סגור

נחשף בכלכליסט
החברות מאשרות: איילון מעוניינת למכור למיטב את חלקה במיטב גמל

בית ההשקעות איילון מחזיק ב-20% מחברת הגמל של מיטב, לאחר המיזוג בין חברות הגמל של שני בתי ההשקעות שהושלם ב-2017; איילון, שמתמזגת עם חברת ווישור, מבקשת למכור את חלקה תמורת 120 מיליון שקל, בעוד מיטב מעוניינת לרכוש אותו ב-60 מיליון שקל, בהתאם לשווי השוק שלה

איילון ומיטב מאשרות את חשיפת כלכליסט על ניהול משא ומתן למכירת מניותיה של איילון במיטב גמל ופנסיה.
המשא ומתן שהתרחש מתחת לרדאר בחודשים האחרונים עוסק במכירת אחזקות איילון בחברת הגמל, שעומדות על 20%, לידי החברה האם - מיטב.
מקור מניות מיטב גמל באיילון נובע מהמיזוג בין חברת הגמל של איילון לזו של מיטב שנערך ב-2017.
המחיר עבור הנתח נמצא עדיין במחלוקת בין ונע בין 60 מיליון שקל ל-120 מיליון שקל.
הרף התחתון נובע משווי השוק של מיטב שמסתכם היום במעט יותר ממיליארד שקל. חברת הגמל של בית ההשקעות אחראית על 30% מהכנסות בית ההשקעות ועל כן שווי חברת הגמל מוערך ב-300 מיליון שקל כך שתשלום עבור 20% אמור להיות 60 מיליון שקל.
אולם הנהלת איילון העכשווית, שאמורה להתמזג בסוף החודש עם חברת ווישור, מבקשת להציף ערך במכירת אחזקותיה ושואפת לקבל סכום כפול – 120 מיליון שקל. תג המחיר שקבעה איילון נגזר מהמכירה האחרונה של חברת גמל בענף – הלמן אלדובי. האחרונה נמכרה ב-275 מיליון שקל להפניקס, לפי מכפיל הכנסות של קצת פחות מ-2. מכפיל זה מעניק למיטב גמל מחיר של כמעט 600 מיליון שקל (לפי הכנסותיה ב-2021) ולמניות איילון בחברה מחיר של 120 מיליון שקל.
החיסרון של איילון, בניגוד להלמן אלדובי, הוא היצע נמוך של רוכשים. על רכישת הלמן אלדובי, שחיפשה להתמזג לחברה גדולה יותר ולסיים פעילותה, התחרו שני גופי ענק – אלטשולר שחם והפניקס. לעומתה, איילון, שמחפשת למכור את מניות המיעוט שלה במיטב, אינה יכולה למכור אותן לגופי גמל מתחרים בשל איסור להחזיק במניות שתי חברות גמל. על כן המועמד הטבעי והעיקרי הוא בית ההשקעות מיטב שיעבור לאחזקה של 100% בחברת הגמל שלו.
אם באיילון ירצו להגדיל את שווי המכירה, מנכ"ל איילון שרון רייך ובעל השליטה בווישור אמיל וינשל, עשויים למצוא רוכש למניות מחוץ לענף הגמל. וינשל כבר הציג את היכולת שלו למשוך בעלי הון לענף הפיננסים, כפי שמשך את משפחת ברק לרכוש 39% מחברת האחזקות שמחזיקה את ווישור ובהמשך תחזיק את איילון.
איילון מוכרת את אחזקתה במיטב גמל ופנסיה לאחר שנתיים קשות, בשל הסתמכותה על ביטוח כללי והקטנת חשיפתה לעולם הגמל. הצפי הוא שגם ברבעון הנוכחי תציג החברה הפסדים בעקבות ההפסדים בשוק ההון. המכירה תאושש את ההון העצמי של איילון ואף תאפשר חלוקת דיבידנד לאחר המיזוג עם ווישור.