליים מתרומות, כך לפי חברת הבלוקצ'יין Elliptic.
תרומות זורמות לארגונים פרטיים ולקבוצות מתנדבים באוקראינה, כשהפעילים משתמשים במטבעות הווירטואליים למגוון מטרות, כולל העברת ציוד לצבא האוקראיני, כמו ציוד רפואי ורחפנים, וכן מימון לפיתוח אפליקציית זיהוי פנים שאמורה להבחין בין חייל למרגל רוסי.
גם הרוסים מחפשים אלטרנטיבות לכסף פיאט, אך אצלהם הסיבה שונה: הפיכת הכסף המזומן לקריפטו ובכך להימנע מהשפעת הסנקציות מצד המערב, מאחר והבנקים המרכזיים בארה"ב ובאירופה לא מחזיקים ולא מנפיקים מטבעות דיגיטליים.
אלי מיזרוח מנכ"ל סילבר קסטל, בית השקעות לנכסים דיגיטליים: "הביטקוין הוא הנכס היחיד (עד כה) ששלטונות המערב לא מצליחים להקפיא, ובכך נותנים כוח לאזרחים ברגעי משבר מול הממשלה והבנקים. נפחי מסחר אדירים מכיוון רוסים מעיד על נהירה של ריטייל וכנראה גם עסקים גדולים (אוליגרכים?) שנכסיהם במערב הוקפאו".
לדברי מיזרוח, "יש דיבור על רגולציה אפשרית על הקריפטו כעת (על הבורסה ולא על הביטקוין בגלל שבלתי אפשרי להקפיא אותו בגלל שהוא מבוזר), והדבר אולי ישפיע בטווח הקצר (חשש המשקיעים). נפחי המסחר המשמעותיים באוקראינה-רוסיה בימים אלה, ממחישים את הבעיות שקיימים בעולם הכסף 'פיאט' ודורשים פיתרון שהביטקוין מספק דה פקטו. הכסף פיאט פשוט יעבור ל DEFI. קרי לבורסות מערכות מסחר מבוזרות. מדובר בגופים שאינם כפופים לא שום ממשלה או בנק מרכזי ומכאן שאפשר דרכן לקנות ביטקוין וכל מטבע דיגטלי אחר בלי חשש משום גוף אחר שיקפיא או ישים את ידיו על הנכסים הללו".
אסף אלמליח אנליסט קריפטו-פיננסי בכיר בבית ההשקעות Proxibit מסביר כי "חברות מחקר בתחום המטבעות הדיגיטליים מספקות נתונים המצביעים על עלייה חדה בנפח המחסר של הביטקוין מול הרובל הרוסי. במהלך הימים האחרונים נפח המסחר שבר שיא של תשעה חודשים - 1.5 מיליארד רובל ביום חמישי בלבד".

2 צפייה בגלריה
מוסף שבועי 3.3.22 וולודימיר זלנסקי נשיא אוקראינה
מוסף שבועי 3.3.22 וולודימיר זלנסקי נשיא אוקראינה
ולודימיר זלנסקי נשיא אוקראינה
(EPA)

כך או כך, שוק הקריפטו דווקא מתחזק לעומת שוקי המניות התנודתיים בימים האחרונים, בדומה לחופי מבטחים מבוססים יותר כמו הזהב, הדולר והאג"ח האמריקאי.
סחורות כמו נפט מזנקים בגלל המחסור הצפוי עקב הסנקציות על רוסיה. גם מחיר החיטה נוסק (לשיא מ-2008), כשהסיבה העיקרית לעליות הוא הציפיה לצמצום חד הצפוי בהיצע החיטה בשווקים. במסגרת הסנקציות והמגבלות שהוטלו על רוסיה, חברות הספנות הגדולות מארסק ומדטריאן שיפינג הפסיקו באופן זמני את השירותים לנמלים ברוסיה.
רוסיה היא היצואנית הגדולה בעולם של חיטה, בעוד שאוקראינה היא בין חמש היצואניות הגדולות בעולם. שתי המדינות ביחד אחראיות על 14% מייצור החיטה העולמי, כך לפי חברת נתוני החקלאות Gro Intelligence.