סגור

הביטקוין מזנק כמעט ל-44 אלף דולר; אוקראינה גייסה עשרות מיליוני דולרים בקריפטו

עם פרוץ הלחימה בשבוע שעבר נסחר המטבע תמורת 34 אלף דולר; האתריום מזנק אף הוא ונסחר סביב 3,000 דולר; ממשלת אוקראינה גייסה עד כה 16.7 מיליון דולר בנכסים דיגיטליים מתרומות, כך לפי חברת הבלוקצ'יין Elliptic

האם סקטור הקריפטו מראה סימנים להפיכתו לחוף מבטחים מול נפילות בשוקי המניות? מטבעות הקריפטו מתאוששים ביממה האחרונה, למרות הלחימה המחריפה במזרח אירופה, ובזמן שבשוקי המניות בוול סטריט ובאירופה המסכים אדומים.


הביטקוין זינק תוך 24 שעות לשווי של 44.7 אלף דולר מ-37.5 אלף דולר. עתה הוא נסחר תמורת 43.8 אלף דולר. אך המטבע עדיין רחוק משיאו שרשם אשתקד על כמעט 69 אלף דולר. יחד עם זאת, הביטקוין מראה עמידות מתחילת השנה למרות המגמה השלילית בשוקי המניות ומוחק עד כה 3%. זאת בזמן שמדד S&P 500 מאבד מתחילת השנה יותר מ-8%. האתריום שב היום למחיר שנע סביב 3,000 דולר. עליות חזקות גם במטבעות מובילים נוספים.

1 צפייה בגלריה
ביטקוין
ביטקוין
המטבעות הדיגיטליים רשמו נפילה ביום הפלישה, אך מאז התאוששו
(בלומברג)

ביום הפלישה הרוסית לאוקראינה בחמישי לפנות בוקר, צנחו המטבעות הווירטואליים, בזמן שהמשקיעים פנו לחופי המטבחים המוכרים בדמות הזהב, הדולר והאג"ח האמריקאי. באותו בוקר נפל הביטקוין למחיר של 34 אלף דולר, האתריום צלל עד לשווי של 2,375 דולר.
עוד בהקשר האוקראיני-רוסי: ממשלת אוקראינה גייסה עד כה 16.7 מיליון דולר בנכסים דיגיטליים מתרומות, כך לפי חברת הבלוקצ'יין Elliptic. שבועות לפני תחילת המלחמה פורסם ב-CNBC כי לקראת פלישה רוסית, צבא אוקראינה נהנה מגיוס המונים בקריפטו, כשהתרומות במטבעות דיגיטליים בשווי מאות אלפי דולרים זורמות לארגונים פרטיים וקבוצות מתנדבים. הפעילים משתמשים בתרומות למימון ציוד רפואי ורחפנים לצבא האוקראיני, וכן לפיתוח אפליקציית זיהוי פנים שמטרתה להבחין במרגלים רוסים.
שי דתיקה מנכ"ל ומייסד חברת המסחר בנכסים דיגיטליים INX: "הסנקציות על רוסיה מצד האמריקאים יעשו בתחום הקריפטו באופן הבא - מכיוון שלא ניתן למנוע העברות קריפטו במטבעות מבוזרים שאין להם 'מנהל רישומים', האמריקאים יכולים להחיל את החובה על חברות הקריפטו הכפופות לרגולציה אמריקאים ועל האזרחים אמריקאים בצעדים אלו: אזרחים רוסים לא יוכלו לפתוח חשבון בפלטפורמות האמריקאיות. בנוסף - אמריקאים לא יוכלו לפתוח חשבונות בפלטפורמות שאינן אמריקאיות. כמו כן תהיינה הצהרת חובה בפלטפורמות האמריקאיות על כך שהכסף לא הגיע מרוסיה או מקורות רוסים. בנוסף כל אזרח אמריקאי שיסחור בפלטפורמה אמריקאית יצטרך להצהיר, שלא קיבל כסף מרוסיה/או מקור רוסי".
אסף אלמליח אנליסט קריפטו-פיננסי בכיר בבית ההשקעות Proxibit: "נראה כי הסיבה לעלייה החדה נובעת מזינוק בפעילות במטבע הביטקוין, על רקע הלחימה באוקראינה והסנקציות הכלכליות על רוסיה ומהצפי של משקיעים ברחבי העולם כי מגמה זו, של הזינוק בפעילות, תימשך.
גיוס ההמונים בקריפטו - משתמשים בתרומות למימון ציוד רפואי ורחפנים לצבא האוקראיני, וכן לפיתוח אפליקציית זיהוי פנים שמטרתה להבחין במרגלים רוסים
"חברות מחקר בתחום המטבעות הדיגיטליים מספקות נתונים המצביעים על עלייה חדה בנפח המחסר של הביטקוין מול הרובל, במהלך הימים האחרונים נפח המסחר שבר שיא של תשעה חודשים - 1.5 מיליארד רובל ביום חמישי בלבד. בזהירות הנדרשת נאמר שעליית הערך הזו יכולה להצביע על התייחסות גוברת של משקיעים אל הביטקוין כנכס לשמירת ערך, במיוחד במצבי משבר. עם זאת הדרך של הביטקוין עד שיהפוך ל'זהב דיגיטלי' עוד ארוכה.
"שני הצדדים הלוחמים מנסים לנצל את היתרונות שטמונים במטבעות דיגיטליים: בצד אחד אוליגרכים רוסים מנצלים את כוחם של מטבעות דיגיטליים כנכסים שניתנים להעברה בינלאומית בקלות לצורכי התחמקות מסנקציות כלכליות. מן העבר השני אוקראינה רותמת את כוחם של המטבעות הדיגיטליים ומפרסמת בחשבון הטוויטר הרשמי של המדינה מודעה ובה כתובות הארנקים אליהם ניתן להעביר תרומות".
אלי בזרנו, מנכ"ל ומייסד בורסת הקריפטו Bit2C: "המגמה בשוק הקריפטו במבט של 90 יום היא מגמת ירידה כמעט מקבילה לשוק המניות. בשבועות האחרונים הגיבו השווקים בחוסר יציבות בצל העימות המתפתח במזרח אירופה. אם עד ההכרזה על סנקציות ואי התערבות צבאית השוק נצבע באדום, אחריה המגמה התהפכה. ניכר כי היפוך התפקידים בשוק הקריפטו בין אנשים שביקשו שליטה בכספם בעזרת מטבעות דיגיטליים, לממשלות שמניעות כלכלת קריפטו דה פקטו, יהיה מנוע צמיחה עולמי בטווח הזמן הקרוב".