סגור
ביטקוין מטבע מטבעות
(אילוסטרציה) (צילום: שאטרסטוק)

בלעדי
הביטקוין והאת'ריום בדרך לשוק קרנות הנאמנות

רשות ני"ע התירה להגיש תשקיפים לקרנות חדשות שישקיעו בנכסים דיגיטליים, ובהם בלבד. ההשקעה תבוצע בקרנות מחקות ולא ישירות בנכסים

הביטקוין והאת'ריום מתקרבים לשוק קרנות הנאמנות. ל"כלכליסט" נודע כי רשות ני"ע התירה, לראשונה, למנהלי הקרנות להגיש תשקיפים לקרנות חדשות שישקיעו בנכסים דיגיטליים. ככל הידוע, בתחילה תותר ההשקעה במטבעות הדיגיטליים ביטקוין ואת'ריום.
ב־18 באפריל שלחה הרשות מכתב לבעלי הקרנות והסבירה כי תחל בבדיקת טיוטות התשקיף כחלק מהליך האישור, אולם אין בעצם ההליך להעיד על תוצאותיו ועל פרסום עתידי של התשקיפים ועל דרישות נוספות שייקבעו בנושא. הרשות מבקשת ממנהלי הקרנות לכלול בטיוטות את כל גורמי הסיכון הרלבנטיים והמיוחדים לענף המטבעות הדיגיטליים. האפשרות להיחשף לביטקוין ולאת'ריום בשוק קרנות הנאמנות תיעשה, בשלב הראשוני לפחות, דרך הקרנות המחקות. כלומר הקרנות ישקיעו בביטקוין או את'ריום בלבד, ולא ישלבו אותם עם השקעות אחרות, כדי להימנע מהטעיית הלקוחות. מנהלי קרנות אקטיביות, שמאופיינות בתמהיל השקעות משתנה, לא יוכלו להכיל ביטקוין או את'ריום.
עוד קבעה הרשות כי החשיפה לנכסים תתאפשר באמצעות חוזים בלבד ולא השקעה בנכס הבסיס. כלומר המשקיעים בישראל ייחשפו למטבעות הדיגיטליים על ידי חוזים שמעניקים למחזיק בהם את השינוי בשווי הנכס ומנהלי הקרנות לא ירכשו את הנכסים עצמם.
"מבחינת הרגולטור, זו האפשרות בטוחה יותר לעקוב אחרי ביטקוין או את'ריום. כשקונים חוזה, קונים אותו בבורסה והחשיפה שלך היא לבורסה בלבד", אמור ליאור כגן, מנכ"ל חברת קרנות הנאמנות של בית ההשקעות מיטב. לדבריו, "אם הרשות היתה מאפשרת למנהלי הקרנות להחזיק בנכס הבסיס, צריך היה לנטר את מקור המטבעות וזה הליך מורכב מדי עבור הרשות. מעקב אחרי מחיר שלא דרך השקעה בנכס הבסיס מהווה חיסרון מסוים, מאחר שיהיו הבדלים בין שינוי המחיר במטבע הדיגיטלי למחיר הקרן. בקרנות בחו"ל חלקה הגדול של ההשקעה זרמה לנכס עצמו".
הגעת הביטקוין או האת'ריום לענף זה אכן תנגיש באופן משמעותי את ההשקעה בנכסים אלו לחוסכים מן השורה. בישראל 669 קרנות מחקות, שמנהלות 82 מיליארד שקל. 483 קרנות סל, שגם עוקבות אחרי מדדים, אך אינן נסחרות לאורך היום אלא מחירן מתעדכן מדי יום, מנהלות 138 מיליארד שקל.
ההיתר להקים קרנות השקעה בביטקוין או את'ריום נמצא זמן מה על שולחן רשות ני"ע. בכנס שוק ההון של "כלכליסט" שנערך בפברואר אמר יו"ר הרשות ספי זינגר: "לאחרונה פרסמנו תזכיר שנועד לאפשר לקרנות הנאמנות לעסוק גם במכשירים לא סחירים. בארה"ב התאפשר לקרנות הנאמנות לסחור גם בקריפטו, והדבר הזה נמצא על השולחן ממש בימים אלה".
האישור המתקרב להשיק קרנות נאמנות על מטבעות דיגיטליים בישראל מגיע לאחר שבתחילת השנה אישר הרגולטור בארה"ב (SEC) למנהלי קרנות גדולים לשווק קרנות מחקות ביטקוין לאחר שדן בנושא יותר מעשור. מאז השקתן זרמו לקרנות האמריקאיות כ־12.2 מיליארד דולר ומחיר הביטקוין זינק בכמעט 50%.