סגור

מתקרבים לדדליין: האם הממשל האמריקאי לקראת חדלות פירעון?

אם המחוקקים לא ימצאו פתרון עד יום חמישי בחצות למחלוקת סביב תקצוב משרדי הממשל, תחול השבתה אוטומטית שלהם; על פי שרת האוצר ג'נט ילן, המחוקקים צריכים להעלות את תקרת החוב עד ה-18 באוקטובר אחרת תיקלע המדינה לחדלות פירעון, דבר שעשוי להוביל גם את שאר מדינות העולם למשבר חריף

ביום חמישי בחצות מסתיימת השנה הפיסקאלית של הממשל האמריקאי, ואם לא יימצא עד אז תקציב למימון המשרדים השונים תחול השבתה נוספת של הממשל. במקביל המחוקקים צריכים להעלות את תקרת החוב עד ה-18 באוקטובר אחרת תיקלע המדינה לחדלות פירעון על החובות שלה, כך לפי הודעת שרת האוצר ג'נט ילן שפורסמה באתר מרקטווטש. לדבריה, לאחר התאריך הזה יוותרו בידי האוצר משאבים מוגבלים ביותר, שייעלמו במהירות.
"יש לזה סיכוי נמוך, אבל כל התיאטרליות מסביב מעלה את הסבירות", אמר למרקט ווץ' בן קולטון, מנהל המחקר בפירמת הייעוץ ביקון פוליסי בוושינגטון הבירה. "אם זה יקרה, משבר פוליטי מהונדס יהפוך למשבר כלכלי".

1 צפייה בגלריה
ג'נט ילן שרת האוצר ארה"ב מאי 2021
ג'נט ילן שרת האוצר ארה"ב מאי 2021
ג'נט ילן שרת האוצר ארה"ב
(AP)
הממשל האמריקאי מוציא יותר מכפי שהוא מכניס, כך שחדלות פרעון על החובות פירושה שלא ניתן יהיה יותר לממן משכורות לחיילים, תשלומים לקרנות פנסיה ממשלתיות והטבות נוספות. בנוסף, אם ארה"ב לא תוכל לשלם את הריבית על האג"ח שלה אז הריבית שהיא משלמת כדי ללוות כסף תעלה, ובהתאם העלות של משכנתאות, הלוואות למכוניות וחשבונות כרטיסי אשראי תעלה גם כן. השלכות נוספות כוללות פיטורים של מיליוני אמריקאים ועצירה של ההתאוששות מהמגפה. יתרה מכך, היציבות של האג"ח האמריקאיות נחשבת ללב הכלכלה העולמית, כך שחדלות פרעון תוביל קרוב לוודאי את שאר העולם למשבר חריף. לפיכך, ההערכה הרווחת היא שהשווקים יחלו להגיב בעצבנות למצב עוד לפני הדדליין של ה-18 באוקטובר.
המחלוקת סביב תקרת החוב קשורה למחלוקת סביב חבילת ההוצאות בגובה 3.5 טריליון דולר שיזם הנשיא ג'ו ביידן. הרפובליקנים מסרבים לאשר את העלאת תקרת החוב בטענה שההוצאות של ביידן יצאו משליטה וינפחו את החוב הלאומי, שעומד כיום על 29 טריליון דולר.
מכיוון שמדובר ברעיון שקשה להעלותו על הדעת, אז קשה גם לדעת מה בדיוק תהיה התגובה לחדלות פרעון של ארה"ב. "אנחנו לא מאמינים וגם השוק לא מאמין שזה תרחיש סביר", הוסיף רוב תומיי, מנהל באיגוד תעשיית ני"ע ושוקי ההון ( SIFMA). "אך זה יהיה תרחיש ממשי ובעייתי למערכת באופן כללי ובפרט לפעילות ולהסדרים". באיגוד מעריכים כי בשלב זה יש שני תרחישים אפשריים שעשויים לצאת לפועל:
אם במשרד האוצר יודעים שהם יפספסו תשלום, עליהם להודיע על כך לפחות יום מראש, כך שניתן יהיה לשנות את מועד הפרעון של האג"ח המדוברות, אך השינויים הללו יתבצעו בכל יום מחדש. אולם, מצב כזה מותיר חוסר וודאות רב במיוחד בכל הקשור לתמחור ולכל האג"ח הצמודים למדדים הנקבעים במשרד האוצר.
לפי התרחיש השני, ובעל הסבירות הפחותה, במשרד האוצר לא יתריעו מראש על חוסר היכולת לעמוד בתשלומים, ואז זה יקרה בפתאומיות, מה שייצור תגובה מבולגנת בהרבה בשווקים. עם זאת, האג"ח שעל התשלומים שלהם תגיע ארה"ב לחדלות הפרעון פשוט יעלמו מהמערכת, כי המערכת תצא מנקודת הנחה ששולמו כרגיל. "זה רק מדגיש עד כמה המערכת לא מתוכננת לאפשרות שכזו", הדגישו באיגוד.