אחרי שכמעט קרסה בקורונה: חברת Navan הישראלית פרסמה תשקיף לקראת הנפקה ראשונה בנאסד"ק
החברה הישראלית שמפתחת תוכנה לניהול נסיעות עסקיות פרסמה תשקיף לקראת הנפקה. נאוון מציגה צמיחה של כ־30% בהכנסות לצד צמצום ההפסד, שנגרם כתוצאה מתשלומי ריבית גבוהים על החוב. הגיוס, שמובל גם על ידי גולדמן זאקס, יאפשר לנאוון לפרוע חוב שגויס באמצעות בנק ההשקעות האמריקאי
בשנת 2020, עם פרוץ מגפת הקורונה, נאוון (Navan) הישראלית, שאז עוד נקראה טריפאקשנס (TripActions), היתה קרובה לקריסה. במרץ העולם נכנס לסגר אחד גדול, עולם התעופה שותק וכך גם פעילות הסטארט־אפ שסייע לארגונים להזמין את הנסיעות העסקיות של עובדיהם.
אלא שבהתאם לציפיות מסטארט־אפים, ובעיקר מאלה שנוסדו על ידי ישראלים, טריפאקשנס נאלצה להמציא את עצמה מחדש. אריאל כהן ואילן טוויג, שהקימו את החברה ב־2015, ניצלו את המשבר כדי להרחיב משמעותית את תחומי הפעילות של החברה והכניסו אותה לעולם התשלומים, הזמנות בילויים עבור לקוחות ועובדים, וניהול החזרי הוצאות.
כעת נאוון רוצה לנצל את חלון ההנפקות שנפתח בנאסד"ק — בעיקר עבור חברות טכנולוגיה, בדגש על פינטק — ולממש את תוכניות ההנפקה שכבר נדחו כמה פעמים. בסוף השבוע חשפה נאוון את התשקיף שלה, מה שאומר שהיא מעלה הילוך לקראת הפיכתה לחברה ציבורית בשבועות הקרובים. אם זה יצליח, היא תהיה חברת ההייטק הישראלית השלישית שמנפיקה מתחילת השנה אחרי ויה (Via) ואי טורו (eToro). בסך הכל שוק ההנפקות מגלה סימני התאוששות ו־2025 כבר הוכתרה כטובה ביותר מאז 2021 עם 156 הנפקות, שבהן גויסו 30 מיליארד דולר.
בתשקיף אין בשלב זה את היקפי הגיוס או השווי שאליהם שואפת החברה, אבל אם לשפוט לפי הביצועים שנחשפים בתשקיף, הרי שהשווי של 12 מיליארד דולר שבו קיוותה להנפיק ב־2022 נראה דמיוני. אפילו השווי של 9 מיליארד דולר, שבו התבצע סבב גיוס ההון האחרון של החברה באותה שנה, לאחר דחיית ההנפקה, נראה גבוה מדי. לשם השוואה, קלרנה, חברת הפינטק השבדית, שעל גלי ההצלחה שלה, בין היתר, נאוון רוצה לרכוב, הונפקה לפני שבוע לפי שווי של 17 מיליארד דולר, כשהיא רווחית כבר יותר משנה ומייצרת ברבעון הכנסות גבוהות יותר ממה שנאוון מציגה בשנה. המספרים שחושף התשקיף של נאוון, מאותתים כי השווי הריאלי יותר עבורה הוא כ־5 מיליארד דולר, ואם תיפול על עוד יום שיא בנאסד"ק, ומצב רוח טוב במיוחד של המשקיעים, היא יכולה לקוות ל־6—7 מיליארד דולר.
לזכותה של נאוון עומדים צמיחה מהירה ועקבית וחתמים חזקים, ובראשם גולדמן זאקס וסיטי, שמובילים את ההנפקה יחד עם ג'פריז ומורגן סטנלי. אבל מנגד היא עדיין מפסידה והשוק שבו היא פועלת רווי בתחרות, מה שדחף אותה להתמקד יותר בשווקים שמחוץ לארה"ב, דבר שמשקיעים בוול סטריט לא תמיד מחבבים.
מרכז פיתוח בישראל
נאוון הוקמה ב־2015 על ידי כהן (50), המשמש כמנכ"ל, וטוויג (51), סמנכ"ל הטכנולוגיה של החברה. היא רשומה כחברה אמריקאית, אך יש לה מרכז פיתוח בישראל. השניים צפויים למכור חלק מהמניות שלהם בהנפקה. זאת, בהמשך לשורה של עסקאות מכירה (סקנדרי) שעשו לאורך השנים כפי שמפרט התשקיף, מה שהפגיש כל אחד מהם עם מיליוני דולרים. התשקיף לא מפרט את החזקות שני המייסדים ומציין רק שלושה גופים שמחזיקים ביותר מ־5% בחברה: קרנות ההון סיכון הגדולות בארה"ב אנדריסן הורוביץ ולייטספיד, וכן המשקיע הישראלי אורן זאב. בן הורוביץ וזאב משמשים גם כדירקטורים בחברה.
הפלטפורמה שלה מאפשרת לארגונים לטפל בכל היבטי הנסיעות העסקיות של העובדים, החל מהזמנת כרטיסי טיסה ומלונות, מסעדות ומופעים לקוחות — שוק שמכונה Bleisure, הלחם של ביזנס ופלז'ר — ועד תשלומים במהלך הנסיעות והחזר הוצאות עסקיות. יחד כל חלקי הפעילות פותחים בפני נאוון שוק ענק של 185 מיליארד דולר, אבל מתחרות בו גם הרבה חברות ענק, החל מאתרי נסיעות כמו בוקינג או אמריקן אקספרס, ועד חברות פינטק כמו RAMP ו־BREX. בנאוון מציינים כי לפי נתוני הרבעון האחרון, השימוש בפלטפורמה שלה חסכה ללקוח הממוצע 15% מהוצאות הקשורות לנסיעות עובדים, כאשר מתחילת 2025 מחצית מהפניות טופלו באמצעות AI ללא מעורבות של סוכן אנושי. בין לקוחות נאוון שמות גדולים כמו יוניליוור, אדובי וכריסטי'ס.
מגיעה עם כוכבית
בקרב הגופים המוסדיים בוול סטריט יש היום תיאבון גדול לחברות פינטק, ולראיה ההנפקות האחרונות, החל מאי טורו הישראלית ששברה את הבצורת ועד קלרנה וחברת הכרטיסים STUBHUB שהונפקה בסוף השבוע האחרון. אבל נאוון מגיעה עם כוכבית גדולה בדמות היותה עדיין חברה הפסדית, אף שהיא כבר נמצאת בקצב הכנסות שנתי של יותר מ־600 מיליון דולר ב־12 החודשים האחרונים. נאוון מקטינה את ההפסד בעקביות ושיעור הרווח הגולמי שלה עלה מ־60% ב־2024 ל־68% ב־2025, אך מה שעוד מכביד עליה זה חוב גבוה יחסית לחברת טכנולוגיה, שעליו יש לה הוצאות ריבית גבוהות. סך החוב עומד כעת על 657 מיליון דולר ומנגד יש לה 223 מיליון דולר במזומן. ההנפקה מיועדת, בין היתר, כדי לפרוע חלק מהחוב. התשקיף מגלה כי בתחילת השנה גייסה החברה 100 מיליון דולר בפורמט של SAFE, גיוס שמסווג כחוב ויהפוך למניות לאחר קביעת שווי בגיוס ההון הבא, מה שצפוי לקרות עכשיו. כמו כן, יש לנאוון 195 מיליון דולר באג"ח להמרה, שגם צפוי להפוך למניות לאחר הגיוס. עד היום גייסה החברה 2.2 מיליארד דולר, בהון וחוב, כאשר גיוס החוב הגדול ביותר של 400 מיליון דולר נעשה בהובלת גולדמן זאקס, שכעת לוקח את החברה לנאסד"ק, כדי שתוכל לפרוע אותו.
בינתיים, את המחצית הראשונה של 2025 היא סיימה עם הכנסות של 329 מיליון דולר, צמיחה של 30% מול התקופה המקבילה, וההפסד התפעולי ירד מ־53 מיליון דולר ל־28 מיליון דולר, מה שמאפשר לראות איזון תפעולי באופק. אלא שעלויות ריבית גבוהות שלחו את נאוון להפסד של 100 מיליון דולר במחצית וזאת לעומת 92 מיליון דולר בתקופה המקבילה.
את השנה הפיסקאלית האחרונה סיימה נאוון עם הכנסות של 537 מיליון דולר, צמיחה שנתית של 33%, וההפסד ירד מ־332 מיליון דולר ל־181 מיליון דולר "בלבד", כאשר חלקו מיוחס גם כאן לעלויות החוב הכבדות.
לנאוון יש מעל 10,000 לקוחות פעילים בפלטפורמה שמגדילים את הפעילות שלהם בעקביות. סך התשלומים שעברו דרך החברה עמד על 3.8 מיליארד דולר ב־12 החודשים האחרונים, מה שמשקף עלייה של 18%. סך ההזמנות של טיסות ומלונות שנעשו באמצעותה זינק ב־34% ל־7.6 מיליארד דולר. מעל 40% מהכנסות החברה מגיעות מחוץ לארה"ב והיא מעסיקה 3400 עובדים, שמפוזרים על פני 16 מדינות שונות.
נאוון (Navan)
- תחום: תוכנה ארגונית שמאפשרת ניהול נסיעות עסקיות, פתרונות תשלום וניהול הוצאות עובדים
- הקמה: 2015 על ידי סמנכ"ל הטכנולוגיות אילן טוויג והמנכ"ל אריאל כהן
- גיוסים: 2.2 מיליארד דולר בהון (אקוויטי) וחוב מהקרנות אנדריסן הורוביץ, לייטספיד, זאב ונצ'רס, קוטו וגרינאוקס
- עובדים: 3,400 ב־16 מדינות בעולם, מתוכם כ־150 במרכז הפיתוח בתל אביב































