סגור

ילן: "אי העלאת תקרת החוב תוביל למיתון"

שרת האוצר האמריקאית הזהירה מההשלכות השליליות מרחיקות הלכת במצב שלא תועלה התקרה: "זה יהיה הרה אסון לא לשלם את החובות של הממשל"

שרת האוצר האמריקאית ג'נט ילן הזהירה היום (ג') כי הכלכלה תיפול למיתון אם הקונגרס לא יעלה את תקרת החוב בזמן, מה שיגרום לכך שהמדינה תגיע לחדלות פירעון על האג"ח שלה, כך לפי דיווח באתר CNBC. "אני מתייחסת ל-18 באוקטובר כדדליין. זה יהיה הרה אסון לא לשלם את החובות של הממשל, שאנחנו נהיה בעמדה שבה אין לנו את המשאבים הנחוצים לשלם את החשבונות", אמרה בריאיון.


הנשיא ג'ו ביידן קרא אתמול לקונגרס לפעול להעלת תקרת החוב עוד השבוע על מנת למנוע טלטלה כלכלית. הוא האשים את חברי הקונגרס הרפובליקנים ואת מנהיג המיעוט בסנאט, מיץ' מקונל בכך שהם מפריעים לאשר חקיקה שתעלה את תקרת החוב בזמן. "אני בהחלט מעריכה כי זה יוביל גם למיתון", הוסיפה ילן. הרפובליקנים מצידם מסרבים לפעול להעלאת תקרת החוב, בין השאר בשל התנגדותם לתוכנית ההוצאות הנרחבת של ביידן.
לפי ילן, בסביבות ה-18 בחודש ארה"ב כבר לא תוכל לשלם את החובות שלה, כך שהמחוקקים חייבים להעלות או להקפיא את תקרת החוב לפני התאריך הזה, אחרת תיקלע ארה"ב לחדלות פירעון חסרת תקדים.

1 צפייה בגלריה
ג'נט ילן שרת האוצר ארה"ב מאי 2021
ג'נט ילן שרת האוצר ארה"ב מאי 2021
ג'נט ילן שרת האוצר ארה"ב
(AP)

בשלב זה משתמשים במשרד האוצר ב"צעדים יוצאי דופן" כדי לשלם חלק מהחשבונות, שכן המדינה הגיעה לתקרת החוב כבר בסוף יולי. הצעדים הללו מאפשרים לאוצר לשלם את החשבונות מבלי להצטרך להנפיק אג"ח נוספות. אך מדובר בצעדים זמניים בלבד, שכאמור צפויים להחזיק רק עד אמצע אוקטובר.
אף שיהיה מדובר בתקדים היסטורי, ההערכה היא כי אם ארה"ב לא תעמוד בתשלום החובות שלה יווצר נזק רב מערכתי, זאת מכיוון שחדלות פירעון תוביל לזינוק בשיעורי הריבית, תפגע במוניטין של המדינה ועלולה להוביל לדחייה בתשלומי הפנסיה לכ-50 מיליון גמלאים. גם חיילים בצבא האמריקאי לא יקבלו שכר בזמן.
כלכלנים מזהירים כי אם לא תועלה תקרת החוב ייחלש הביקוש לדולר, מה שיחזק את סין במאמציה להחליף את המטבע האמריקאי כמטבע המוביל בעולם. "אג"ח אמריקאיות נתפסו מאז ומתמיד כנכס הבטוח ביותר שאפשר", אמרה ילן. "להטיל בכך ספק מכיוון שלא נוכל לשלם טת החשבונות שלנו יוביל לתוצאות קטסטרופליות".