סגור
מימין ניצן צעיר-הרים יוחנן דנינו אמיל וינשל
מימין: מנכ"ל ווישור ניצן צעיר-הרים, נשיא החברה יוחנן דנינו והיו"ר אמיל וינשל (צילום: רמי זרנגר)

העסקה הושלמה: ווישור רכשה את השליטה באיילון לפי שווי של 667 מיליון שקל

לאחר שחברת הביטוח הדיגיטלית העבירה למנהל העיזבון של משפחת רחמני 447 מיליון שקל, הושלמה העסקה במסגרתה תקבל ווישור 67% מאיילון. השווי הסופי שלפיו נרכשה חברת הביטוח נמוך ב-30 מיליון שקל ממחיר העסקה המקורי שסוכם לפני שנה. הסיבה: צניחה של 30% במחיר מניית איילון

הושלמה עסקת ווישור ואיילון: לאחר העברת תשלום בהיקף של 335 מיליון שקל על ידי חברת הביטוח הדיגיטלית ומשפחת ברק, העביר אליהן מנהל העיזבון של משפחת רחמני את האחזקה ב-67% ממניות חברת איילון. בתוספת המקדמות והלוואות שהועברו למשפחה, התשלום הכולל עבור השליטה בחברת הביטוח הוותיקה מסתכם ב-447 מיליון שקל.
ווישור רכשה את השליטה באיילון לפי שווי של 667 מיליון שקל. שווי זה נמוך ב-30 מיליון שקל ממחיר העסקה המקורי, כפי שסוכם באופן ראשוני ביוני 2021. אמיל וינשל, בעל השליטה בווישור (41%) תבע הנחה במחיר המכירה, בעקבות צניחה של 30% במחיר מניית איילון ב-12 החודשים האחרונים. נציגי ווישור קבעו כי המצגים שאותם הציגה הנהלת איילון בעת החתימה על ההסכם היו שונים מהנתונים בדוחות הכספים כפי שהתפרסמו שנה לאחר מכן. בעיקר התעכבו הצדדים על כושר הפירעון של איילון בסוף חודש מאי.
ההון של איילון מהווה כיום 82% בלבד מהגבול שאותו קבעה רשות שוק ההון. גם בהתחשב ב"תקופת הפריסה", הקלה שהעניקה הרשות לחברות כדי שאלו יוכלו להתנהל בחופשיות תוך כדי הגדלת ההון העצמי, ההון של איילון עמד על 101% בלבד. נתונים אלו מסנדלים את היכולת של ווישור להורות על חלוקת דיבידנד למשקיעים לאחר המיזוג.
על רקע טענות של ווישור בעניין זה, הגיעה הנהלת איילון להסכמה עם מיטב על מכירת האחזקה המנייתית של איילון בשיעור של 20% בחברת הגמל של מיטב תמורת 120 מיליון שקל. מכירת ההון על ידי איילון הגדילה את ההון העצמי של חברת הביטוח וכושר הפירעון של החברה גדל ל-104% (לפי תקופת הפריסה). כלומר, החברה תוכל לחלק דיבידנד לפחות ב-120 מיליון שקל, כאשר 80 מיליון מתוכם יגיעו לכיס ווישור.
איילון מתמזגת עם ווישור לאחר שהציגה במשך שנתיים הפסדים (64 מיליון שקל ב-2020 ו-114 מיליון ב-2021). השנה הפסדים אלו אמורים להיות אף עמוקים יותר לנוכח הירידות החדות בשוק ההון.
בתוך כך, שווי השוק הנסחר של איילון עומד נכון לסוף השבוע על 374 מיליון שקל, לאחר צניחה של 20.5% במניות החברה השנה. לאחר רכישת איילון הבטיח וינשל למשקיעים כי למרות רכישת איילון בשווי הגבוה פי שניים מהשווי הנסחר שלה, הוא יוכל להציף ערך בעת המיזוג. משימה זו נראית מאתגרת מאוד לנוכח המשך הירידות החדות בשווקים, שפוגעות ברווחי חברות הביטוח.