סגור

ג'נט ילן: 130 מדינות הסכימו למס המינימום הגלובלי על תאגידים

אם יחוקק בצורה נרחבת, ה-GMT יביא למעשה לסופה את שיטת הפעולה של תאגידים ברחבי העולם - לחפש לעצמם מקלטי מס כמו אירלנד ואיי הבתולה, אליהם הם יכולים להעביר את משרדיהם הראשיים, בעוד שרוב פעילותם מתבצעת במקומות אחרים. ילן: "ארה"ב תיכנס לתחרות בה ניתן לנצח - על ידי מיומנות עובדינו וחוזק התשתית שלנו"

שרת האוצר האמריקנית ג'נט ילן, הודיעה היום (ה') שקבוצה של 130 מדינות הסכימה למס מינימום גלובלי על תאגידים (GMT). אם יחוקק בצורה נרחבת, ה-GMT יביא למעשה לסופה את שיטת הפעולה של תאגידים ברחבי העולם - לחפש לעצמם מקלטי מס כמו אירלנד ואיי הבתולה, אליהם הם יכולים להעביר את משרדיהם הראשיים, בעוד שרוב פעילותם מתבצעת במקומות אחרים.
"במשך עשורים ארה"ב השתתפה בתחרות מיסוי גלובלי שירתה לעצמה ברגל, והנמיכה את מיסי החברות רק כדי להתבונן באומות אחרות מנמיכות את שלהן בתגובה. התוצאה הייתה מירוץ גלובלי לתחתית: מי תוכל להוריד יותר את המס שהיא מטילה? אף מדינה לא ניצחה במירוץ הזה," אמרה ילן.
"ההסכמה מהיום של 130 מדינות, המייצגות יותר מ-90% מהתמ"ג העולמי, היא סימן ברור: המירוץ לתחתית קצת קרוב יותר לסיומו. במקומו, ארה"ב תיכנס לתחרות בה ניתן לנצח, תחרות שתוכרע על ידי מיומנות עובדינו וחוזק התשתית שלנו", הוסיפה.
הרבה מעבודת השטח לקראת אימוץ ה-GMT כבר נעשתה על ידי ארגון ה-OECD, שפרסם את תוכניתו בסתיו שעבר, ובה מתוארת גישה למיסוי בינלאומי שנשענת על שני יסודות. "התוכנית המכלילה של ה-OECD לשחיקת בסיס והעברת רווח", המכונה BEPS, היא פועל יוצא של משא ומתן עם 137 מדינות ושטחי שיפוט החברים בארגון. ילן ציינה גם שהסכם ה-GMT מהווה חלק מרכזי ממה שהנשיא ביידן כינה "מדיניות חוץ למעמד הבינוני".
1 צפייה בגלריה
ג'נט ילן שרת האוצר של ארה"ב 5.4.21
ג'נט ילן שרת האוצר של ארה"ב 5.4.21
ג'נט ילן
(צילום: איי פי)
האסטרטגיה, שעוצבה בחלקה על ידי היועץ לביטחון הלאומי של ביידן, ג'ייק סאליבן, מדגישה עד כמה מדיניויות חוץ ופנים יכולות להשתלב ולהוות נקודת מפגש בין גישות שמרניות וליברליות, ביחס לנושאים בין לאומיים. "מדיניות חוץ למעמד הבינוני" מטרתה לוודא שהגלובליזציה, המסחר, זכויות האדם והכוח הצבאי יירתמו כולם לטובת אמריקנים עובדים, ולא רק לטובת מיליארדרים ותאגידי ענק.